اخبار مدیریتی و اقتصادی ایران و جهان

توماس مایندر، رئیس تراببال،یک شرکت سوییسی لوازم آرایشی می گوید: “هدف اصلی مبارزات ما ،دموکراسی بیشتر برای سهامداران است.” او به مدت چندین ماه به دنبال جمع آوری امضا بود تا خواستار یک رای ملی برای رد قوانین جاری سوییس شود و شفافیت و قابلیت حسابرسی بیشتری را در زمینه دستمزدهای مدیران ایجاد کند. بحث برانگیزترین شرط از میان 25 بند مندرج در این درخواست این بود که سهامداران برای مجموع میزان دستمزد هیئت مدیره، هیات نظارت و هیات مشاور شرکتها یک رای مشترک لازم الاجرا صادر کنند.

این اقدام در میان کشورهای اروپایی بیشترین حق نظردهی را به سهامداران سوییسی اعطا می کند.
بحث در مورد دستمزد روسا در اروپا از کشوری به کشور دیگر متفاوت است. در فرانسه به نظر می رسد هر گاه که اذهان عمومی متوجه مدیران طماع شرکتهای گرفتار در مشکلات می شوند، این موضوع رنگ و بوی جدی به خود می گیرد. نیکلا سارکوزی، رئیس جمهور جدید فرانسه در نظر دارد، “چترهای طلائی” مدیران را جمع کند و قوانین جدیدی را در مورد شرایط سهامداران ارائه دهد. این رویداد پس از آن اتفاق افتاد که جنجالی بر سر دستمزد 8/5 میلیون یورویی (4/11 میلیون دلاری) نوئل فور جیرد، یکی از روسای پیشین شرکت فضایی ایی ای دی اس، شرکت خواهر ایرباس، برپا شد.جیرد که در پی بحران تاخیر تحویل هواپیماهای سوپر جمبوی ای 380 ایرباس اخراج شد پیش از آن از سوی پلیس فرانسه به خاطر سوءاستفاده از سهامداران تحت پیگرد و بازخواست بود.
کشور آلمان در سال 2004 موجی از مخالفت را علیه طمع مدیران تجربه کرد.این هنگامی بود که جوزف آکرمان، رئیس سوییسی بانک آلمان با اتهاماتی از قبیل “سوءاستفاده از اطمینان” مواجه شد. از جرائم دیگر او به عنوان یک عضو هیات ناظر و کمیته حقوق دهی شرکت مخابراتی آلمان، مانسمان این بود که با پرداخت پاداش 57 میلیون یورویی مدیران این شرکت موافقت کرده بود. آقای مایندر می گوید: رئیسان سوییسی بالاترین دستمزدها را در میان رییسان اروپایی می گیرند. قوانین مربوط به شفافیت و نظارت بر دستمزدهای مدیران سوییسی نسبت به سایر کشورهای اروپایی سهل گیرانه تر و آسان تر است.
هدف کنونی آقای مایندر بررسی وضعیت مالی رییس شرکت بزرگ دارویی نووارتیس به نام دانیل واسلا است. آقای مایندر ادعا می کند که آقای واسلا بیشترین دستمزد را در میان مدیران شرکت های به ثبت رسیده در اروپا دارا است. آقای مایندر می گوید آقای واسلا با دستمزد سالانه 44 میلیون فرانک سوئیس (6/35میلیون دلار) امروز 30 برابر بیشتر از زمانی است که در سال 1996 این سمت را بر عهده گرفت، دستمزد می گیرد. اما روسای سایر شرکتهای بزرگ اروپایی دستمزد کمتری دارند. جارگن استراب از شرکت آلمانی بی ای اس اف که یک غول در عرصه صنایع شیمیایی است پایه حقوقی معادل 150000 یورو دریافت می کند.
ولفانگ میرهابر از شرکت لوفت هانزا، شرکت ملی هواپیمایی آلمان، 770000 یورو به عنوان پایه حقوق خود دریافت می کند. آقای مایندر خواستار کاهش دستمزد آقای واسلا تا نصف مبلغ کنونی شده و گفته است چتر طلایی که این مدیر پردرآمد در خلال پنج سال برای خود گسترده است باید جمع شود.
شرکت نووارتیس اعلام کرده است كسی که در آینده جانشین واسلا شود از چنین چتر طلایی محروم خواهد ماند و این دستمزد را به او نخواهد داد. اگر همه چیز طبق برنامه بزرگ آقای مایندر پیش رود، سنت دموکراسی مستقیم سوئیس می تواند راه برای دموکراسی بیشتر برای سهامداران هموار سازد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *