مقالات مدیر مسئول

وقتی زندگی بر وفق مراد نیست

 

چرخ روزگار مي چرخد و مي چرخد، زندگي جاريست و هيچكس توان نگهداشتن آن را ندارد. تا زماني كه دور گردون بر مراد ماست و شرايط عادي است شايد آن را حس نكنيم ولي داد از زماني كه مجبور شويم برخلاف جريان آب شنا كنيم. اگر از شما بپرسند تا کنون چندبار در شرایطی قرار گرفته اید که اوضاع زندگی به کامتان نبوده و به قول معروف بخت را با خود یار ندیده اید به چند مورد اشاره می کنید؟ مطمئناً  برای تک تک ما پیش آمده است که چندين بار چنین شرایطی را تجربه کرده ایم. البته هرکس به فراخور شرایط اجتماعی، اقتصادی و خانوادگی که دارد این تجارب را با كميت و كيفيت متفاوت از سایرین داشته است.

اغراق نیست اگر بگوییم درد و سختی کشیدن در زندگی از ابتدای خلقت با انسان همزاد بوده است. بنابراین اجتناب از سختی در زندگی غیر ممکن است.اما نکته مهم اینجاست که ما محکوم به درد کشیدن در زندگی نیستیم. انسان با قدرت های متافيزيكي و با اختیاری که دارد می تواند شرایط دشوار را کنترل کرده و آن را به نفع خود تغییر دهد.کافیست با کمی تدبیر و حفظ آرامش به دنبال راهکاری برای رفع مشکلاتمان بگردیم.یکی از این راهکارها واقع گرایی در هنگام روبرو شدن با مشکلات و ناکامی هاست. متاسفانه بسیاری از ما هنگامی که با مشکلی مواجه می شویم بجای اینکه فکر کنیم و علت واقعی  و راه حل آن  را پیدا کنيم، یا به دنبال مقصری هستيم تا بروز این مشکلات را به گردن او بیاندازیم و یا در خیالات خود به دنبال راه حل های واهی که نمی توانند هیچ مشکلی را حل کنند می گردیم در حالی که بهتر است واقع گرایانه مشکلات خود و منشا آنها را بررسی کنیم تا بتوانیم تصمیمات صحیح و واقعی را درباره آنها بگیریم.
صبر کردن در برابر برخی مشکلات هم از دیگر راههای کاهش رنج ناشی از انهاست. یک سری از مشکلات هستند که كاري از دست ما برای رفعشان ساخته نیست و باید با صبر کردن و سپردن آنها به گذر زمان، به خودمان برای رفع مشکل و یا حتی فراموش کردن آن کمک کنیم و به یاد داشته باشیم که اقدامات عجولانه در آن شرایط باعث بروز معضلات بزرگتر یا مسائلی می شود که ممكن است منجر به پشیمانی در اینده گردد درحالی که می توان با اندکی صبر راه حل های مناسب را نیز پیدا کرد. یکی از دلایل بروز مشکلات در زندگی ما عدم شناخت کافی نسبت به استعدادهاهایمان است.
بسیاری از شکست ها، ترک تحصیل ها، ورشکستگی ها ، بیکاری و حتی مسائل خانوادگی مانند طلاق به این علت رخ می دهد که در برخی موارد تحت تاثیر احساسات به دنبال کاری می رویم که استعداد و توانایی لازم برای انجام آن را نداریم و زمانی به این نکته پی می بریم که با شکست روبرو شده ایم. بنابراین شناخت استعدادها و بکارگیری آنها علاوه بر اینکه از بروز مشکلات جلوگیری می کند در رفع مشکلات بوجود آمده نیز موثر خواهد بود. زندگی با آسانی ها و سختی هایش معنا پیدا می کند و این به توانایی خودمان بستگی دارد که بخواهیم چگونه زندگی کنیم؟ می توان در مواجهه با مشکلات تسلیم شد و تمام زندگی را به کام خود و اطرافیان تلخ کرد و یا اینکه با تدبیر مناسب و تلاش از پس مشکلات برآمد. البته در این  ميان نبايدفراموش كرد كه توكل به خداوند مهربان رمز پيروزي بر هر مشكلي است.

خراسان – مورخ پنج‌شنبه 1391/11/05 شماره انتشار 18325

http://www.khorasannews.com/News.aspx?id=4673650

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *