مقالات مدیر مسئول

این “فضا” مجازی است!

اینترنت یکی از مهمترین دستاوردهای عصر ارتباطات بوده که هیچ کس نمی تواند تاثیر آنرا در تسهیل زندگی انکار کند.کافیست درباره موضوعی نیاز به اطلاعات داشته باشیم؛ می توانیم با چند دقیقه جستجو در فضای مجازی انبوهی از اطلاعات را بدست آوریم. فضای مجازی با وجود همه خوبی هایی که دارد تاثیرات منفی نیز درپی داشته است. شاید اغراق آمیز به نظر برسد اما بیشتر ما به اینترنت معتاد هستیم.کافیست چند روز کامپیوتر خود را خاموش کنید و تحت هیچ شرایطی به سراغ اینترنت نروید، آن وقت متوجه می شوید که حس می کنید چیزی در زندگی شما از قلم افتاده است.
از این نوع کاربردهای اینترنت که بگذریم کاربرد تفریحی آن را نباید فراموش نماییم. از بازی های آنلاین گرفته تا سایت های تفریحی یا وبلاگهایی که آموزش های مختلف در آنها ارائه می گردد را می توان به عنوان یک وسیله سرگرم کننده قلمداد کرد که یکی از مهمترین عوامل جذب افراد و بخصوص جوانان و نوجوانان به اینترنت است. در دنیای مجازی همه نوع انسان وجود دارد با احساسات و عواطف مختلف که گاهی خود را همدرد آنها می پنداریم و به این نتیجه می رسیم که چقدر انسانهای شبیه به ما وجود دارند. به همین علت ارتباطات مجازی را شکل می دهیم تا بتوانیم بهتر با افرادی که به ما شباهت دارند صحبت کرده، تبادل افکار و احساسات نماییم و مدتی از وقت خود را در این دنیا با آنها بگذرانیم.
اینترنت برای خیلی از افراد جای کسانی که باید تنهاییشان را پرکنندگرفته است. خیلی از جوان ها به جای اینکه وقت خود را با خانواده بگذرانند ترجیح می دهند با حضور در شبکه های اجتماعی تنهایی خود را پر کنند و کسی را پیدا نمایند که احساسات خود را با او در میان بگذارند و توسط وی درک شوند. متأسفانه در همین فضا جملات عاشقانه و غمگینی درج و بازنشر می شود که تاثیرات منفی زیادی روی جوانی که روحی سرشار از عاطفه و لطافت دارد می گذارد و شخص به حالتی شبیه به افسردگی می رسد و با خود به این نتیجه می رسد که چقدر تنهاست و می تواند تنهایی خود را با کمک یکی از همین افراد پر کند و به این ترتیب است که دوستی های مجازی شکل می گیرد و مشکلات بزرگ پس از آن نیز بوجود می آید. حضور بیش از حد در چنین فضاهایی ذهن انسان را درگیر مسایل حاشیه ای می کند که مانع از انجام برنامه های اصلی شخص برای زندگی می شود. بسیاری از موارد رخ داده که جوان با جدیت در پی تحصیل و کار است اما با حضور در این فضا تفکراتش تغییر می کند و به دنبال موضوعاتی می رود که خودش حتی تصورش را نمی کرده و یا با کسی دوست می شود یا تن به ازدواجی می دهد که بعداً پشیمان می گردد. شاهد این ادعا آمار بالای طلاق های حاصل از ازدواج های اینترنتی است.
بحث تاثیرات فضای مجازی در زندگی افراد انقدر گسترده است که نمی توان در قالب چند جمله بدان پرداخت. اما باید گفت هر وسیله ای در کنارکاربردهای مفید خود ضررهایی نیز دارد که اگر بخواهیم آنها را به علت این مضرات نفی کنیم پیشرفت نمی کنیم. لذا باید با آگاهی و آگاهسازی درباره فضای مجازی، هوشمندانه از آن استفاده نماییم تا اینترنت وسیله ای برای رفع نیازهایمان باشند نه اینکه خود بازیچه این پدیده شویم.
http://www.khorasannews.com/News.aspx?id=4888847
خراسان – مورخ پنج‌شنبه 1392/03/09 شماره انتشار 18417

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *