مقالات مدیر مسئول

«حجاب و عفاف» و حضور اجتماعی بانوان

 

کار کردن خانم ها بیرون از منزل یکی از مباحث داغ چند دهه اخیر است. موافقان و مخالفان این مقوله هریک برای خود نظراتی دارند که درجای خویش قابل دفاع است. کسانی که موافق حضور اجتماعی بانوان هستند معتقدند زنان نیز مانند مردان حق دارند به معاشرت اجتماعی بپردازند و به جای اینکه هرروز در خانه مانده و به کارهای آن بپردازند مدتی از وقت خود را با کار بیرون از منزل بگذرانند تا از این طریق هم ارتباطات اجتماعی خود را گسترش دهند و هم کمک خرج خانواده باشند. عده ای دیگر هم که مخالف این نظر هستند معتقدند وظیفه اصلی زنان مدیریت خانه و تربیت فرزندان است. به همین علت کار بیرون از خانه وی را از وظیفه واقعی خود دور می نماید و از طرفی وجود فسادهای اجتماعی، امنیت زنان را تهدید می کند. اما سوال اینجاست که زنان تا چه حد می توانند به کارهای بیرون از منزل بپردازند و این مقدار باید چگونه باشد تا از خطرات و فسادهای اجتماعی در امان بمانند؟ 
نکته ای که در این زمینه به عنوان یک واجب موکد باید مورد توجه قرار گیرد آن است که در هر موقعیتی حفظ حجاب از سوی بانوان و حفظ حریم ها از سوی آقایان ضروری است. متاسفانه برخی از خانم ها معتقدند این مردان هستند که باید نگاه خود را کنترل کنند. لذا با آرایش و حجاب نامناسب از خانه خارج می شوند و با عشوه در خیابان ها راه می روند. حال مردان هرچقدر هم که خویشتن دار باشند تا چه حد می توانند نگاه خود را کنترل کنند؟ ممکن است به صورت ناخودآگاه حتی برای یک لحظه چشم آنها بیفتد و همین یک لحظه می تواند آغاز بسیاری از لغزش ها باشد. البته رعایت حرمت ها از طرف مردان هم بسیار واجب است.متاسفانه برخی از مردان عادت کرده اند به هر خانمی نگاه کنند و این عادت تقریباً به نوعی سادیسم در آنها تبدیل شده است. برایشان هم فرقی نمی کند آن خانم محجبه باشد یا نه! 
برخی از مشاغل با شان و شخصیت خانم ها سازگاری ندارند. مانند کارهایی که بیشتر با آقایان اختلاط دارد و یا اینکه در برخی از  شرکت ها خانم ها به عنوان بازاریاب، تبلیغات و … بیش از آنکه تواناییشان به کار گرفته شود از آن ها استفاده ابزاری می شود. چرا که وقتی چند نفر متقاضی درخواست کار می شوند آن کسی شانس پذیرفته شدن بیشتری داردکه بیش از سایرین به سرو وضع و آرایش خود رسیده باشد!!
سخن آخر این که نمی توان حق را به صورت قطعی به مخالفان و یا موافقان حضور اجتماعی بانوان داد. اما با کمی اصلاح رفتارها می توان وضعی متعادل ایجاد کرد تا هم خانم ها بتوانند به کارهای داخل و خارج منزل خود بپردازند و هم شان و امنیتشان حفظ گردد. یک خانم به خاطر چشم های ناپاک برخی آقایان محکوم به حبس شدن در خانه نیست و یک آقا نیز نمی تواند با چشمان بسته در خیابان راه برود تا مبادا چشمش به این همه زن ها و دختران بدحجاب بیفتد. جامعه اسلامی بیش از جوامع دیگر به حضور بانوان مسلمان در  برخی عرصه ها نیاز دارد مثلاً حضور پزشک، معلم و پرستار زن از نیازهای قطعی است. لذا حضور زنان در برخی مشاغل و فعالیت های اجتماعی برگزیده و متناسب، همراه با حفظ کرامت انسانی، حجاب و عفاف و پرهیز حداکثری از اختلاط با مردان باشد امری شایسته است.
خراسان – مورخ پنج‌شنبه 1392/04/20 شماره انتشار 18450

http://khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1392&month=4&day=20&id=4966895

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *