مقالات مدیر مسئول

وقتی شکرستانی ها به مدرسه می روند!

 

چندی قبل خبر رونمایی از دفتر مشق‌های شکرستان در صدر اخبار فرهنگی قرار گرفت. این خبر از آن جهت قابل توجه است که سالهاست تصاویر متنوعی از مرد عنکبوتی، باربی و … تنها به قفسه عروسک های اتاق بچه ها اکتفا نکرده و جای خود را روی جلد دفاتر و کیف های مدرسه و جامدادی ها نیز باز نموده اند. هرچند فعالان حوزه کودک و نوجوان که این اتفاق را دیدند صدایشان درآمد و رواج شخصیتهای غربی را نوعی تهاجم فرهنگی قلمداد کردند اما متأسفانه هیچ گاه اقدام قابل توجهی از سوی نهادهای مسئول صورت نپذیرفت و بخش خصوصی نیز به دلیل عدم حمایت لازم توان مقابله با تولیدات گران قیمت غربی را نداشت.
البته در این راستا اقدامات پراکنده ای صورت گرفته که به دلایل مختلف هیچ گاه موفقیت چشمگیری نداشته است. مثلاً ساخت و عرضه عروسک های دارا و سارا به دلیل عدم شناخت مناسب از نیاز مخاطب هیچ گاه نتوانستند آن طور که انتظار می رفت با کودکان ارتباط برقرار نمایند. بدین ترتیب دارا و سارا کم کم از ذهن ها پاک شدند و به اجبار جای خود را به شخصیت های پیشین دادند. یا قبل تر از این مسأله در یک دروه کوتاه تصاویر و تولیدات مرتبط با مجموعه کلاه قرمزی مورد توجه کودکان قرار گرفت ولی چون این اقدامات سطحی و بدون برنامه بود هیچ وقت به نتیجه قابل قبولی نرسید.
تا اینکه امسال طراحی کاراکترهای پویانمایی شکرستان روی جلد دفاتر مشق بچه ها خبر از حرکتی جدید داد. این پویانمایی با وجود اینکه مانند انیمیشن های خارجی از رنگ و طرح های پیچیده ای برخوردار نیست اما توانسته جای خود را بین بچه ها باز کند. قصه های پندآموز که با طنزی مرکب از قرن های گذشته و عناصر مدرنیزم همراه می باشد فضایی جدید در دنیای کودکان ایرانی ایجاد کرده است. اما در این میان برای توفیق این حرکت باید یک سری نکات مورد توجه قرارگیرد؛ یکی اینکه متفکران و هنرمندان غربی سالهای طولانی برای رواج عروسک ها و شخصیت های کارتونی خود در سایر کشورها برنامه ریزی کرده اند. لذا طراحی آنها به گونه ای است که به سختی می توان بچه ها را از آن منصرف و به عروسک ها و کارکترهای ایرانی علاقمند کرد بنابراین هرچقدر هم شخصیت های شکرستان برای بچه ها جدید و محبوب باشند بازهم هستند کودکانی که باربی، بتمن و… را به شکرستانی ها ترجیح دهند به همین علت این طرح ها باید از آنچنان جذابیت و تنوعی برخوردار باشند که به هرنوع سلیقه ای پاسخ دهند.
از سوی دیگر تنها یک انیمیشن و چند دفتر و لوازم تحریر برای رواج یک فرهنگ و جایگزینی آن به جای  فرهنگ غریبه کافی نیست و لازم است از هنرمندان این عرصه حمایت بیشتری صورت پذیرد. چه هنرمندانی که در زمینه ساخت و طراحی انیمیشن فعالیت می کنند و چه آنهایی که از این طرح ها و شخصیت ها برای استفاده روی لوازم التحریر یا سایر محصولات کودکان بهره می برند. مسئولان باید با حمایت همه جانبه از مبتکران این عرصه، شرایط را مهیا کنند تا آنقدر تنوع و جذابیت در طرح های ایرانی زیاد باشد که کودکان به عناصر غربی بی میل شوند. طراحی شخصیت های کارتون شکرستان با وجود کاستی های احتمالی که دارد اقدام ارزشمندی است که پس از سالها دغدغه بالاخره به مرحله اجرا رسیده و درصدد پاسخ به سلایق و علایق کودکان ایرانی است. لذا مردم و مسئولان باید با حمایت مادی و معنوی خود زمینه توسعه فرهنگ ایرانی را فراهم نمایند.
خراسان – مورخ چهارشنبه 1392/06/13 شماره انتشار 18493

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1392&month=6&day=13&id=5072044

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *