مدیریار در رسانه

برخورد اسلامی با گردشگران موجب جذب توريسم مذهبی می‌شود

گروه اجتماعی: رعايت اخلاق اسلامی و دينی در برخورد با مذاهب گردشگرانی كه از كشورهای مختلف به كشور ما می‌آيند، نه‌ تنها جذب توريسم مذهبی را به همراه دارد، بلكه عامل مهمی جهت توسعه اين صنعت در كشور است.
«مهدی ياراحمدی خراسانی»، مدرس دانشگاه پيام نور مشهد در گفت‌و‌گو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه خراسان رضوی، با بيان اين مطلب گفت: زائرانی كه از نقاط مختلف كشور جذب جاذبه‌های مذهبی می‌شوند، به خاطر ايمان و اعتقاداتی كه به ابنيه و اماكن مذهبی دارند، خود را ملزم به رعايت آداب و رسوم مربوط به اين مكان‌ها می‌دانند، اما گردشگرانی كه از كشورهای ديگر وارد اين مرز و بوم می‌شوند نه تنها آگاهی لازم از آداب و رسوم مربوط به اين اماكن را ندارند، بلكه بايد با توجه به آموزه‌‌های دينی و اخلاق اسلامی، آداب مربوطه را به آنان آموخت.
وی افزود: اين‌گونه برخورد متوليان صنعت گردشگری با گردشگران خارجی نه تنها پايبندی به قوانين و اعتقادات مذهبی ايرانيان را نشان می‌دهد، بلكه بيانگر سنت مهمان‌نوازی آنان بين اقوام و ملت‌های مختلف نيز است.
وی با تأكيد بر اينكه ترغيب و تشويق عموم به آموزه‌های دينی، صنعت گردشگری مذهبی را رونق می‌بخشد، اظهار كرد: توسعه و جذب توريسم مذهبی بستگی زيادی به‌ميزان درك و آشنايی مردم با آموزه‌‌های دينی به‌ويژه سرگذشت بزرگان دين دارد.
وی با بيان اينكه تبليغات، سهم مؤثری در توسعه صنعت گردشگری مذهبی دارد، تأكيد كرد: امروزه نقش تبليغات در فرآيند توسعه هر فعاليتی بر همه واضح است و اگر صنعت گردشگری مذهبی در محيط مناسبی تبليغ شود، به‌طور قطع شرايط توسعه آن فراهم می‌شود، به‌طوری كه امروزه سهم عظيم جذب توريست‌های خارجی در كشورهای تركيه و امارات، ناشی از سطح گسترده تبليغات در اين كشورها است.
مدرس دانشگاه پيام نور مشهد با اشاره به‌‌نقش رسانه‌ها در توسعه گردشگری مذهبی كشور يادآور شد: با توجه به اينكه عصر حاضر عصر فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات است، به‌طور حتم استفاده از رسانه‌ها می‌تواند در ايجاد فضای مناسب جهت توسعه صنعت گردشگری مذهبی مؤثر باشد.
ياراحمدی اظهار كرد: در همين راستا رسانه‌ها می‌توانند درباره شيوه برقراری ارتباط صحيح با توريست مذهبی، ارايه اطلاعات كافی به آنان، معرفی فضا و اماكن مذهبی و تاريخی كمك مؤثری به ميزبانان كنند.
ياراحمدی با بيان اينكه جذب توريسم دينی نيازمند مشاركت همه نهادها است، اذعان كرد: سهم سازمان گردشگری در جذب توريسم از بقيه دستگاه‌ها بيشتر است، اما نبايد مشاركت بقيه نهادها را ناديده گرفت، چراكه جذب و توسعه توريسم مذهبی مستلزم كوشش همه دستگاه‌ها است.
وی انتقال آموزه‌های قرآنی و اخلاقی را مهم‌ترين اثر گردشگری مذهبی عنوان و تصريح كرد: در توسعه صنعت گردشگری مذهبی بيشتر بُعد فرهنگی و اعتقادی نسبت به انگيزه‌های اقتصادی مطرح است، لذا با توجه به رشد اين صنعت به‌طور قطع مفاهيم و ارزش‌های اسلامی و دينی كشور ما به ملت‌های ديگر منتقل خواهد شد.
ياراحمدی با بيان اينكه اماكن مذهبی ظرفيت مناسبی را جهت جذب توريست دارند، تصريح كرد: با توجه به اينكه فطرت انسان خداجو است، مسايل و اعتقادات دينی به‌ويژه وجود اماكن و ابنيه‌های مذهبی، عامل مهمی در جذب گردشگران داخلی و خارجی است.
*http://iqna.ir/samen/news_detail.php?ProdID=455842