معضلات اجاره نشيني

 

با همسرش کنار بنگاه املاک ايستاده اند و به برگه هاي در بنگاه نگاه مي کنند. همان برگه هايي که روي آن قيمت خانه ها و شرايطشان را نوشته اند. چند لحظه سکوت بينشان حکمفرما مي شود و فقط به هم نگاه مي کنند. زن سرش را به نشانه نااميدي تکان مي دهد و مرد براي اين که باز هم تلاش خود را کرده باشد وارد بنگاه مي شود و به بنگاه دار مي گويد: ببخشيد خانه هاي اجاره اي فقط همان هايي است که روي در زده ايد؟ بنگاه دار با بي حوصلگي سري تکان مي دهد و مرد دوباره مي پرسد: ارزان تر نداريد؟ اين قيمت ها خيلي زياد است. اما بنگاه دار بار ديگر با حالتي تشرآميز مي گويد:«آقا خونه گرون شده دنبال خونه ارزون نگرد!» مرد از بنگاه بيرون مي آيد و به همسرش مي گويد: مگر حقوق من مي تواند جوابگوي پرداخت هزينه هاي سنگين اجاره خانه و رهن آن باشد؟ اين را مي گويد و باز به گشتن ادامه مي دهند.

اين ماجراي بسياري از اجاره نشين هاي شهر ما در اين روزهاست. روزهايي که کم کم مهلت قراردادهاي اجاره تمام مي شود و خانواده ها به دنبال خانه جديد مي گردند؛ خانه هايي با قيمت هاي سرسا م آور و نظارتي که بر اين قيمت ها وجود ندارد.هر روز که مي گذرد قيمت اجاره ها افزايش پيدا مي کند. هر اتفاقي مي تواند بهانه اي براي موجران باشد تا خانه هاي خود را با قيمت هاي بيشتر کرايه دهند؛ دلار گران مي شود، تورم افزايش مي يابد و… صاحب خانه ها هم سعي مي کنند از قافله عقب نمانند و قيمت خانه هايشان را بالا ببرند. در اين ميان نظارت جدي نيز وجود ندارد. آيين نامه هاي زيادي در اين راستا ابلاغ شده است، اما هيچ نهادي براي نظارت جدي بر قيمت خانه ها پاسخگو نيست و زماني که مستاجر نسبت به قيمت بالاي خانه اجاره اي خود اعتراضي داشته باشد صدايش به گوش کسي نمي رسد.
از آن جايي که گاهي اوقات کميسيون بنگاه ها با توجه به ميزان اجاره بها تعيين مي شود برخي بنگاه داران به منظور افزايش درآمد خود صاحب خانه ها را به افزايش قيمت خانه ها تشويق مي کنند و در اين ميان از آب گل آلود ماهي مي گيرند. اما اگر قيمت کميسيون بنگاه ها با توجه به معيارهايي مانند مکان خانه، مساحت آن و… از سوي نهادهاي ذي ربط به طور ثابت تعيين شود بسياري از مشکلات موجود در اين زمينه حل خواهد شد.متاسفانه در کنار تمام اين مشکلات و هزينه هاي سنگين جابه جايي اسباب و وسايل، از بين رفتن اثاث خانه هم از ديگر معضلات موجود در اين زمينه است. به خصوص براي زوج هاي جوان که در ابتداي زندگي خود هستند اين مسئله سخت تر است زيرا وسايل نو خانه شان را خيلي زودتر از آن چه فکر مي کردند بايد تعويض کنند. اگر صاحب خانه ها با مستاجران خود کنار بيايند و به جاي اين که فقط به فکر سود خود باشند کمي هم به شرايط دشوار طرف مقابل فکر کنند با توافق بر سر قيمتي مناسب مي توان چند سال در يک خانه اجاره اي زندگي کرد و اين کار علاوه بر اين که مقداري آرامش فکري و زمان براي تلاش و خانه دار شدن را به مستاجر مي دهد صاحب خانه را هم از معضلات ناشي از مستاجران جديد و ناشناخته که گاه باعث بروز مشکلاتي مي شوند رهايي مي بخشد. سخن آخر اين که در اين اوضاع نابه سامان اقتصادي بايد موجران بيشتر از گذشته رعايت حال مستاجران را بکنند.

خراسان – مورخ شنبه 1391/11/21 شماره انتشار 18337

 

http://www.khorasannews.com/News.aspx?id=4704556

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *