درخت دوستی بنشان!

 

اول: روز درختكاري:
نیمه اسفند برای ایرانیان تداعی کننده خاطرات خوبی است. نزدیک شدن بهار، زنده شدن دوباره درختان و سلام طبیعت به زندگی بهانه ای می شود برای اینکه به سراغ نونوار ساختن اطراف خود برویم و با کاشت درخت های کوچک و بزرگ سهمی در زیبایی محل زندگی مان داشته باشیم. 15 اسفند در تقویم كشورمان، به عنوان روز درختکاری نام‌گذاری شده است.در این روز که یکی از روزهای هفته منابع طبیعی مي باشد، مردم به کاشت نهال تشویق می‌شوند و مراسمی به همين مناسبت برگزار می‌گردد. اغلب كشورهاي جهان در روزهای پایانی فصل زمستان و یا روزهای آغازین فصل بهار روزی را به عنوان روز درختکاری تعیین کرده‌اند. ایده اولیه این روز، توسط جولیوس استرلینگ مورتون از ایالت نبراسکا آمریکا در 10 آوریل سال 1873 ارائه شده است.

دوم: چند فايده درختان
درخت علاوه بر اینکه خود موجودی زنده است و موجودات زنده حقی از حیات را به خود اختصاص می دهند و نیازمند دقت و توجه هستند در زندگی انسان نیز کاربردهای فراوانی دارد و شاید دلیل این همه تاکید دین بر حفاظت از محیط زیست و بویژه درختان همین فایده های بسیار زیاد آنها برای زندگی انسان باشد.
به اطراف خود دقت کنید؛ هوایی که تنفس می کنید حاصل اکسیژنی است که درختان تولید می کنند، چوب درخت در صنعت بیشترین کاربرد را دارد و حتی گاهی به عنوان دارو یا ادویه استفاده می شود و میوه هایش هم که یکی از مهمترین منابع غذایی ما انسان هاست.از همه اینها که بگذریم نمی توانیم تاثیر درختان را در زیبایی و افزایش شادابی محیط اطراف خود نادیده بگیریم.یک درخت نماد کاملی از زندگی است. از یک جوانه کوچک آغاز می شود و ابتدا به کمک تکیه گاه رشد می کند.کمی که می گذردریشه هایش قوی و شاخ و برگهایش بیشتر می شود و روی پای خودش می ایستد. کم کم گل می کند و میوه می دهد همانند ما انسان ها که بچه دار می شویم و ثمره یک عمر زندگی خود را در وجود آن ها می ریزیم. در نهایت، درخت با فرا رسیدن فصل سرما می میرد. اما نه مرگی که زنده شدنی در کارش نباشد بلکه با رسیدن بهار دوباره زنده می شود و زندگی جدیدی را آغاز می کند و این یادآور مرگ انسان و زنده شدن وی در روز رستاخیز است.

سوم: اهمیت درختکاری در دین آسمانی
دین اسلام جامع ترین و کامل ترین دین است. دینی که به تک تک جزییات زندگی مادی و معنوی توجه کرده است و نه تنها برنامه سعادت بشر را چیده است بلکه به سایر موجودات کره زمین نیز توجه داشته و حفاظت از آنها را مورد تاکید قرار داده است. درختان یکی از مهمترین موجوداتی هستند که در دین اسلام مورد توجه واقع شده اند. در اهیمت درخت و درختکاری همین بس که در قرآن کریم آیات بسیاری درباره درختان و فواید آنها آمده است چنان که خداوند متعال در سوره یاسین فرموده است: «همان كسي كه براي شما از درخت سبز، آتش آفريد و شما به وسيله آن، آتش مي افروزيد». درخت از آنچنان جایگاهی برخوردار است که خدای متعال در توصیف بهشت و نعمات بهشتی در بسیاری از آیات قرآن کریم اشاره به درخت هایی می کند که سایه های گسترده دارند و از میوه های آنها می توان تناول کرد.
از سوی دیگر در سنّت انبياء و اولياء درخت كاري و آبادسازي زمين و مزرعه عبادت محسوب مي شود و احادیث بسیاری در این زمینه از پیامبراعظم(ص) و ائمه معصومین(ع) آمده است از جمله این حدیث پیامبر(ص) که نشان دهنده اهمیت درختکاری است که می فرمایند: اگر قيامت بر پا شد و در دست يكى از شما نهالى بود، اگر كمى پيش از قيامت توانست آن را بكارد، بايد بكارد! و در جایی دیگر فرمودند: هر كس درختى بنشاند و به ثمر بنشيند، خدا به اندازه اى كه ميوه از آن فراهم آيد به او پاداش مى دهد.

چهارم: اهميت مراقبت از درختان
در دنیای مدرن امروز که صنعت جای همه چیز را گرفته است درختان نیز کم کم به حاشیه کشیده شده اند. بارها شاهد بوده ایم که جنگل های وسیع برای ساخت و ساز از بین رفته اند و هیچ کس پاسخگوی این خسارت عظیم نبوده در حالی که مراقبت از درختان آنقدر اهمیت دارد که امام صادق(ع) می فرمایند: درخت براى انسان آفريده شده است، و او مكلّف است كه آن را در زمين بنشاند و آب دهد و به آن رسيدگى كند. اما متاسفانه با وجود تمام تلاشی که برخی مسئولان و دلسوزان محيط زيست در راستای حفظ درختان و ترویج فرهنگ درختکاری می کنند هنوزهم شاهد ازبین رفتن درختان و جنگلها هستیم. بهتر است آنهایی که بی تفاوت به محیط زیست و بدون توجه به حقوق دیگران مبنی بر داشتن یک زندگی سالم، برای رسیدن به سود بیشتر به نابودی جنگل ها دست می زنند کمی در رفتار و طرز تفکر خود تجدید نظر کنند و بدانند که هردرختی که امروز قطع می کنند قطعه بیابانی را برای نسل آینده به جای می گذارند. البته در اين راستا نمي توان كم كاري مسئولان ذيربط در حفظ و مراقبت از درختان خصوصاً در جنگل هاي كشور را فراموش كرد.

پنجم: درخت دوستي
اکنون می خواهم از درختی بگویم که هم شبیه درختان سبز باغ و بوستان است و هم شبیه آنها نیست. درختی که ریشه دارد اما نه در زمین؛ بلکه ریشه هایش در دل انسان هاست، شاخه دارد اما نه در آسمان بلکه شاخه هایش دستان دراز شده برای کمک به دیگران و گرفتن دست نیاز آن هاست، برگ دارد نه بر شاخه ها؛ بلکه برگهایش مهر و محبتی است که بین افراد بوجود می آید و باعث زیبا شدن زندگی می شود و میوه های آن در واقع ثمره تمام فداکاری ها و گذشت ها و محبت هاست و این درخت همان درخت دوستی است.
دنیای مدرن کنونی را عصر ارتباطات نامیده اند. اما این نام بیشتر شبیه سرابی است که وقتی به آن نزدیک می شوی و می خواهی لمسش کنی ناپدید می شود. در زمانه ای که دیدوبازدید ها، احوالپرسی ها، تبریک ها و تسلیت ها همه و همه در قالب پیامک خلاصه می شود نمی توان به آن عصر ارتباطات گفت. شايد اگر بگوییم عصر ارتباطات مجازی شاید بهتر حق مطلب را  ادا کرده باشیم. در شرایطی که دغدغه ها، گرفتاری ها و مشکلات باعث دور شدن افراد از هم می شود لازم است در ارتباطات خود بازنگری کنیم. هیچ رفاقتی نمی تواند در دنیای مجازی شکل بگیرد و محکم شود. پس باید کمی به آداب نیاکان خود بازگردیم و در تحکیم ارتباطات دوستانه خود تلاش کنیم. دید وبازدید و توسعه دوستی ها زمینه ای فراهم می کند تا ضمن با خبر شدن از احوال آشنایان دور و نزدیک، دیدارها تازه گردد و با اشخاص جدیدی هم آشنا شویم و چه بسا بسیاری از دوستی ها و ارتباطات مستحکم به همین روش شکل بگیرد.
یکی از عوامل بسیار موثر در افزایش دوستی بین افراد کمک آنها به یکدیگر است. زیرا دوستان واقعی در شرایط دشوار به کمک هم می روند و در آن زمان است که می توان افراد مورد اعتماد را پیدا کرد. همچنین دستگیری افراد در شرایط خاص باعث ایجاد محبت در دل آنها می گردد و ارتباطات را محکم و ناگسستنی می کند. بهتر است از همین حالا شروع کنیم و در تلفن همراه خود به دنبال نام دوستان و آشنایانی بگردیم که مدتهاست به انها سر نزده ایم. با آنها تماس بگیریم اما نه مثل همیشه برای پرسیدن احوال آنها از طریق تلفن؛ بلکه برای هماهنگ کردن یک قرار ملاقات و دیداری دوستانه و صمیمی! که همانا حفظ و گسترش دوستی ها نشانه ی خرد است و به قول حافظ؛
درخت دوستي بنشان كه كام دل به بار آرد/نهال دشمني بركن كه رنج بيشمار آرد

http://www.khorasannews.com/Page.aspx?type=1&year=1391&month=12&day=15&pageid=16
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۶:۱۸
http://alef.ir/vdccoxqs12bq408.ala2.html?180493

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *