مقالات مدیر مسئول

صله رحم های پیامکی

تا به حال به مراودات و ارتباطاتمان دقت کرده اید؟ چقدر بی رنگ و بی روح شده اند، چقدر سرد هستند و چقدر تنهاییم؛ آن هم در عصر ارتباطات! در دنیایی که به اندازه یک دهکده کوچک شده است بجای اینکه بهم نزدیکتر شویم از یکدیگر دور شده ایم. وقتی مناسبتی می شود منتظر دوستان و اقوام خود هستیم تا سری به ما بزنند، حالمان را بپرسند. فرق نمی کند این مناسبت چه باشد؟ عید، مراسم عزاداری مثل همین ایام محرم یا حتی گرفتار شدن به یک بیماری که در آن لحظه نیازما به حضور افرادی در کنارمان بیشتر حس می شود. اما در همین لحظات یک پیامک عهده دار پر کردن جای خالی دوستان در کنارمان می شود.
تازه خودمان هم وقتی می خواهیم به دوستانمان سری بزنیم یا کوتاهی می کنیم و یا وقتی که همت می کنیم برای دیدار آنها، با این پاسخ مواجه می شویم که«امروز نمی شود، شرایطش نیست، باشد برای یک روز دیگر»! اصلاً از مناسبت ها که بگذریم در همین روزهای عادی هم گاهی می شود که چندین ماه از یکدیگر خبری نمی گیریم و مشغله زیاد را بهانه این کم التطفاتی خود می نماییم در حالی که هیچ مشغله ای آنقدر بزرگ نیست که دوستان و اقوام را ماهها از هم دور کند و باید گفت همین دوری جستن هاست که مشغله ها را هم بیشتر می کند چرا که علاوه بر بی بهره ماندن از برکات معنوی صله ارحام، از مواهب مادی آن نیز بی نصیب می مانیم. زیرا نمی توانیم از حال یکدیگر آگاه شده و به هم کمکی نماییم. بعضی وقتها هم در روزهای عادی حتی وقت جواب دادن به تلفن های یکدیگر و یا گاهی حوصله شنیدن صدای یکدیگر را هم نداریم.  
زندگی اجتماعی همانطور که از نامش پیداست یعنی زندگی در کنار هم و با یکدیگر. اما سبک زندگی ما تغییر کرده است و پیشرفت تکنولوژی و وسایل ارتباطی هرچقدر که افراد را بهم نزدیک کرده به همان اندازه هم موجبات دوری آنها را ازهم فراهم آورده است. زندگی دینی آن هم در یک کشور مسلمان نیاز به رعایت برخی ارزش ها و اجرای برخی دستورات دارد تا به این وسیله زمینه تعالی معنوی و پیشرفت مادی خود را فراهم آوریم. سبک زندگی ما بسیار تغییر کرده است.می گوییم می خواهیم اسلامی زندگی کنیم در حالی که حتی به همین آموزه های ساده هم توجه نمی کنیم با اینکه که خودمان هم می دانیم این دیدوبازدید ها چه تأثیرات مثبتی در زندگی ما دارند. صله رحم موجب افزایش برکات در زندگی، رفع بلایا، استجابت دعا، آگاه شدن از شرایط زندگی هم و کمک به یکدیگر و افزایش دوستی و وحدت بین مردم می شود. در دین اسلام و روایات معصومین(ع) تأکیدات بسیاری بر دید و بازدید و صله ارحام از یکدیگر شده است. متأسفانه آثار و برکات این امر مؤکد و مورد توصیه و احترام، به درستی به مردم شناسانده نشده است و خویشاوندان و دوستان بجای اینکه به فکر افزایش ارتباط با یکدیگر و مودت در این ارتباطات باشند، به محض بروز یک مشکل یا سوء تفاهم بی اهمیت به سرعت قطع ارتباط می نمایند و نمی دانند با این کار نفرین پیامبر(ص) و خشم خداوند را برای خود خریده اند چرا که در حدیثی از پیامبر(ص) این عمل در میزان زشتی و قباحت پس از شرک به باری تعالی قرار گرفته است. یادمان باشد که حتی یک سلام هم می تواند صله رحم به حساب بیاید.پس خودمان را از این برکت بزرگ محروم نکنیم.

http://www.khorasannews.com/News.aspx?id=4574707

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *