معرفی کتب مدیریت

زندگی با طعم شکلات

خلاصه کتاب: راز و رمز شیرین زندگی کردن: زندگی زیباترنی هدیه ی خدای مهربان است و انسانهایی که این هدیه زیبا را قدر می دانند آن چنان  در صفحه زندگی، شادی و نشاط می آفرینند که هر لحظه در زندگیشان مملو از خاطره ای زیبا خواهد بود. راز و رمز شیرین زندگی کردن خیلی سخت نیست فقط می بایست بدانیم چگونه زندگی کنیم و از این هدیه الهی چگونه لذت ببریم.

مهارت مشکل گشایی:
در زندگی گاهی پیش می آید که انسان با مشکلاتی روبرو شود. چگونگی برخورد و رفع این مشکلها مهم است مشکل گشایی روشی برای حل مشکلات است نکته مهم در مشکل گشایی این است که بعضی افراد که در حل مشکلها درمانده و ناتوان می شوند به این دلیل است که آنان تنها از یک روش و راه حل برای رفع مشکلات مختلف استفاده می کنند یعنی وقتی راه حل آنان موثر واقع نشده راه حل های دیگر را امتحان نمی کنند در صورتی که آنان باید راه های مختلف را برای حل مشکل خود به کار گیرند.
مشکل های زندگی را چگونه حل می کنید؟
هر یک از ما در طول زندگی خود با مسئله های گوناگونی روبه رو شده ایم و به نحوی با آنها کنار آمده ایم در برخی از موارد نیز نه آنها را حل کرده ایم نه توانستیم به خوبی با آنها کنار بیاییم این سبک برخورد با مسئله ها در بعدهای مختلف زندگی ما را تحت تأثیر قرار می دهد  و اغلب اثرهای زیان باری را برای ما وحتی گاهی افراد مرتبط با ما ایجاد می کند. اگر شما از افرادی هستید که مسئله های حل نشده زیادی در زندگی دارید که شما را رنج می دهد بهتر است هرچه زودتر به فکر یک اقدام اساسی برای حل آنها باشید چرا که مسئله های حل نشده و یا کارهای ناتمام انرژی روانی زیادی را از ما می گیرد و به تدریج مشکل های فردی و اجتماعی بسیاری را موجب می شود.
گام های اساسی در حل مشکل های زندگی:
1- اصلاح باور های اشتباه خود نسبت به مسئله         2- تعریف دقیق مسأله
3- پیدا کردن راه حل های زیاد و یادداشت کردن آنها    4- ارزیابی راه حل ها و انتخاب
5- انتخاب راه حل های مناسب
راههای مقابله با مشکلات:
1-ارتباط با مردم: آیا سعی می کنید با مردم ارتباط برقرار کنید؟ داشتن ارتباط یکی از جنبه های مهم زندگی است بسیاری از مردم ما در زمینه ارتباط دوستانه با دیگران با مشکلات عدیده ای روبه رو هستند که از آن جمله می توان به منافع شخصی و متضاد، افکار منفی بازدارنده، آزردگی های بی دلیل، ناتوانی در همدردی با دیگران و… اشاره کرد وقتی ازد وستی دل آزرده می شوید دل از او برنکنید به جای اینکه کار بنشینید و فکر کنید و راه هایی برای بهبود روابط بیابید.
2-در زندگی برنامه ریزی داشته باشید: مسلماً همه باید در زندگی هدف داشته باشند این هدف باید که به قدری با ارزش و جذاب باشد که شما را برای تلاش و فعالیت برانگیزد همیشه در رویای خود ببینید که به هدفتان رسیده اید. اینکار انگیزه شما را بالا می برد برای این کار نیز برنامه ریزی لازم است.
3-نیروی خلاق درون: موفقیت های کوچک خود را بی اهمیت جلوه ندهید این موفقیت ها پایه هایی هستند که می توانید نیروی درون خود را بر محور آن بنا کنید باید یاد بگیرید تا در ذهن خویش لحظات خوب زندگی را مجسم کنید و در قلبتان آنها را احساس کنید تا ملکه وجود شما شوند. باید درک کنید که انسانی ارزشمند هستید تقصیرها را فراموش کنید تصویر موفقیت را در ذهن خویش وسعت بخشید و آن را با تجربه های جدید تکمیل کنید.
4-واقع بین باشید: قبل از هر چیز واقعیات زندگی را تصدیق کنید. با در نظر گرفتن واقعیتها هدف گیری و برنامه ریزی نمایید. با تعریف حقایق و با دروغ گفتن به خود هیچ چیز عاید شما نخواهد شد این کار ممکن است اهداف شما را منحرف کند.
5-عفو خود و دیگران: قبل از هر چیز باید خود را مشمول عفو قرار دهید باید خود را از تصمیمات غیرعاقلانه و حرف های احمقانه گذشته تبرئه کنید. خطاها و لغزشها در گذشته را به خود ببخشایید از شکنجه کردن خویش به خاطر عقل و درایتی که باید در گذشته به خرج می دادید و ندادید دست بکشید.
6-غلبه بر احساس تنهایی: تنهایی به معنای فیزیکی چندان مفهومی ندارد چون غالباً در اطراف همه کسانی هستند این احساس تنهایی است که مسئله ساز است برای تسلط بر احساس تنهایی از تحمیل محدودیتهای غیرمنطقی تر برخود بپرهیزند به عقاید دیگران احترام بگذارند و با تمام قوا به جنگ احساس ناتوانی بروید.
راهکارهایی برای دست یابی به شادی:
1-ارتباط با خدا و عشق به ذات احدیت        2- شکرگذاری از نعمت های پروردگار
3-ابزار عشق و محبت به دیگران و دور کردن ذهنیت منفی    4- مهربانی با دیگران وداشتن روحیه ایثار و گذشت    5- ترسیم تصویری مثبت از جسم، روح و شخصیت خود        6- داشتن روحیه ای قوی و شادبودن در زندگی         7- تبسم و خندیدن        8- پرهیز از تنهایی وگزینش دوستانه خوب        9- زندگی کردن در زمان حال
عادت نگرانی را ترک کنید:
نگرانی چیست؟ نگرانی، احساس دغدغه شدید است. نگرانی بیم از ناشناخته هاست. نگرانی از اینکه بدترین چیز رخ خواهد داد. ممکن است بیش از اندازه نگران رخدادهای آینده شویم چه بسا مکرراً با خودمان حرف های منفی بزنیم و بدترین احتمال های موجود را در نظر بگیریم.
مطالعات انجام شده درباره نگرانی نشان می دهد:
40% موارد نگرانی ها هیچ وقت رخ نمی دهد.
30% آنچه نگرانش هستیم اتفاق افتاده است.
12% نگرانی ها بی مورد است.
10% نگرانی کوچک و بی اهمیت است.
8% آنچه نگرانش هستیم در واقع اتفاق می افتد.
10روش برای افزایش رضایت از زندگی:
1-لحظات روزانه زندگی را درک کنید        2- از مقایسه بپرهیزید
3-بیش از اندازه به پول توجه نکنید.         4- اهداف معنادار داشته باشید.    
5- در کارابتکار به خرج دهید            6- د وست پیدا کنید و به خانواده اهمیت دهید.
7-لبخند بزنید حتی زمانی که حالش را ندارید    8- طوری تشکر کنید که گویی واقعاً قدردان هستید.
9-از خانه بیرون بروید و ورزش کنید        10- بخشش را فراموش نکنید.
من می توانم را فراموش نکنید:
صاحب نظران بر این باورند که انسان قدرت آن را دارد که نومیدی را به امید ، شکست را به پیرویزی و اشک را به خنده تبدیل کند به شرطی که زندگی و شگفتی های آن بله بگوید به عقیده آنها با خندیدن به مشکلات به راحتی می توان با آنان مقابله کرد و این راهی برای رسیدن به آرامش و شادزیستن است.
از این رو اگر بگوییم کلماتی از قبیل بله، امکان دارد، همیشه ، امیدوارم و بالاخره من می توانم را در فرهنگ لغات خود و اعضای خانواده وارد کنیم آنگاه شاهد تجلی شادی ها خواهیم بود. خوشبختانه انسانها این قدرت را دارند که همیشه پدیده های شادی بخش زندگی را در اختیار بگیرند و آنها را برای خود خلق کنند فقط کافی است تصمیم به تغییر بگیرید.
از این رو باید باور کرد که جهان بازتاب و عکس العمل رفتار خود ماست پس بهتر است افکار شاد و سلامت داشته باشیم و سلامتی را حق انسانی و شایسته خود بدانیم.
ترفندهایی برای شاد زیستن:
1-گر افرادی را دوست دارید برای گفتن آن وقت را تلف نکنید.
2-با همه به گونه ای رفتار کنید که دوست دارید با شما رفتار کنند.
3-هیچ گاه تسلیم کسی نشوید و آنگاه است که معجزه رخ می دهد .
4-از نظر فکری خشن و از نظر احساسی نازک دل باشید.
5-از آنچه باید مهربانتر باشید.
6-یاد بگیرید حتی زمانی که احساس خوبی ندارید خود را بشاش نشان دهید.
7-به خاطر داشته باشید برنده ها کارهایی را انجام می دهند که بازنده های می خواهند آن کار را انجام دهند.
8-تحت تأثیر افکارتان زندگی کنید.
9-کلنجار با گذشته را متوقف کنید.
7 روش برای داشتن خانواده شاد:
1- مراقب صحبتهای خود باشید: نحوه صحبت کردن با فرزندان نقش مهمی در فضای احساسی خانواده ایفا می کند. باید به فرزندان فرصت دهید تا در ابراز احساسات خود آزاد و راحت باشند گاهی ما از تأثیری که سرزنش ها و انتقادات بر روح و روان کودکان می گذارد غافل می شویم.
2-فراهم کردن نظم و ثبات: یک چارچوب قابل پیش بینی برای کارهای روزانه، قوانین مشخص و منسجم و یک خانه سازماندهی شده، آرامش و راحتی بیشتری برای فرزندان و والدین ایجاد می کند. یک برنامه روتین مانند یک رشته محکم به هنگام تنش ها بحث و نزاع ها یا بحرانها از هم گسیخته نمی شود و از خانواده حمایت می کند.
3-برگزاری جلسات خانوادگی: به طور منظم زمانی را برای جمع شدن اعضای خانواده در نظر بگیرید در این جلسات افراد خانواده می توانند درباره مشکلات و ناراحتی های خود در طول هفته با هم صحبت کنند یا با بیان اتفاقات خوبی که داشته اند دیگر افراد خانواده را هم در شادی شان شریک کنند.
4-احساس دوست داشتن و عشق ورزیدن به دیگران: محققین معتقدند والدینی که وقتی را صرف بازی با کودکانشان می کنند با آنها شوخی می کنند و عقاید و احساسشان را با فرزندان در میان می گذارند فرزندانی صمیمی تر، مهربان تر، و باگذشت تر خواهند داشت باعشق ورزیدن با کودک خود حس دوست داشتن را در او تقویت کنید.
5-داشتن مراسم خانوادگی: زمان های خاصی را در یک روز یا هفته برای انجام مراسمی خاص با همراهی همه اعضای خانواده تعیین کنید.
6-نحوه برخورد با مشکلات: امروزه زندگی های خانوادگی همیشه امن و پایدار نیست. حتی بهترین ازدواج ها هم جر و بحث دارند، گرفتاریهای مالی، فراز و نشیب های احساسی و نظایر آن، اما مشکلات بخشی از زندگی انسان ها است ویک خانواده مهربان و صمیمی هرگز این موضوع را نادیده نمی گیرند.
7-اختصاص زمانی فقط برای والدین: والدین فضای احساسی خانواده را شکل می دهند. اگر والدین به خاطر مسائل مالی یا مشکلات کاری شان افسرده و ناراحت باشند یا از دست همسرشان ناراحت و عصبانی باشند فضایی در خانه به وجود می آید که کودکان احساس ناامنی و ناراحتی می کنند.
10 اقدام تا شادی:
1-برجسته سازی موارد مثبت: به بخش هایی از زندگی تان فکر کنید که خوب پیش می روند نه غصه خوردن برای جنبه های منفی
2-موفقیت های قبلی را مرور کنید: آنچه پیش از این انجام داده اید را به خودتان یادآور شوید تا برای تکمیل کارهای آینده انگیزه لازم را به شما بدهد.
3-عبادت کنید: نماز و عبادت موثرترین راه برای کاهش و تسکین اضطراب و افسردگی است.
4-نفس عمیق بکشید: این روش حداقل به طورموقت یکی از رایج ترین و موثرترین راه های تقویت حالات خلقی است.
5-خودتان را درمان کنید: گذشت و اغماض هنگامی که احساس بدی دارید به شما کمک می کند تا خودتان را بالا بکشید این کار موجب می شود که احساس خاص بودن کنید.
6-کار داوطلبانه: خود را وقف کارهای خیر و داوطلبانه کنید. با این کار احساس بهتری خواهید داشت.
7-ورزش کنید: فعالیت جسمی به عنوان یکی از بهترین روش ها در تغییر حالت بدخلقی، ایجاد ارزش و کاهش فشار و استرس شناخته شده است.
8-خودتان را خوشحال نشان دهید: خوشحال نشان دادن یا لبخند زدن موجب از بین رفتن مشکل نمی شود اما موجب بهبود حالت خلقی تان می شود.
9-برآینده تأکید کنید: اگرچه نمی توانید گذشته را دوباره بنویسید اما چیزهایی را از آن یاد میگیرد بار دیگر سعی کنید بهتر و با تلاش بیشتر به حل مشکلات بپردازید.
10- حدی را برای افسوس خوردن قایل شوید: به خودتان بگویید: امروز صبح برای خودم احساس تأسف دارم اما امروز بعدازظهر باید به زندگی ام برسم و جایی برای افسوس خوردن وجود ندارد.
شادی می تواند منجر به وضعیت سلامتی بهتری شود:
شادی و سلامتی می توانند متضمن یکدیگر باشند. شرایط روحی و مثبت می تواند باعث افزایش کارایی در سیستمهای بیولوژیک متفاوت شوند و در نتیجه می توانند مرتبط با خطر ناهنجاریهای فیزیکی باشند. به طور ساده تر می توان گفت: شاد بودن می تواند بر سلامت فیزیکی شما کاملاً مفید باشد.
عصبانیت را شکست دهیم
عصبانیت، اغلب اوقات از رفتار حاکی از عدم اعتماد به نفس ناشی می شود. ما بیش از آنچه نیاز است به چیزی اهمیت می دهیم و به این ترتیب دیگران را به سوء استفاده از خودمان دعوت می کنیم و بعد از شدت عصبانیت جوش می آوریم. اگر همکاری، بیش از حد معمول محل کارش را ترک کند و سهم غیرمنصفانه ای از کار را به دوش شما بیندازد ما می توانید خیلی جدی و محکم از قبول مسئولیت امتناع کنید. کنترل عصبانیت در تمام طول روز به نوبه خد رابطه ما را با ان همکار خراب م کند و به شما نیز آسیب می رساند.
انرژی عصبانیت را هدایت کنید:
عصبانیت مقدار زیادی انرژی تولید می کند. برخی از فعالیت های فیزیکی ممکن است به شما کمک کند تا بدون صدمه زدن به خودتان یا دیگران، آرام تر شوید. برای مثال تمیز کردن و نظافت کردن خانه به خانم خانه دار کمک می کند تا از عصبانیتش کاسته می شود. به همین شکل، شما می توانید به فعالیت های سازنده ای فکر کنید که عصبانیت را کنترل می کنند.
عصبانیت نابجا را شناسایی کنید:
در 80 الی 90 درصد موقعیت ها، عصبانیت نابجاست. وقتی عصبانیت در یک ارتباط یا یک موقعیت به طور مناسب کنترل نمی شود، به محدوده های دیگر انتقال می یابد و عواقب ناگواری را به بارمی آورد. عصبانیت نابجای شما به طور مکرر بر سر کسانی خالی می شود که شما می توانید نسبت به آنان عصبانی شوید، مثل اعضای خانواده نه همکاران، بر سر زیردستان خود نه رئیس خودتان. در صورت عدم برخورد صادقانه با موضوع اصلی ممکن است شما هم خودتان را تنبیه کنید و هم به این ترتیب اجازه می دهید که حتی روابط سالم شما هم تضعیف شود.
عامل آغاز گر را بررسی کنید:
وقتی عصبانیت شما به دقت مورد بازبین قرار گیرد، ممکن است یکی دو موقعیت به خصوص یا افراد خاصی را که به راحتی موجب عصبانیت شما می شوند، شناسایی کنید. شناسایی آنها می تواند یک ابزار قوی برای مقابله با عصبانیت شما باشد.
آرامش ذهنی
هرکه هستید و هر کجا که زندگی می کنید، آرامش را به زندگی خویش دعوت کنید و آن را در ذهن خود جایگزین سازید. اگر کلام و رفتار شما قریت آرامش باشد، بدون شک این ویژگی به دنیای اطراف شما نیز سرایت خواهد کرد. به خاطر داشته باشید برای رسیدن به این وضعیت، لازم است برخی قابلیت های ویژه را در خود پرورش دهید و شرایط خاصی در زندگی خویش ایجاد نمایید. رعایت نکات زیر مقدماتی است که به شما کمک می کند در این مسیر گام بردارید:
1- یاد بگیرید که گاه مسائل را رها سازید.
2- به خود و خدای خود ایمان داشته باشید.
3- مثبت اندیش باشید.
4- نسبت به انتظارات و برنامه ریزی های خود واقع بین و منطقی باشید.
5- نسبت به انسان ها، عشق بی قید و شرط خود را انثار کنید.
6- معنای وفاداری را لمس کنید.
7- افکار خود را بازسازی کنید.
اسلام و راه های شاد زیستن!
گفته شد اسلام تفریح و نشاط را ا جمله نیازهای غریزی در انسان می داندو از این رو کسب شادکامی  را نه تنها مذمت نمی کند، بلکه بدان ترغیب و تشویق نیز می نماید. نکته اساسی در این میان آن است که اسلام هر نوع لذت و شادی را تأیید نمی کند بلکه شادی هایی را مورد تأیید و ترغیب قرار می دهد که بتواند به رشد شخصیت آدمی یاری رساند و از غفلت او در لهویات جلوگیری نماید.
راه های شاد زیستن
همه ما در زندگی به دنبال خوشبختی و سعادتمندی هستیم. شادی و نشاط در زندگی از جمله عواملی است که احساس رضایتمندی و خوشبختی را برای انسان به ارمغان می آورد. خنده تظاهر بیرونی و ظاهری خلق است که سبب آرامش و نشاط درونی می گردد. خنده از جمله راه های شاد زیستن است که اسلام به طور جدّی آن را توصیه می نماید. خنده، سیستم ایمنی بدن را مقاوم می سازد و توانایی بدن در برابر عفونت را افزایش می دهد. از طرف دیگر خنده سبب کاهش سطح هورمون های استرس زا شده و از تأثیرگذاری آنها بر روی سیستم ایمنی بدن جلوگیری می کند.
یاد خداوند ذکر الهی؛ یک راهکار مطمئن
از دیگر راه هایی که برای شاد زیستن در اسلام توصیه می شود که در واقع مهمترین راه و اطمینان بخش ترین راههکار است، ذکر خدا و یاد الهی است همچنان که آیه شریفه می فرماید: ألا بذکر الله تطمئنّ القلوب؛ آگاه باشید که تنها با یاد خدا دلها آرامش م یابد.
اطمینان قلب و آرامش با ذکر خداوند سبب می شود دغدغه ها و مشکلات زندگی از انسان دور شود و دیگر اضطراب و ناراحتی او را سرگردان ننماید و با نشاطی درونی و شادی .اقعی به انجام امور بپردازد.
صلحه رحم و رفت و آمد فامیلی
از دیگر راه های شاد زیستن صله ارحام است. صله رحم بنا به فرموده روایاتاسلامی سبب افزایش عمر می گردد و این شاید نتیجه تخلیه روانی انسان ها در اثر دید و بازدید و گفتگو با یکدیگر باشد. بهترین صله رحم نیز از خود اعضای خاواده شروع می شود و در هسته  مرکزی آن زن و مرد
صبوری کن صبوری!
از دیگر کلیدهای طلایی برای بدست آوردن شادی در زندگی، صبور بودن است. آنچه سبب می شود شادی از زندگی رخت بربندد و اضطراب و ناراحتی جایگزین آن شود، آن است که انسان در برابر مشکلات صبر نکند. بنابراین صبور بودن از جمله راهکارهای شادکامی در زندگی به شمار می رود.
خودتان را دوست بدارید
یکی از عوامل کلیدی برای دست یابی به خوشحالی، یافتن صلح و آرامش در درون خودتان است. اگر نظر مثبتی در مورد خودتان داشته باشید، آمادگی بیشتری را برای رویارویی با مشکلات زندگی پیدا می کنید. اگر شما از اعتماد به نفس پایینی برخوردار هستید…..
یکی از عوامل کلیدی برای دست یابی به خوشحالی، یافتن صلح و آرامش در درون خودتان است.
« من می توانم» را فراموش نکنید.
لبخند به مشکلات، راه شاد زیستن
صاحب نظران بر این باورند که انسان قدرت آن را دارد که نومیدی را به امید، شکست را به پیروزی و اشک را به خنده تبدیل کند به شرطی که به زندگی و شگفتی های آن “بله” بگوید . به عقیده آنها، با خندیدن به مشکلات به راحتی می توان با آنان مقابله کرد و این راهی برای رسیدن به آرامش و شاد زیستن است.
از این رو اگر بکوشیم کلماتی از قبیل بله، امکان دارد، همیشه ، امیدوارم و بالاخره « من می توانم» را در فرهنگ لغات خود و اعضای خانواده وارد کنیم آنگاه شاهد تجلی شادی ها خواهیم بود.
تعریف جامع ومورد تایید اکثر روانشناسان از شادی این است که فرد بتواند در جامعه دیگران را دوست بدارد و به آنها عشق بورزد.
خوشبختانه انسان ها این قدرت را دارند که همه پدیده های شادی بخش زندگی را در اختیار بگیرند و آنها را برای خود خلق کنند، فقط کافی است تصمیم به تغییر بگیرند.بنابراین اگر تصمیم بگیریم که از امروز و همین آن، هر لحظه با عشق زندگی کنیم، معنی و مفهوم حیات و شاد زیستن را بهتر درک خواهیم کرد و از آن لذت خواهیم برد.
چنانچه شاد بودن میتواند یکی از بزرگترین اهداف ما در زندگی باشد و برای شاد بودن باید بر افکار شاد تمرکز کنیم و لازمه این امر، جستجوی زیبایی و خوبی ها است.ز این رو باید باور کرد که جهان بازتاب و عکس العمل رفتار خود ماست پس بهتر است افکار شاد و سلامت داشته باشیم و سلامتی را حق انسانی و شایسته خود بدانیم.
دکتر « عباس خورشیدی» استاد دانشگاه بر این اعتقاد است که باید در زندگی دوست بداریم و بدانیم که یکی از کلیدهای شادی و خرسندی ، تمرکز ذهن بر لحظه حال است.
وی در گفت و گوبا گروه گزارش ایرنا تاکید کرد که لحظه تنها زمانی است که در اختیار داریم بنابراین لحظه ها، بهترین فرصت برای شادی است .
“خسرو امیر حسینی ” نیز در کتاب “مهارت های شاد زیستن” در این مورد می نویسد: شادی به معنای احساس خوشبختی پایدار در زندگی شخصی، مفید بودن برای خود و جامعه، تحقق آرزو ورفع نیازهای عمومی است.
وی تاکید کرد: هنر شاد بودن مستلزم توانایی خندیدن به مشکلات در کوتاه ترین زمان ممکن پس از وقوع آنهاست بنابراین اگر از موفقیت دیگران شاد  شویم، از موفقیت خود بیشتر لذت خواهیم برد.
بی تردید انسان محور و اساس زندگی است وبا برخورداری از امتیاز خلیفه الهی، شان و منزلت معنوی ویژه ای دارد. به دلیل همین امتیازات نسبت به سایر جانداران از برتری خاص و توانایی های غیر قابل وصفی برخوردار است که برخی از آنها ذاتی وتعدادی نیز اکتسابی هستند.
از این رو کارشناسان معتقدند که انسان با شکوفایی استعدادهای بالقوه خود و جهت دهی مناسب به آنها، می تواند به سرمایه ای بی بدیل تبدیل شود و زندگی پر رونق، با امید، با نشاط، پویا و توام با سازندگی را برای خود و دیگران به وجود آورد.
“مریم نصیری” از کارشناسان علم روانشناسی در مورد راه های شاد زیستن گفت: همه باید به آینده امیدوار باشیم و از گذشته درس  بگیریم ودر این راه، احترام به دیگران را برای خود جلب کنیم درضمن به یاد داشته باشیدکه افراد شاد و مثبت بیشتر می توانند دیگران را مجذوب خود کنند.
وی در گفت و گو با گروه گزارش ایران یادآور شد: نباید بگذاریم دیگران ما را اسیر خواسته های خود کنند. با ترس مقابله کنیم وقوی باشیم . قدر و ارزش خود را بشناسیم واز افراد منفی فاصله بگیریم .
توصیه های روانشناسانه برای شاد زیستن زیاد است ویکی از مهمترین این توصیه ها آن است که همواره فرد باید در زندگی روزنه ای برای انرژی خلاق خود پیدا کندوزمانی را برای انجام فعالیت های خلاق اختصاص دهد ودراین مسیر باید روش های تمرکز فکری را تمرین کند و حتی گاهی لازم است با صدای بلند به مسایل زندگی خندید و چه بسا باید فعالیت هایی را که لازم نیستند و از آنها لذت نمی بریم را حذف کنیم.
“سوزان لادریج” در مقاله «هنر شاد زیستن» در مورد این که شاد ترین مردم دنیا چه کسانی هستند، نوشته است: تصاویری که از مغز افراد مختلف تهیه شده بیانگر آن است که افراد مذهبی وکسانی که برای مدتی طولانی مراقبه و از گناه کناره گیری می کنند، شاد ترین انسان های دنیا هستند.
مطالعه ای دیگر نشان می دهد که زنان خدمتکار فیلیپینی شاغل در هنگ کنگ، با وجود دوری از خانواده و کار سنگین در شرایط نامناسب وکسب درآمد ناچیز ، سرزنده ترین مردم دنیا هستند. پیوند میان زنان فیلیپینی و احساسی که آنها از کسب درآمد و فرستادن آن به خانه و خانواده خود تجربه میکنند، ممکن است احساس رضایت شان را برانگیزد.
از این رو احساس شادمانی حاصل عوامل جسمانی، روابط با دیگران و مستلزم ورزش کردن وتوجه به رژیم غذایی، اهمیت دادن به روابط عاطفی و داشتن صبر و حوصله است پس باید به زندگی لبخند زد و در این راه بهتر است وقایع خوب را دردفترچه ای یادداشت کنیم و به خاطر آنها خدا را شکر کنیم، اگر چنین کنیم ، آسایش و خوشبختی را درخواهیم یافت.
در حال حاضر روانشاسان سه عامل را برای شادمانی شناسایی کرده اند و آن عوامل عبارتند از لذت بردن از زندگی، به کارگیری توانایی های فردی به طور بی وقفه و درک آنچه برتر از ماست.
در همین راستا مطالعات نشان می دهد که مردم مذهبی شادتر هستند و بهتر با بحران ها مقابله می کنند.
“دکتر مایرز” استاد روان شناسی کالج هوپ در میشیگان در این مورد گفته است : برای انسان های زیادی ، ایمان یک حامی، یک حس، معنای زندگی، احساس تاییدتا سر حد نهایی، دلیلی برای تمرکز ماورای خود ویک چشم انداز بدون زمان به غم ها و درس های زندگی است بنابراین یک معنویت قوی همیشه سودمندی های زیادی برای فرد به ارمغان می آورد.
از این رو راز شاد زیستن، انجام دادن آنچه دوست داریم نیست بلکه دوست داشتن آن چیزی است که انجام می دهیم.
پس بیاییم باور کنیم که فکر کردن غیر از غصه خوردن است، هیچ مشکلی تا ابد باقی نمی ماند. پس برای رفع آن با استفاده از فراموشی پیشقدم شویم و بالاخره ورزش کنیم تا با نشاط باشیم وهمیشه نکات مثبت را بیشتر از منفی ببینیم .
از همه مهمتر، گذشته هرگز مساوی آینه نیست بنابراین می توانیم فکر کنیم که دوران بدبختی به پایان رسیده است و خوشبختی از فردا شروع می شود زیرا فردا روز دیگری است.

نام کتاب: زندگی با طعم شکلات
گردآوری: سید محمد نیازی عابدینی – امین طیرانیان
ناشر: سید محمد نیازی عابدینی
تیراژ: 5000
طرح جلد: رامین قهرمانی
صفحه آرایی : ف. وثوقی
نوبت چاپ : اول
تاریخ چاپ: پاییز 90
تعداد صفحه : 128
قطع : رقعی
عنوان: خلاصه کتاب زندگی با طعم شکلات
استاد گرامی:جناب آقای مهدی یاراحمدی خراسانی
تهیه کننده:فریما اسمعیل زهی مؤخر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *