تجارت الکترونیکی

بازاریابی شبکه ای بر اساس محیط تجارت الکترونیک بازاریابی موتورهای جستجو

 

چکیده :
بازاریابی موتورهای جستجو نوع جدیدی از بازارهای اینترنتی است، بازاریابی موتورهای جستجو مسبب  استفاده ی جامع و موثر از شبکه ی بازاریابی موتور جستجو و ارتقا آن شده است، اصلی ترین کار آن از طریق بهینه سازی فضای وب ، ساخت صفحات وببا کلمات کلیدی بالای نتایج جستجو، استفاده از امکان جستجوی اطلاعات کاربران تا جای ممکن برای ارائه اطلاعات بازاریابی به کاربران هدف، به منظور دیده شدن و ترویج نام تجاری برای فروش است. بازاریابی شبکه ای بازاریابی موتورهای جستجو در اصل، برای معرفی وبسایت، برند تحت شبکه، و معرفی محصولات، و در فروش آنلاین محصولات تاثیر بسزایی دارد. اما بازاریابی موتورهای جستجو هنوز به بلوغ کامل نرسیده است، بهینه سازی بازار موتورهای جستجو، استاندارد قابل قبولی ندارد که در نهایت منجر به سردرگُمی صنایع میشود. این مقاله بر اساس نظریه های بنیادی بازاریابی موتورهای جستجو است که به معرفی مفهوم بازاریابی موتور جستجو ، اصل تعیین سطح هدف ، و همچنین روشهای پایه ی موتور جستجو میپردازد؛ سپس رشد وضعیت کنونی بازار بومی بازاریابی موتور جستجو، و در نهایت به بیان مشکلات و ریسکهای سرمایه گذاری بازاریابی موتورهای جستجو در کشور ما ، دلایل این موضوع ، و پیشنهاد اقدامات متقابل برای این موضوع میپردازد.                                                                                                                       

کلمات کلیدی:بازاریابی شبکه ای ، موتور جستجو، مدل های بازاریابی.

مقدمه :
الف. مفهوم بازاریابی شبکه ای

بازاریابی شبکه ای ، با توجه به استفاده از حالت کاربری موتور جستجو ، و شانس بازیابی اطلاعات کاربران تا جای ممکن ، اطلاعات بازاریابی را به کاربران هدف ارائه خواهد داد. به عبارت ساده، بازاریابی موتور جستجو، پایه ی موتور جستجو بر اساس بازار یابی شبکه ای است. از افراد برای استفاده ی سفارشی و مرتبط موتورهای جستجو و بازایابی اطلاعات تا جای ممکن در افرادی که اطلاعات بازاریابی آنها را مشتریان هدف قرار میدهد استفاده میکنند. بازاریابی موتورهای جستجو از ارزشمندترین مشاغل است ، که با کمترین ورودی بیشترین بهره را از ترافیک موتور جستجو و تولید محصول تجاری میبرد. کار اصلی در بازاریابی موتور جستجو گسترش دادن سهم تجارت بازاریابی موتورهای جستجو است ، از طرق بهینه سازی جستجوی سایتها ، استفاده بیشتر از منابع مالی مشتریان و کمک به سازمانها در جمع آوری نرخ مشارکت بالاتر است.                                                
ب.ویژگیهای بازاریابی شبکه ای
1-استفاده ی وسیع :

همچنان که صفحات  زبان چینی به حدود چهار و نیم میلیارد صفحه رسیده است ، میتوان گفت برای اکثریت کاربران اینترنت این مقدار نه تنها نا کافی نیست بلکه بسیار زیاد است. چگونگی اجازه سرمایه گذاری کالا و خدمات اطلاعاتی ، در بسیاری از اطلاعات پیش رو ، برای کاربر ظاهر میشود و پیش از آنکه به دایره ی توجه کاربر وارد شود ، به تبلیغات پیوستی تبدیل میشود مشکل بزرگ و مهم کاربران است. موتور جستجو راه حلی برای کسب و مشاهده ی اطلاعات است. از یک سو ، موتور جستجو به کاربر اجازه میدهد تا چیزی را که میخواهد بیابد، از سوی دیگر موتورجستجو از طریق الگوریتمش برای جوابی بهتر تلاش میکند و کاربران همواره به جستجوی داده هایی میپردازند که مناسبترین پاسخ ها را در بالای یافته ها به آنها ارائه دهد. امکان جستجوی وبسایت شما توسط کابران نوع جدیدی از بازاریابی در میان همه ی انواع تجارت شده است. موتور جستجو بر پایه ی اینترنت است و ویژگیهای آن مثل لامکانی و لا زمانی و همچنین بهره گیری از محدودیت های منطقه را به ارث برده است و همچنین فضای رسانه ای سنتی است که میتواند با هزینه ی کم سود کلانی را به بار بیاورد، گرچه هنوز راه زیادی باقی است تا بتوان گفت که بهترین ابزار تبلیغات است.                                 
2-کاربر جستجوگر فعال ، هدف گذاری شده :
دنبال مشتری میگردید؟ مشتری به دنبال شماست، کاربر شبکه شخصا یک جستجوگر فعال است، هدف گذاری شده. برای صرف کمتر وقت درخواستهای مشتری از طریق کلمات کلیدی مناسب بیان میشود و بنا بر درخواست داده شده ، نتایج از طریق موتور جستجو داده میشود. بر اساس آمار 47% مشتریان از طریق موتورهای جستجو محصولات خود را یافته و خریداری میکنند. روش خریداران برای یافت محصول به این شرح است: 28% آنان نام محصول مورد نظر ، 9% نام برند مورد نظر و 5% نام دسته ی محصول را وارد میکنند. به علاوه 5% از موتورهای جستجوی خرید آنلاین استفاده میکنند. 
چرا برای اتصال به اینترنت از موتور جستجو استفاده میکنید؟ برای اینکه میخواهم اطلاعات مورد نیازم را به دست آورم! این پاسخی است که هر کاربر استفاده کننده از موتورهای جستجو به شما ارائه میدهد. هنگامی که کاربر پس از اتصال به اینترنت نیاز به اطلاعات دارد ، اولین راه حل استفاده از موتور جستجو است. به عنوان مثال فرض کنید مدیر یک گروه تجاری قصد دارد دسته ای از هدایا را سفارشی کند. اما در حال حاضر اطلاعات هدایا و کمپانی هدایا در دسترس نیست ، طبیعتا جستجوی اطلاعات به ذهن او جاری میشود. او یک موتور جستجو را باز خواهد کرد، و هدایا را جستجو خواهد کرد، کمپانی محصولات هدیه ممکن است جزو کلمات کلیدی باشد. کلمات کلیدی برای محصولات هدیه ای که بیشتر به صورت آنلاین کار میکنند ، در صفحه ی اصلی موتور جستجو با احتمال بیشتری در بالای نتایج حضور خواهند داشت و احتمال تجارت با آنها بالا میرود.
با توجه به دو نکته ی بالا ، اغلب کاربران اینترنت از موتور جستجو استفاده میکنند.اغلب کاربران اینترنتی نیازهای خود را از طریق پایگاه های مهم اطلاعاتی بدست می آورند . از منظر اصول اقتصادی ، بطور مشخص تاثیر بسزایی بر بازاریابی دارند . همین که کاربران خودشان را برای دریافت اطلاعات از موتورهای جستجو آماده میکنند ، تاثیرات ِ موثر ِ فرضی در زمینه بازاریابی آغاز میشود.      
3. بدست آوردن مشتریان جدید :
با توجه به پایگاه های سرمایه گذاری موجود ، موتورهای جستجویی که به کاربر امکان دسترسی با نام کاربری خود را می دهند ، مستقیم ترین ، موثرترین راه برای توسعه پایگاه ها و یکی از مهم ترین روش های بازار یابی شبکه ای است.اگر سایت سرمایه گذاری فاقد موتور جستجو باشد ، مشتریان قادر به پیدا کردن آن نخواهند بود . چگونه می توان از موتورهای جستجو برای سرمایه گذاری و بازاریابی شبکه ای نهایت استفاده را برد . برای بیشترین استفاده ، باید اینترنتی فراهم شود تا هر سرمایه گذاری بتواند برای مسائل مهم و بزرگ به آن ملحق شود .   
4. قدرت :
هر سرمایه گذاری یا وب سایتی ، امیدوار است که اطلاعاتش در جستجو ظاهر شود وگرنه بدین معنی است که احتمال پیدا کردن اطلاعات توسط کاربر ، پایین است . بنابراین یکی از مهم ترین دغدغه های  شبکه های بازاریابی این است که هنگام بازیابی نتایج موتورهای جستجو ، در موقعیت مناسب رتبه بندی ِ آنها قرار بگیرند .اگر تعداد  مشتریان موتورهای جستجو برای پیدا کردن وب سایت شما از وب سایت های رقیبانتان بیشتر باشد ، به این معنی است که شما در رقابت اینترنتی بالاتر از رقیبانتان قرار گرفته اید.
5. به روز رسانی پویا ، تنظیم :
سرمایه گذاری بر طبق محصولات و میزان تغییرات خدمات ، می تواند تنظیم شود. به روز رسانی تبلیغات ، تغییرات وب و فراهم کردن ِ به موقع اطلاعات ، حائز اهمیت است . همچنین برای جذب بیشتر مشتریان جدید ، مشتریان قدیمی خود را حفظ کنید .بهینه سازی عمومی موتورهای جستجو از طریق طراحی عنوان صفحات، متا تگ های موجود در تگ های توصیفی ، تگ های کلمات کلیدی و غیره انجام میشود. معمولا میتوان به دو هدف اولیه دست پیدا کرد. دستیابی به میزان زیادی هدف، کماکان به طرح بهینه سازی موتور جستجو، یا طرحهای سایتهای دوستدار موتور جستجو نیازمند است.

ج.چگونگی بازاریابی موتور جستجو :
قدم اول: بدانید چه محصول یا خدماتی برای گروههای کاربری مناسب است؛ قدم دوم:برای اینکه عادتهای گروه هدف جستجو را بشناسید. قدم سوم: گروههای هدف اغلب از کدام دسته سایتها بازدید میکنند؛ قدم چهارم: برای اینکه بتوانید اینکه کاربران بیشتر به کدامین ویژگیهای محصول توجه میکنند را تحلیل کنید؛ قدم پنجم: برای حسابهای تبلیغاتی یا برنامه های تبلیغات گروهی؛ قدم ششم: کلمات کلیدی مناسب؛ قدم هفتم: ایجاد تبلیغات جذاب؛ قدم هشتم: تبلیغات محتوایی تحت شبکه؛ قدم نهم: طراحی صفحه تبلیغاتی هدف؛ قدم دهم: تبیل نرخ “کِی پی آی” بر اساس میزان تاثیر تبلیغات. 
د. رشد گرایش به بازاریابی موتور جستجودر چین :
بر اساس گزارش نتایج اخیر رشد صنعت موتور جستجوی چین، “نشان میدهد که تجارت بازایابی موتور جستجوی چینی در حال ورود به بازار تجارت بین المللی است”   
الف.افزایش نفوذ سرویسهای تجارت موتورجستجو :
با موتور جستجوی چینی تدریجا داده های “اِی پی آی” گشوده میشوند و شرکتهای شخص ثالث ابزارهای بیکران فناوری تجارت موتورهای جستجو را توسعه میدهند. تبلیغات در سیستمهای محلی ممکن است در آمار کامل ، تحلیل و اصلاح دیگر کارکردهای مدیریتی بدون دسترسی به رابط کاربری وبسایت  انجام شود. سیستمهای نرم افزاری هوشمند جایگزین راههای مصنوعی شده و ضریب نفوذ نرم افزارها بیشتر خواهد شُد.   
ب.بازاریابی موتورهای جستجو به شدت شناخته خواهد شد :
با افزایش پایدار کاربران موتو رجستجو، رفته رفته از بیشترین پوشش رسانه ای بهره مند خواهند شد. گرچه هنوز در بازاریابی شبکه ای ، بازاریابی موتور جستجو و بازاریابی سنتی به طور جداگانه و همزمان در تجارت حضور دارند، اما چه در سرمایه گذاریهای کوچک و متوسط و چه در سرمایه گذاریهای بزرگ، همه ی توجه در بازاریابی شبکه ای و بازاریابی موتور جستجوست.  
آنها فعالانه و با فناوریهای پیشرفته تعاونیهای شخص ثالث،وبا سیستم عالی سرویس دهنده بازاریابی موتور جستجوی خود، چین را به سمت بازاریابی بازار موتور جستجو سوق میدهند.  
پ.حرکت تدریجی بازار یابی موتورهای جستجو به سمت اجزا استراتژی های بازاریابی :
اطلاعات و بازاریابی شبکه ای درجه ی سرمایه گذاری بهتری به دست می آورد، شرکتهای مختلف نه تنها تبلیغات موتور جستجو و بهینه سازیهای موتور جستجو میخرند، بلکه بازار یابی موتورهای جستجو به عنوان یک شیوه ی بازاریابی شرکت یک سازه به حساب می آید. بازاریابی موتور جستجو میتواند به یک شاخه ی نسبتا کامل بازاریابی شبکه ای تبدیل شود. صنعتی سازی این رویه شانسهای تجارت بیشتری به وجود می آورد. 
ت.موتورهای جستجو به عنوان وسیله ی امرار معاش مردم :
از رشد سرویس موتور جستجوی چینی میتوان به این نکته پُرد که، به علاوه ی رویه ی مشابه اهداف جهانی، ویژگیهای چینی در رویه های رشدی شکل گرفته است. در حال حاضر ، نیاز به اطلاعات کاربران موتورجستجو از جمله زندگی کاری و سایر خدمات در یک پلت فرم جستجو بهدست آمده است. مردم سرویسی یک مرحله ای را برای ارضای مطالبات جستجوی خود خواستار هستند، از این رو ، پُرتال ها، مثل عناصر سودمند یکپارچه سازی جمعیت، خدمات موتور جستجوی چینی تریجا به سمت تحول تنوع تولید حرکت میکند.                         

ایده های اشتباه شرکتهای بازاریابی جستجوی چینی و اقدامات متقابل :
گفته ی “آی دی سی” منتشر شده در “راه کار آمد دسته بندی اطلاعاتی شرکتهای کوچک و متوسط” نشان میدهد که 57.7% شرکتهای کوچک و متوسط چینی در حال تکمیل اطلاعات مشاهده شدند ، و نه در شرکتهای متوسط و کوچک  اطاعاتی سازی در 47.3% سرمایه گذاریها همچنین توانست ساختار اطلاعاتی بنگاه اقتصادی را توضیح دهد. با استفاده از اینترنت دسته بندی اطلاعاتی بنگاه های اقتصادی سریع است. بازاریابی شبکه ای در حال تبدیل به سرمایه گذاری ، مخصوصا برای شرکتهای متوسط و کوچک برای دستیابی به تغییرات عملیاتی خود و ایجاد فرصت یک پلت فرم رشدی مناسب است، به خاطر اینکه این تجهیزات تمرکز و مدلهای حرارتی مختلف را میپذیرد.  
در حال حاضر بازاریابی اینترنتی هم با سرعت زیادی در حال رشد است ، به علت محدودیتهای مفهوم ، اشتباهات با عمل واقعی خطا، بازاریابی شبکه ای برای بنگاه های اقتصادی چند ویژگی مثبت و منفی به همراه دارد. بعضی از شرکتها در این مسیر سود هنگفتی به دست می آورند و بعضی دیگر مقادیر زیادی ضرر خواهند داد و “با سر به زمین خواهند خورد” . پنجره ی سمت چپ ما در ابزار فُرمتینگ وُرد.

الف. خطای شماره ی 1: وبسایت بنگاه اقتصادی همه چیز آن است.
بعضی از بنگاههای کوچک و متوسط فکر میکنند که با یک وبسایت کامل و زیبا ، میتوانند پول را “شکار” کنند. تجارت وبسایتهای بنگاههای اقتصادی هم یک مقوله ی نظام مند است که شامل فناوری شبکه، تواناییها، و شامل نظرات مدیریت بنگاه، نام تجاری و خدمات میشود. کلید رضایت کاربران این است که بتوانید خدمات پس از فروش تجارت اینترنتی فراهم آورید. اقدام متقابل: محلی سازی یک وبسایت بنگاه تجاری ، باید سریعا پیگری شود و با سرویسهای آف-لاین فوق العاده ، پیگیری و مسائل مربوطه ، و انجام سرویسهای آفلاین محکم دنبال شود. توسعه می توانداز وب سایت شرکت طرح ارتباطات بازاریابی، برای انطباق با نیازهای مشتریها و پیشرفت اهداف و ویژگیها استفاده شود.
ب.خطای شماره ی 2: طرز تفکر “ایمیل مهاجم”
بسیاری از شرکتها اعتقاد دارند که تجارت ایمیلی میتواند اطلاعات زیادی از بنگاه پراکنده کُند و مشتریان زیادی را فراهم آورد ، اما ایمیل مارکتینگ تنها به معنی پخش اطلاعات است، تنها به عنوان ابزارب کمکی.  زمینه ی محتوای میل غیر منتظره نیست، فقدان درخواست، فردی سازی، اجازه دهید که مشتری فاصله ها را احساس کند، تاثیر تجارت ایمیلی آشکار نیست. اقدام متقابل: از طریق ایمیل کاری به بازاریابی شبکه ای شرکت باید دیده شود. آگاهی سنجی و خرید یک دیتا بیس ایمیل مطمئن، بازدهی، اطمینان حاصل شود که افزایش درخواست ایمیل وجود دارد ، برای مثال در ایمیلهای تبلیغاتی و … 
پ.خطای شماره 3 : اولین فکردرمورد موضوع ِ مورد جستجو ، به منزله اولین مفهوم واقعی خواهد بود :
رقابت بر سر رتبه بندی ، توافقی است میان مشتریان ما و رتبه مناسب قبلی . برای جستجو میزان کلمات جستجو شده می دانیم که زمانی که کاربران اینترنتی واژه کلیدی را در موتورهای جستجو وارد میکنند ، سایت جستجو در لیست نهایی نتایج قرار میگیرد . موقعیت نهایی ِ قرار گیری به ارزش مشتریان و تصمیم گیری آنها بستگی دارد . اگر واژه ی یکسانی ، اینبار توسط کاربری با موقعیت بالاتر جستجو شود ، نتیجه در رتبه بالاتری ظاهر خواهد شد. ” تبلیغات به نفع آشکار ” . به همین دلیل کمپانی ها حاضرند به منظور ارتقا جایگاه خود در رتبه بندی ، کلید واژه ها را خریداری کنند و این امر ، منجر به بهبود وضعیت قرار گیری آنها در رتبه بندی خواهد شد. با این حال ، متخصصان خاطر نشان کردند که جایگاه شرکت ها در رتبه بندی با جایگاه واقعی آنها در رقابت معادل نخواهد بود. در طرف مقابل برخی ها معتقدند که این گفته درست نیست.به این دلیل که ابزارهای ارتقای شبکه بهتر است چندگانه باشند. دوم اینکه به منظور همکاری با بهینه سازی موتورهای جستجو ، قسمت مرکزی بازاریابی اینترنتی وجود دارد. در این مکانیزم ، بهینه سازی موتورهای جستجو و موتورهای جستجو درونی به همراه هم دخیل هستند . این امر منجر به بهبود رتبه مموتورهای جستجو خواهد شد. دلیل سوم ، کلید واژه های انتخاب شده هستند . بهترین کلیدواژه ها آنهایی هستند که اغلب مردم از آنها استفاده میکنند. دلیل چهارم استفاده از تکنولوژی فناوری اطلاعات به منظور نظارت بر جستجوهای انجام شده و جلوگیری از کلیک های مخرب است. 
ت.خطای شماره 4 : کمبود فکر تبلیغاتی :
تبلیغات اینترنتی مهمترین راه برای بازاریابی شبکه ای هستند اما نظر دقیقتر این است که تنها گزینه مهم ِ پیش رو نیستند .یکی از گزینه های معادل با تبلیغات شبکه ای ، تبلیغات سنتی هستند . دوم ، تعداد پیگیری های یک طرفه است . شماره پیگیری ، ابزرایست که برای اندازه گیری و مطابقت یکی از تبلیغات آنلاین با استاندارهای مورد قبول،استفاده می گردد. اما گاهی اوقات یک کاربر مهمان در یک سایت ،به تنهایی قادر است ده و یا حتی بیشتر از بیست شماره پیگیری را ایجاد کند . سوم اینکه تبلیغات جامع و متمرکز نسبت به تبلیغات عمودی بر روی پایگاه های اینترنتی ، تاثیر بهتری دارند . اما برای اغلب مخاطبان ، انتخاب بر اساس ویژگی های محصولات تبلیغاتی ، انتخاب عاقلانه ای نیست . در مورد مخاطبان گسترده مورد هدف ، بیان ارزش تبلیغات غیر ضرروریست و منجر به از دست رفتن تبلیغات پیشرفته خواهد شد. 
اقدامات متقابل : یکی از راه های موثر برای تبلیغات در شبکه مانیتوری این است مه بواسطه نمایش کمیت شبکه مانیتوری ، روی مقدار خارجی کلیک کرده ، متوسط تعداد بازدید از صفحات را محاسبه کرده ، ناحیه پراکندگی  و داده های مرتبط را آنالیز کرده و استراتژی تبلیغات ، بهبود خواند یافت . دوم اینکه در مرحله پیشرفته ، چه دستگاه هایی بر روی وب سایت قرار گرفته اند ؟ بر روی صفحات تبلیغاتی منفرد یا وب سایت های تبلیغاتی مخصوص چه دستگاه هایی نصب شده است ؟ بهترین زمان ارسال چه زمانی است ؟ چگونه می توان میزان هزینه های تبلیغات گران قیمت را کنترل کرد ؟
ث.خطای شماره 5 : تصور اینکه وبلاگ های تبلیغاتی کم حجم و ساده هستند :
در شبکه بازرگانی بومی موجود ، پدیده وبلاگ بطور اساسی روی ویژگی های عمومی متمرکز شده است که نرخ توسعه معرفی نامه سرمایه گذاری را بالا می برد . وبلاگ هایی با مضامین بدیع و مشخص برای انجام موضوعات بحث برانگیز ، تداوم مواد انفجاری و نفوذ در یک مقاله طراحی شدند تا وارد یک جامعه شوند. در حقیقت ین یک مرحله ایده آل و مختص دوره های بلند مدت است . گاهی اوقات استفاده بیش از حد از وبلاگ نتیجه معکوس می دهد . 
اقدامات متقابل : ابتدا اینکه رابطه ای درست میان بازاریابی مرسوم و بازاریابی وبلاگی وجود دارد و رابطه ای نیزمیان موقعیت واقعی سرمایه گذاری و مقیاس دستی وجود دارد . گفته معروف ”  بهتر است روی دو پا خود حرکت کرد ” در اینجا بسیار مصداق دارد . دوم اینکه به درستی رابطه میان محصولات و بازاریابی وبلاگی را مدیریت کنیم ، محصولات ،اساس وبلاگ های بازرگانی و همچنین هدف آنها محسوب میشوند.

نتیجه گیری :
تنها به کمک صفحات وب سایت نمی توان سطح موتور جستجو بازاریابی را درک کرد . بنا به هدف اصلی هر مرحله ، در مرحله اول موتورهای جستجو شامل تعداد زیادی از موتورهای جستجو بازاریابی خواهد بود . بر این اساس ، زمانی که کاربر واژه های مرتبط را بازیابی می کند ، صفحه نتایج وب اجرای مطلوبی خواهد داشت . بعنوان مثال در  بالاترین بخش هر سایت ، عنوان صفحات وب و اطلاعات آن برای ماربر بسیار جذاب خواهد بود و همین امر منجر به این خواهد شد که روی صفحه کلیک کند و این مرحله دوم موتورهای جستجو بازاریابی خواهد بود. زمانی که کاربر روی وب سایتی کلیک می کند می توان اطلاعات بسیار با ارزشی بدست آورد از جمله اینکه توانایی موتورهای جستجو گر سایتی اندک باشد و یا هیچ صفحه جمع آوری شده ای نداشته باشد در این صورت می توان مطمئن بود که موتور جستجو بازاریابی اش دچار مشکل شده است .اگر تعدا صفحات جمع آوری شده بیشتر از صفحات اصلی باشد وضعیت ایده آل محسوب میشود.

موضوع: بازاریابی شبکه ای بر اساس محیط تجارت الکترونیک بازاریابی موتورهای جستجو
تهیه و تنظیم : میلاد تموک
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی-بازاریابی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد قشم
Email: milad.t350@gmail.com
استاد راهنما : جناب آقای دکتر برآهویی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *