اخبار مدیریت

انتقاد رييس‌جمهور از ميزان ارتباط دانشگاه

دكتر محمود احمدي‌نژاد در بازديد از نمايشگاه دستاوردهاي فن‌آوري‌هاي پيشرفته كشور با تاكيد بر اين كه « هيچ داعيه و اصلي در دنيا نيست كه اگر كسي به آن رسيد، همه بايد از آن راه بروند» خاطرنشان كرد: اگر چنين بود پيشرفتي اتفاق نمي‌افتاد؛ اگرچه برخي روحيه‌شان چنين است.
وي با بيان اين كه «راه‌هاي دسترسي به تسلط بر جهان منحصر به فرد نيست» ادامه داد: همه ويژگي‌هاي عالم در كوچك‌ترين ذره آن وجود دارد؛ لذا بي‌نهايت راه براي تسلط موجود است، اما بايد باور كنيم كه مي‌توانيم و غل و زنجيرها را باز كنيم و بعد هم شجاعت داشته باشيم.
رييس‌جمهور اين شجاعت را در حوزه‌هاي تصميم‌گيري، ورود به عرصه‌ها و پرواز دادن انديشه‌ها به فضاهاي جديد برشمرد.
رييس شوراي عالي انقلاب فرهنگي در ادامه با يادآوري اين نكته كه « اگرچه براي تحقق اين امر نيازمند ساز و كارهاي مناسبي هستيم كه دفتر فن‌آوري رياست‌جمهوري الگوي خوبي است كه بايد تقويت شود» افزود: البته قرار شده علاوه بر بودجه فعلي، بودجه‌ ديگري نيز پرداخت شود و سال آينده نيز رقم بودجه را بالاتر ببريم.
وي افزود: خود منابع هم نيازمند ابزار است و تنها اين موارد نيست كه كار مي‌كند، بلكه اراده‌هاي محققان است كه كار مي‌كند. آنچه ما را مصمم مي‌كند چهره‌هاي ايماني و همت‌هاي والاي محققان كشور است. اين اراده‌ها مرزها را مي‌شكند و خودباوري‌ها كار را به جلو مي‌برد؛ البته بودجه نيز لازم است.
احمدي‌نژاد در ادامه با انتقاد از ميزان ارتباط صنعت و دانشگاه گفت: ارتباط صنعت و دانشگاه به معناي تجاري شدن علم است كه در طول سي سال بعد از انقلاب كارهاي زيادي بر روي آن صورت گرفته و تصميماتي اتخاذ شده تا اين كار روان‌تر شود؛ يعني هر كس در هر نقطه‌اي علمي توليد كرد، نافع باشد؛ اما تا كنون اين مسئله نتيجه‌ نداده است.
به اعتقاد وي براي تحقق اين امر ساختارها بايد تغيير يابد و برخي مقاومت‌ها كه در سلسله‌مراتب تصميم‌گيري نيز وجود دارد از بين برود.
وي روش اداره دانشگاه‌ها در شرايط فعلي را بسيار ساده توصيف كرد و افزود: اين روش تنها در سه يا چهار دانشگاه دنيا و آن هم در چند كشور اروپايي برقرار است؛ وگرنه در باقي جاها هر كس كه مي‌خواهد درس بخواند پول مي‌دهد و استاد دانشگاه نيز دستاوردهاي خود را به صنعت مي‌فروشد و در مجموع درآمد دانشگاه با خدمات علمي گره خورده است.
وي ادامه داد: قصد داشتيم سه سال پيش بودجه دانشگاه‌ها را عملياتي كنيم كه اين كار محقق نشد؛ لذا امروز راه‌هاي ديگري بايد پيدا شود. تا زماني كه مشتري سراغ محقق و دانشمند نيايد و تا زماني كه هزينه مورد نظر را نپردازد، اين چرخه درست نمي‌شود.
احمدي‌نژاد هم‌چنين از انجام كارهاي تحقيقاتي مشابه در كشور و دانشگاه‌ها نيز انتقاد كرد و با يادآوري اين نكته كه « انگيزه‌اي براي ايجاد پايگاه‌هاي تحقيقاتي در دانشگاه‌ها وجود ندارد» گفت: از 15 سال پيش قصد ايجاد اين پايگاه وجود داشت، اما هنوز كامل نشده است؛ چرا كه تاثيري در كار دانشگاه‌ها ندارد؛ لذا بايد راهي براي اين مسئله پيدا شود.
وي بودجه دانشگاه‌ها در دولت نهم را داراي افزايش چهار برابري توصيف كرد و گفت: اما كارهايي كه در بخش پژوهش صورت گرفت زياد نبود كه عامل آن معيوب بودن حلقه است و اين مسئله را در بحث توزيع يارانه‌ها نيز مشاهده مي‌كنيم.
رييس‌جمهور خواستار اصلاح برخي روش‌ها شد و بر حمايت دولت از پروژه‌هاي تحقيقاتي تاكيد كرد و گفت: بايد گره‌ها باز شود؛ چرا كه كارهايي كه انجام شده باعث عزت است. زماني مي‌خواستند اسم ما را محو كنند و ما را مسخره مي‌كردند؛ اما امروز اين غل‌ و زنجيرها باز شده و حركت رو به جلو با خودباوري عميق ادامه دارد.
رييس‌جمهور در بخش ديگري از اظهاراتش با يادآوري اين نكته كه « اگر تصوير روشني از توانمندي‌ها و ظرفيت‌هاي انسان داشته باشيم، شرايط‌مان عوض مي‌شود» گفت: هنوز ظرفيت‌هاي عظيمي از انسان وجود دارد كه ناشناخته مانده و شكوفا نشده است و ما هنوز در بهره‌برداري از توانمندي‌هاي خودمان در نقطه‌ صفريم؛ لذا راه تسلط بر اين امر علم است و راه دومي ندارد.
وي ادامه داد: چيزي كه از تعليمات همه انبياء دريافت مي‌كنيم راه علم است و ميان عالم و غيرعالم به اندازه هستي و نيستي تفاوت وجود دارد. از طريق علم همه عالم مي‌تواند تحت اراده انسان قرار گيرد.
به گفته احمدي‌نژاد براي تسلط بر جهان بايد راه‌ها و خواص قوانين حاكم در عالم را كشف كنيم.
وي ادامه داد: ما ايراني‌ها مي‌توانيم اين مسير را سريع‌تر از ديگران طي كنيم، بعضا برخي صحبت‌ها را مي‌شنويم كه باعث غصه خوردن انسان مي‌شود و افتتاح مثلا بزرگ‌ترين ساختمان را افتخار مي‌دانند؛ در حالي كه بزرگ‌ترين ساختمان در واقع تكرار يك المان است؛ اصل افتخار كارهايي است كه جهت نگاه و زندگي بشر را تغيير دهد و اقتدار انسان را صد پله بالاتر ببرد.
احمدي‌نژاد تمركز بر روي اين كارها را مورد تاكيد قرار داد و لازمه‌ اين حركت را باور به اين كه ظرفيت‌ها، شايستگي‌ها و توانمندي‌هاي ما چيزي نيست كه هم‌اكنون بالفعل شده است، عنوان كرد.
وي در پايان گفت: انسان جانشين خداست و همه‌ي اسماء الهي مي‌توانند در وجود انسان متجلي شوند، هم‌چنين خداوند بر تمام آسمان‌ها و زمين عالم است و انسان نيز مي‌تواند به عنوان خليفه خدا در اين راه حركت كند.

http://www.isna.ir/ISNA/NewsView.aspx?ID=News-1426007&Lang=P