لطف ها داری ای خاک درت تاج سرم!

 

مقدمه: لطف ها داری ای خاک درت تاج سرم ! اری به راستی که چه زیبا سروده است شاعر به نام و خو شآوازه حافظ که این جمله را گویی فقط برای این درگاه و این مقام و این مرقد سروده است!! بله ! امام و ارباب و سلطان بزرگ من. امام رضا خاک درت توتیا و سرم چشمان ماست که از هیمن درگاه آبرو می گیریم و چه روزهای زیبا و خجسته ایست این ایام مبارک و میمون از همان اول که ماه ذی القعده رخ می نمایاند با شادی و شعف با مهربانی وکرامت این خاندان همراه است.
ذی القعده تو چه سعادتمندی که از ابتدای ورود خود دو گوهر با عظمت بزرگ موسی ابن جعفر را با خود می آوری و یادآور سرور و شادی اهل بیت و همه شعیان هستی. یکی از این دو گوهر وجود, حضرت صدیقه مرضیه معصومه سلام الله است و در 10 ذی القعده تولد امام رئوف سلطان بزرگ علی ابن الموسی الرضا علیه است وخدای را سپاس از این لطف و رحمت بی کرانش که این دوگوهر را در قلب سرزمین مقدس و یاران منتظر حضرت مهدی علیه السلام جای داده و قرارداده است.
پس ای زائر و مجاور این مسلمان شیعی که به در این ایام مبارک و میمون به دیدار و تجدید بیعت با امام رئوف و مهربان خود شتافته ایی تو که محوی زیبایی و شکوه و جلال شهر و پایتخت دلها مسلمانان و عاشقانه اهل بیت هستی هوشیار باش که با نهایت ادب و رعایت آداب آن به زیارت مرقد مبارک این ائمه معصوم برسی.
همانگونه که شهر این روز ها در جنب و جوش این مولود و این تولد مبارک است تو نیز باید قلب و روح خود را آماده زیارت این امام رئوف نمایی تا بیشترین بهره و استفاده را از دیدار و تجدید پیمان و تجدید بیعت با او را داشته باشی.
همانگونه که خدام شهر مقدس مشهد در پی آنند که به زیبا ترین و شیکل ترین شکل ممکن فضای شهر را تزئین نموده و به استقبال میهمانان و زائران امام رئوف بروند تو نیز ای زائر و ای مجاور تو نیز که به دیدار امام و پیشوای خود قصد سفر نموده ایی و به قصد دیدار و زیارت امامت بار سفر بستی و راه سفر راپیش گرفتی هوشیار باش و دقیق که چگونه می توانی از این زمان و فرصت خود به عالی ترین شکل ممکن به زیارت امده و عارف به حق این اهل بیت بزرگوار باشی!!
زلئر و مسافر علی ابن موسی الرضا علیه السلام باید به اداب زیارت آشنا بوده و آداب زیارتش را جای آراوری چرا که همانگونه که شهر بل تزئیناتش زیبا شده دلها وقلبها و رو ح ما نیز با مهربانی و لطف وبخشش آذین داده و زیبا خواهد شد و پس حواست را خوب جمع کن چرا که اگر عارفا بحقه امامت را و خواهر امام و دختر و عمه امامت را زیارت کنی وعده بهشت به تو داده شده است و حال این عارف به حق و حقیقت اهل بیت و شناخت اهل بیت چگونه میسر است ؟
و چگونه ممکن است که زائر امام رئوف عالی رین و بیشترین سهم از زیارت این اما را داشته باشد؟
ای زائر به دنبال راه سخت مگرد و مباش که امام و مولای ما مهربانتر از این است که به دنبال سختی و به زحمت انداختن شیعه و محب شان باشد امام همانند دریا و اقیانوس محبت ومهربانی است که حتی اگر زائرش خود را در این اقیانموس خیس نکند و واردش نشود ولی همین اندازه که در کنار امام خود است به همان اندازه خود بهره اش را برده و بی نصیب نخواهد بود و از این نسیم مهربانی رافت امام خود دور نخواهد بود!
اما چه خوب خواهد بود که زائر امام رئوف و بزرگ مان هم در حد توان و ظرفیت خود خود را آماده نموده (لا یکلف نفسها الا وسعها!)و به دیدار امام خود نائل آید. و این را بدان که هرگز به دنبال راه دور و داراز و سخت برای رسیدن به این اهل بیت نباش چرا که همین امام رئوف مشخصات شیعه خود را چیزی جزء دوری از حرام و پرداختن به حلال خدا نمی داند! زائر مواظب باش که خدای نکرده حلال و حرام را در هم آمیزی و با آمیخته ایی از این وارد حریم وحرم امنش جای بال ملائک و رفت و آمد خاصان و خالصان خدا شوی …
پس اولین مرتبه حضور برای عرض و ادب و پابوسی به حضرت مراقبت حلال و حرام خود باش و پس از آن مراقب همراهان و نزدیکان خانواده و بستگان خود! چرا که این حضرت به رعایت حقوق همدیگر و هم چنین مراعات حال هم تاکید بسیار نموده و درذ احادیث پیاپی به نوع رفتار با اطرافیان و نزدیکان و خانواده را گوش زد نموده و یادآوری می کند پس ای زائر علاوه بر اینکه حواست به نان و کلام ونگاه و قلب خود هستی که حلال را حلال دانسته و حرام را حرام بداند باید به تمام اعضا و جوارح و قلب خود نوع رفتار رضوی را تاکید کرده و یاد آوری که حتی در برخورد با اطرافیان و خانواده و دوستان خود پیرو شیعه علی ابن الموسی الرضایی!
پس از این است که همانگونه که تو از زیبایی های شهر به وجد می آیی و مشتاق وحریص دیدار معشوق و ارباب خود هستی این را بدان که امام و مولا و پیشوای تو نیز از دیدار شیعه و محب خود شاد گشته و زمانی که تو حلال را حلال دانسته و حرام را حرام وبه دوستان خود نیز سیره و راه و روش مولای خود را پیش گرفته ایی بدان امام تو نیز از دیدار تو بسیار خشنود و راضی خواهد بود انشالله.
و این چنین می شود که در شهر بهشت با مرمان بهشتی در این ایام مبارک و میمون بسیار زیبا و دلپذیر خواهد شد و مردمان این شهر به امام خود خوشحالند و امام و مولای شان نیز به مردمان شهر بهشت باسیره و عملی بهشتی انشالله.
و چیزی زیباتر و بهتر از این نیست که عاشقی به معشوق خود رسیده و با دیدن گنبد و وبارگاه حضرتش به خاک افتاده و با دیدگان اشکبار این مولود عظیم و پربرکت را به پدرش باب الحوائج و مادرش تکتم خاتون تبریک عرض نموده و با نگاهی ملتمس مژدگانی از فرزندش جواد الائمه علیه السلام خواسته و به حرمت خواهرش خود را به این درگاه وارد کند و بگوید:
سلام بر سلطان خراسان؛ او که غبار قدمگاهش، سرمه دیدگان ماست…
پروردگارم! آن گاه كه شنيدم گناهكاران را به درگاهت فرا مى خوانى، و آنان را به بخشش نيكو و ثواب وعده مى دهى، براى پيروى ندايت آمدم…!،  بخشی از نیایش امام رضا علیه السلام
• پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس رضوی

http://news.aqr.ir/Portal/home/?news/50392/134114/176166/%D9%84%D8%B7%D9%81%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%20%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%8A%20%D8%A7%D9%8A%20%D8%AE%D8%A7%D9%83%20%D8%AF%D8%B1%D8%AA%20%D8%AA%D8%A7%D8%AC%20%D8%B3%D8%B1%D9%85!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *