ضرورت تازه گرداني ارزش هاي انقلاب اسلامي

سي و چهارسال پيش در همين روزها، دگرگوني عظيمي تحت عنوان انقلاب اسلامي در کشور به وقوع پيوست. حرکتي که در اثر نارضايتي از رژيم پهلوي برپا شد و مردمي که سالها آزرده از بي لياقتي سلطنت قاجاريه بودند ديگر بي کفايتي رژيم پهلوي را تاب نياوردند. اسلام گريزي به اضافه عواملي نظير سرسپردگي، بي اخلاقي و بي عدالتي مهمترين دلايلي بود که خون ملت را به جوش آورد تاجايي که آنهارا به فکر تغييراتي بنيادين در حکومت کشور انداخت تا ارزش هاي ملي و اسلامي خود را احيا نمايند و اين گونه شدکه انقلاب پابرهنگان و مستضعفين به کمک سه عامل مهم عنايت خداوند، رهبري امام خميني(ره) و مجاهدت مردم در 22بهمن 57 با هزينه خون جوانان وطن به پيروزي رسيد. به دنبال پيروزي انقلاب اسلامي يکي از اساسي ترين تغييرات فرهنگي، تحول در نظام ارزشي جامعه بود. عده اي به غلط مي پندارند در مرور زمان ارزش ها تغيير مي کنند. از اين رو براي همگامي با تغييرات تکنولوژيکي و محيطي بايد برخي از ارزش ها راناديده گرفت. ولي ارزش هاي انقلاب اسلامي که بر اساس مباني نظري اسلام شکل گرفته و مبتني برآموزه هاي وحياني است در مرور زمان اصالت خود را از دست نمي دهند. از اين رو ضرورت دارد براي حفظ انقلاب اين ارزش ها به صورت متناوب و مستمر در رفتار وذهن مردم و خصوصاً مسئولان و متوليان امور تازه گرداني شود تا بفهمند انقلاب اسلامي با چه هزينه اي ايجاد شده و خود را همواره نسبت به ارزش هاي آن پايبند بدانند. برخي از مهمترين مواردي که بايد در دايره ارزش هاي انقلاب اسلامي همواره مورد توجه قرار گيرند عبارتند از:

1- سبک زندگي: انقلاب اسلامي درپي تمايل مردم به اصلاح سبک زندگي به وجود آمد. زندگي که در آن ارزش هاي اسلامي ناديده گرفته مي شد و خبري از رعايت حقوق افراد و مسائل اخلاقي نبود. براين اساس در حال حاضر نيز سبک زندگي ما نياز به بازنگري و تغييرات جدي دارد تا به مکتب توحيدي واقعي نزديکتر شود. در نظام اسلامي نبايد اختلاس هاي چندميلياردي رخ دهد، زندگي ساده و بي تکلف نبايد به ضد ارزش و ننگ تبديل شود و … لذا مردم و مسئولان بايد در جهت حفظ حقوق متقابل يکديگر و رعايت اخلاقيات در روابط اجتماعي تلاش کنند.
2- ارتباطات اجتماعي: در زمان انقلاب ارتباطات اجتماعي مردم صميمانه تر بود. گذشت، فداکاري و وحدت بيشتر به چشم مي آمد. مردمي که جان خود را بر کف گرفتند و بدون هيچ چشمداشتي در کنار هم براي رسيدن به هدفشان جنگيدند و هرکدام از آنها براي نجات ديگري جان خود را فدا مي کرد. اما به نظر مي رسد امروز با گذشت سه دهه از انقلاب در مناسبات اجتماعي بسيار تغيير کرده ايم! و نيازمند بازيابي آن رفتار هستيم.
3- امر به معروف و نهي از منکر: انقلاب اسلامي که ملهم از قيام حسيني است به اين مقوله نيز به عنوان يکي از ارزشهاي اصيل خود مي نگرد. امر به معروف از آن جهت از اهميت بالايي برخوردار است که يکي از قوي ترين ابزارهاي فرهنگي براي حيات سالم جامعه مي باشد. دليل اين اهميت نيز افزايش احساس مسئوليت همگاني و دلسوزي همه افراد براي جامعه شان است و باعث مي شود نسبت به آنچه در اطرافشان رخ مي دهد بي تفاوت نباشند و در برابر ضد ارزش ها بايستند. اما متاسفانه در جامعه کنوني مردم ما تحمل شنيدن امر به معروف را کمتر دارند، از کنار يکديگر مي گذرند، اشتباهات هم را مي بينند اما کسي جرات نمي کند به ديگري تذکر دهد زيرا از يک طرف نمي داند با چه رفتاري روبرو مي شود و از طرف ديگر ترجيح مي دهد کاري به کار ديگران نداشته باشد.
4- استقلال فرهنگي: استقلال فرهنگي ارزش ديگري بود که امام خميني(ره) بر آن تاکيد بسياري داشتند. در زمان حکومت پهلوي غربي ها آن قدر نفوذ پيدا کرده بودند که نحوه پوشش را تعيين مي کردند. استقلال فرهنگي امروز هم به عنوان يکي از مهمترين ارزش هاي انقلاب اسلامي بايد احيا شود. به خصوص در عصر ارتباطات که ابزارهاي مختلفي براي جنگ فرهنگي وجود دارد. متاسفانه هم اکنون زندگي بسياري از ما تحت تاثير فرهنگ بيگانه است. از نحوه پوشش و ظاهرمان گرفته تا طرز تفکراتمان!
5- ولايت پذيري: عمق ولايت پذيري را بايد در زمان انقلاب ببينيم. در رفتار مردمي که امام را نمي ديدند اما تنها يک اعلاميه از ايشان جوششي در بين آنها به وجود مي آورد که رژيم پهلوي را با وحشت روبرو مي ساخت و درنهايت نيز همان روحيه ولايت پذيري منجر به پيروزي انقلاب با دستان خالي شد. اما امروز آن همه جلا در ولايت پذيري برخي مسئولان ديده نمي شود تا جايي که بارها شاهد بوديم که رهبر انقلاب دستوري مي دهند و مسئولان آن را پشت گوش مي اندازند. يعني فراموش مي کنند که هدف از انقلاب پيروي از ولايت فقيه بود. اگر مسئولان به خاطر اختلاف نظراتي که باهم دارند هرکدام بدون درنظر گرفتن مصالح کشور و توصيه هاي رهبري ساز خود را بزنند نمي توان از افزايش وحدت و همدلي صحبتي به ميان آورد.
6- مسئولين نظام اسلامي؛ شيفتگان خدمت،نه تشنگان قدرت: اگر نگاه کوتاهي به زندگي دولتمردان آن زمان مانند شهيدان رجايي، باهنر، بهشتي و… بيندازيم متوجه سادگي زندگي آنان و در عين حال توجه زيادشان به خدمت رساني به مردم مي شويم. آنها در حقيقت نماد واقعي شيفتگان خدمت و بهترين الگو براي مسئولان کنوني جامعه محسوب مي شوند. آنچه امروز اهميت دارد و هدف انقلاب مردم نيز بود آسايش در زندگي و دريافت خدمات مناسب است. در زمان حکومت پهلوي مردم از نظر اقتصادي در شرايط مناسبي نبودند؛ اختلاف طبقاتي بين آنها بسيار زياد بود به طوري که عده اندکي در رفاه مطلق زندگي مي کردند و ديگران زير خط فقر. بنابراين فشارهاي اقتصادي يکي ديگر از منشاءهاي انقلاب است.
7- خودکفايي و استقلال اقتصادي و سياسي:در زمان سلطنت پهلوي با روند توسعه واردات و مصرف گرايي جرقه هاي بيکار شدن توليدگران داخلي زده شد.گسترش توليد ملي و محروميت زدايي گسترده از جمله اهداف و آرمان هاي انقلاب بود.در شرايط کنوني هم که کشورهاي بيگانه به بهانه تحريم قصد دارند مقاصد خود را بر اين کشور تحميل کنند لازم است مسئولان با برنامه ريزي هاي صحيح و کارشناسانه زمينه حضور افراد متخصص و توليدگران داخلي را در کشور فراهم کنند تا از اين طريق علاوه بر کاهش فقر و بيکاري بتوانيم استقلال اقتصادي و سياسي خود را به دست آوريم.
سخن پاياني اينکه اکنون سرنوشت همه مردم ايران با انقلاب و نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران گره خورده است و هر کس در هر مقام و منصبي که هست بايد در حفظ و حراست آن کوشش کند. انقلاب اسلامي ايران حرف جديدي براي جهان دارد و از مباني نظري اسلام و نظريه مديريتي ولايت فقيه براي اداره کشور بهره مي برد. انقلابي که مسير حرکتش را امام خميني اين گونه بيان نمود: «ما امروز مفتخريم که مي خواهيم مقاصد قرآن و سنت را پياده کنيم». حال نکته اساسي اين است که مردم و مسئولين همواره بايد رفتار و کردار وشيوه زندگي خود را براساس ارزش هاي اصيل انقلاب که همان مقاصد قرآن و عترت است طراوت و تازگي بخشند و به ارزشهايي که با خون جوانان خود به دست آورده اند وفادار باشند.

سرمقاله: خراسان – مورخ چهارشنبه 1391/11/18 شماره انتشار 18335

 

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1391&month=11&day=18&id=4698288

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *