فناوری های روز

شکسته شدن مرزهای ارتباطی در نرم افزارهای مبتنی براندروید

 

چکیده: تلفن همراه امروزه با ورود به جامعه مجازی و در هم نوردیدن مرزهای جغرافیایی توانسته است رفتار تمام انسان‌ها را در هر گوشه از کره خاکی که حضور دارند به رابطه‌ای غایب با غایب تبدیل کند بی‌آنکه شخص حضور داشته باشد. به این معنی که با اتصال گوشی های همراه هرزمان که وارد اینترنت می شویم وارد فضای دیگری می گردیم که پایبند محدودیتهای مکانی و جغرافیایی نیست و می توان گفت جهان متن در متن است ما در این مقاله قصد داریم ضمن تعریف نرم افزار و سخت افزار در تلفن های همراه، به تعاریفی مختصر نیز در رابطه با نرم افزارهای آنلاین تلفن همراه، جامعه آنلاین، تاثیر جنسیت بر نوع استفاده از تلفن همراه، معرفی برخی نرم افزارهای آنلاین و… بپردازیم.
کلیدواژه: تلفن همراه، تلفن همراه و اینترنت، نرم افزارهای همراه، نرم افزارهای آنلاین، نرم افزارهای برخط و…

مقدمه:
صف های طولانی در جلوی باجه های اداره پست دیدنی بود مردم از صبح تا ظهر برای ثبت نام تلفن همراه با نرخ دولتی 400 هزار تومان صف می کشیدند .خودمانیم آن زمانها داشتن تلفن همراه خیلی کلاس داشت. برایشان مهم نبود گوشی همراهشان چه مارکی دارد و یا چه امکاناتی باید داشته باشد اصلا صحبتی از بلوتوث، اینترنت ، دوربین ان پیکسلی، وای فا، جاوا، اندروید، نرم افزار های این و آن و غیره نبود.اما امروز دیگراز آن صف های طولانی خبری نیست با هفت هزار تومان صاحب دو خط تلفن همراه می شوید دیگر نیازی به ماهها انتظار کشیدن نیست حالا ایرانسل باشد یا همراه اول فرقی ندارد مهم نیست که خطت دائمی یا اعتباری است آنچه که کلاس دارد نوع گوشی و امکانات جانبی آن است.مهم این است که گوشی ما مارک روز باشد و به ساده ترین راه بتوان به اینترنت وصل شد که در این عرصه شرکت های خدمات دهی اینترنت نیز هر روز برای جذب کاربران بیشتر بر روی قیمتهای خود با انواع اقسام ترفندها مانور می دهند اما به راستی گام بعدی چه خواهد بود؟ دیروز آرمان بسیاری از جوانان و مردم ما بدست آوردن یک خط تلفن همراه، امروز رسیدن به گوشی مورد علاقه خود، و فردا…
اشتباه نکنید ما نمی خواهیم در این مقاله به موارد مورد علاقه مردم اشاره کنیم بلکه در نظر داریم در رابطه با یکی از پر طرفدارترین ترفندهای جدید در تلفن های همراه امروزی یعنی اینترنت بپردازیم که بیشترین کاربران آن را قشر جوان و نوجوان تشکیل می دهند.

تعریف ارتباط:
تعریف دکتر محسنیان راد از ارتباط: ارتباط عبارت است از فراگرد انتقال پیام از سوی فرستنده برای گیرنده، مشروط بر آنکه در گیرنده پیام، مشابهت معنی با معنی مورد نظر فرستنده پیام ایجاد شود.واژه ارتباط یا communication در فرهنگ لغت ” وبستر ” به معنای رابطه برقرار کردن تعریف شده است و از معادل هایی نظیر : رساندن – بخشیدن – انتقال دادن و آگاه ساختن به عنوان مترادف آن استفاده شده است.((ارتباط )) مصدر باب افتعال از ریشه (( ربط )) است و ربط دادن دو جز منفک از هم به معنای پیوند دادن آن دو جز باهم به گونه ای که خواص اولیه خود را از دست ندهند می باشد.

تعریف نرم افزار و سخت افزار:
نرم افزارها محصولاتی هستند که توسط شرکتهای نرم افزاری، برنامه نویسان، و توسعه دهندگان نرم افزارهای آزاد جهت انجام هدفی خاص طراحی و ساخته می شوند.که با توجه به نوع هدف دنبال شده در نرم افزارها می توان آن را دسته بندی نمود.به عنوان مثال نرم افزارهایی که جهت جستجو و مشاهده صفحات وب به کار می روند مرورگر وب ویا باروزر (Browser) می گویند.
و یا به نرم افزارهایی که جهت تایپ و یا نوشتن متون استفاده می شود ویرایشگر متن ویا(Editor) می گویند.
و همچنین به نرم افزارهایی که جهت پخش موسیقی و یا نمایش فیلم به کار میروند نرم افزارهای چند رسانه ای و یا(multimedia) می گویند .امروزه صدها شرکت نرم افزاری در سرتاسر کشور فعالیت می کنند و هرکدام محصولات خود را جهت برآورده نمودن نیازهای مشتریان خود در زمینه های گوناگون از قبیل حسابداری – انبارداری – فروشگاهی – مدیریتی – بایگانی – سنداری و … ارایه می کنند. و هرکاربر بر اساس نیاز، نرم افزار مناسب خود را انتخاب می کند و از امکانات آن بهره مند می شود.
و سخت افزار به بخش فیزیکی و ظاهری تلفن همراه گفت می شود که قابل لمس می باشد.

تعریف برنامه ها و نرم افزارهای آنلاین:
به نرم افزارها و برنامه هایی گفته می شود که از طریق اتصال به اینترنت می توان از آنها استفاده نمود که امروزه این نرم افزارها و برنامه ها با گسترش شبکه اینترنت پرسرعت در تلفن های همراه با استقبال مردم ما به خصوص قشر جوان روبرو شده است.
که می توان آنها اینگونه دسته بندی نمود:
• برنامه های اطلاعاتی: روزنامه های online ،کاتالوگ محصولات، خبرنامه ها، راهنمای سرویس ها، طبقه بندی online ، کتاب های الکترونیک online
• محاوره ای: فرم های ثبت نام، ارئه اطلاعاتی انتخابی، بازی های online
• تراکنشی: خریدهای الکترونیکی، سفارش محصولات و سرویس ها، بانک هایonline
• جریان کاری: سیستم های زمان بندی و طراحی online ، مدیریت محصولات، مونیتورینگ وضعیت
• محیط های کاری همکار: سیستم های ایجاد توزیع شده و ابزار های طراحی همکار
• اجتماعات online : گروههای چت، سیستم های معرفی که محصولات و سرویس ها را معرفی می کند، بازارهای  online،حراجی های online .
• پورتال های وب:مرکز های خرید الکترونیکی واسطه گری online 
• کارایی، قابل دسترس بودن
• مقیاس پذیری و قابلیت انتقال

رشد انفجاری تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها:
محبوبیت و کاربرد گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها هم‌چنان به‌طور انفجاری در سراسر جهان رو به افزایش است. میزان رشد فروش اسمارت‌فون‌ها در سال ۲۰۱۳ خیره‌کننده و بی‌سابقه بوده و حالا ضریب نفوذ گوشی‌های هوشمند در جهان بیش از همیشه است.تا پایان سال ۲۰۱۳ بیش از ۲۲ درصد از ساکنان کره زمین یکی از انواع گوشی‌های هوشمند، و ۶ درصد از جمعیت زمین یکی از گونه‌های متنوع تبلت را در اختیار خواهند داشت. در سال ۲۰۰۹ تنها ۵ درصد از شهروندان جهان از موهبت گوشی‌های هوشمند بهره‌مند بودند. این یعنی در چهار سال گذشته بیش از ۱/۳ میلیارد گوشی هوشمند به جهان اضافه شده است.
رشد تقاضا برای اسمارت‌فون و تبلت در جهان سیری اکیدا صعودی در پیش گرفته و بر اساس پیش‌بینی‌ها تا سال ۲۰۱۷ بیش از ۸۷ درصد تجهیزاتی که به اینترنت متصل می‌شوند، اسمارت‌فون و تبلت خواهند بود.
میزان فروش گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها در سال ۲۰۱۳ به رقمی بی‌سابقه رسیده است. این آمار و پیش‌بینی‌ها یعنی کم‌رنگ‌تر شدن نقش لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترهای شخصی، و البته حرکت دنیای آنلاین به سمت تقویت موبایل و سرویس‌های مبتنی بر موبایل و تمرکززدایی بیشتر از کامپیوترها. وب موبایل در آینده نزدیک دنیای ارتباطات آنلاین را تسخیر خواهد کرد.

ظهور و گسترش ویدئوهای اجتماعی:
پس از درخشش و سیطره چندساله یوتیوب، حالا با حرکت پرشتاب به سوی وب موبایل، سال ۲۰۱۳ سالی پررونق برای ویدئوهای اجتماعی بود. از واین (Vine) توییتر گرفته که امکان انتشار ویدئوهای شش‌ثانیه‌ای را به کاربران می‌دهد، تا اینستاگرم که امکان جدیدی برای ضبط، ویرایش و انتشار ویدئوهای ۱۵ ثانیه‌ای برای کاربرانش فراهم کرده، در این زمینه هم عرصه‌های جدیدی گشوده شده است.
حالا کاربران می‌توانند به شکلی خلاصه‌تر، با امکانات گوشی‌های هوشمند و تبلت‌های خود‌، تصاویر مورد نظر خود را به سرعت روی پلت‌فرم‌های اجتماعی نوین منتشر کنند. انتشار آنلاین ویدئوهای کوتاه هرگز تا این اندازه ساده نبوده است.
اینستاگرم از اواسط ۲۰۱۳ امکان انتشار ویدئوهای ۱۵ ثانیه‌ای را برای کاربرانش فراهم کرده است در کنار این‌ها، با توجه به اتفاقاتی که در زمینه جاسوسی دیجیتال رخ داده و نگرانی‌هایی که برای بسیاری از کاربران جهان در زمینه حراست از حریم خصوصی در فضای مجازی پدید آمده، زمینه ظهور اپلیکیشن‌های امن و متفاوت دیگری نظیر اسنپ‌چت (SnapChat) هم فراهم شده است.
اسنپ‌چت یک سیستم پیام‌رسانی برای انتقال عکس و ویدئو روی گوشی‌های هوشمند است که محتوای ارسالی را پس از چند ثانیه به‌صورت اتوماتیک برای همیشه حذف می‌کند. به همین خاطر میلیون‌ها کاربر در سراسر جهان از این اپلیکیشن استقبال کرده‌اند.
حتی استفاده از اسنپ‌چت منجر به پیدایش پدیده جدیدی در سال ۲۰۱۳ شده که به آن سکستینگ (Sexting)می‌گویند: ارسال تصاویر و ویدئوهای سکسی که بیشتر توسط نوجوانان انجام می‌شود، چون مطمئن‌اند که پس از چند ثانیه و به محض رویت توسط مخاطب، اثری از آن در اینترنت باقی نخواهد ماند.
اسنپ‌چت در سال ۲۰۱۳ به پیشنهاد ۳ میلیارد دلاری فیس‌بوک و پیشنهاد ۴ میلیارد دلاری گوگل برای فروش پاسخ منفی داد و در سال آینده هم جزو ابتکارهای پیش‌تاز عرصه موبایل و وب خواهد بود. روزانه دست‌کم ۴۰۰ میلیون عکس و ویدئو روی این پلت‌فرم رد و بدل می‌شود.

تاثیر جنسیت بر نوع استفاده از تلفن همراه :
نتیجه تحقیقات “پات آکلند” نشان می دهد که مردان بیشتر کاربردهای اینترنتی موبایل را مورد استفاده قرار می دهند و حال آنکه زنان صرفا با کاربردهای ارتباطی تلفن همراه سر و کار دارند. (Potts ۲۰۰۴).
از طرف دیگر تحقیقات Skog (۲۰۰۲) هم نشان می دهد که دختران در مقایسه با پسران کاربردهای اجتماعی تلفن همراه را بیشتر وقت گذاشته و برای آن اهمیت قائلند و حال آنکه از طرف دیگر پسران به جنبه تکنیکی کاربرد موبایل اهمیت می دهند.
و همانگونه که مشخص است ، زنان در حفظ هر گونه شبکه اجتماعی نقش محوری و کلیدی را ایفا می کنند، به خصوص در میان اعضای خانواده. (Wellman ۱۹۹۲; Ling ۲۰۰۱a; Ling ۱۹۹۸). بنابراین شبکه های مربوط به زنان اغلب بزرگتر و پیچیده تر از شبکه های مربوط به مردان هستند. (Cochran et. al ۱۹۹۳: ۹۰; Moore ۱۹۹۰). همچنین زنان بیشتر مایل هستند با خانواده و نزدیکان خود ارتباط داشته باشند تا اینکه بخواهند با اشخاص دیگر به عنوان دوست تلفنی ارتباط داشته باشند.

و در نهایت هشدارها:
اطلاعاتي كه از كاربران دزدیده مي شود:

اسناد منتشرشده آژانس امنیت ملی NSA در ماه ژوئن (خرداد ماه ۱۳۹۲) نشان داد که این سازمان چطور به اطلاعات شرکت‌های فناوری بزرگ دسترسی پنهانی دارد. پرونده‌های فاش شده نشان می‌داد که NSA به سرورهای ۹ شرکت اینترنتی، از جمله فیس‌بوک، گوگل، مایکروسافت و یاهو دسترسی دارد، و می‌تواند ارتباطات آنلاین را در چارچوب برنامه‌ای بنام پریزم (Prism) تحت نظر قرار دهد.
طبق این اسناد، در چارچوب این پروژه، NSA و ستاد مرکزی ارتباطات دولت بریتانیا (GCHQ) به ای‌میل‌ها، ریز مکالمات چت‌ها، داده‌های ذخیره شده، ارتباطات صوتی، انتقال فایل‌ها و داده‌های شبکه‌های اجتماعی دسترسی پیدا می‌کنند. اما شرکت‌های اینترنتی ادعا می‌کنند که به این سازمان‌ها امکان “دسترسی مستقیم” به سرورهایشان را نداده اند. برخی کارشناسان کارآیی واقعی پریزم را زیر سوال می‌برند.
پروفسور پیتر سامر، متخصص جمع‌آوری اسناد و مدارک دیجیتال، به بی‌بی‌سی گفت که اعطای امکان دسترسی در شکل فعلی آن، چندان دست سازمان‌های اطلاعاتی را باز نمی‌گذارد، چرا که آنها تنها حق دارند در مورد اهداف مشخصی اطلاعات جمع‌آوری کنند. (منبع بي بي سي)
پریزم امکان دسترسی به چه داده‌هایی را دارد؟ و چه نوع اطلاعاتی می‌تواند جمع‌آوری شود؟
مایکروسافت: برخی وب‌سایت‌های مایکروسافت اطلاعات مربوط به آدرس ای‌میل، نام، نشانی منزل یا محل کار، یا شماره تلفن افراد را جمع‌آوری می‌کنند. دسترسی به برخی خدمات مستلزم ارائه آدرس ای‌میل و رمز عبور است. مایکروسافت همچنین اطلاعات ارسالی از سوی کاربران اینترنت از سایت‌های بازدید شده را همراه نشانی پروتکل اینترنتی (IP Address) را دریافت می‌کند. در این اطلاعات نام وب‌سایت و زمان بازدید از آن قید شده است. مایکروسافت همچنین برای ارائه اطلاعات بیشتر در مورد بازدید از صفحات از کوکی استفاده می‌کند.
یاهو: زمانی که کاربران یاهو برای استفاده از خدمات این شرکت عضو آن می‌شوند، یاهو اطلاعاتی نظیر نام، نشانی، تاریخ تولد، کد پستی و شغل آنها را جمع‌آوری می‌کند. این شرکت همچنین اطلاعاتی نظیر نشانی پروتکل اینترنتی را از کامپیوترهای کاربران دریافت و ثبت می‌کند.
گوگل: برای افتتاح حساب کاربری در گوگل، کاربر باید اطلاعات شخصی نظیر نام، آدرس ای‌میل و شماره تلفن خود را ارائه کند. جی‌میل (سرویس ای‌میل گوگل) فهرست مکاتبات و رشته ای‌میل‌های همه کاربران را ذخیره می‌کند. هر حساب کاربری ۱۰ گیگابایت گنجایش دارد. جستجوها، نشانی‌های پروتکل‌های اینترنتی، اطلاعات مربوط به تماس‌های تلفنی و کوکی‌ها هم ذخیره می‌شوند. مجموعه این اطلاعات تنها می‌تواند به یک کاربر واحد متعلق باشد. اطلاعات مربوط به گفتگوهای اینترنتی هم ذخیره می‌شوند، مگر اینکه یکی از کاربران گزینه ضبط نشدن گفتگو را انتخاب کند.
فیس‌بوک: برای عضویت در فیس‌بوک، کاربران باید اطلاعات شخصی خود، نظیر نام، آدرس ای‌میل، تاریخ تولد و جنسیت را ارائه کنند. فیس‌بوک استتوس‌های جدید، و عکس‌ها، ویدئو، پست‌ها، نظرات گذاشته رو پست‌های دیگران، پیام‌ها و چت‌ها را هم ذخیره می‌کند. نام دوستان، و مشخصات ای‌میل دوستانی که آدرسشان را روی پروفایلشان ذکر کرده اند هم ضبط می‌شود. اطلاعات مربوط به تگ شدن (برچسب زدن) دوستان، و همچنین اطلاعات مربوط به GPS یا موقعیت جغرافیایی افراد هم ذخیره می‌شود.
پل‌تاک: پل‌تاک خدمات چت و ارسال پیام صوتی و تصویری ارائه می‌دهد. کاربران باید اطلاعات تماس – از جمله ای‌میل – خود را ارائه دهند. این شرکت برای ردگیری رفتار کاربران از کوکی استفاده می‌کند، و هدفش از این کار انجام تبلیغات هدفمند است.
یوتیوب: وب‌سایت یوتیوب متعلق به شرکت گوگل است و این شرکت در یوتیوب هم از روش‌های مشابهی برای جمع‌آوری اطلاعات استفاده می‌کند. جستجوهای کاربرانی که از حساب کاربری گوگل خود برای ورود به یوتیوب استفاده می‌کنند، و همچنین پلی‌لیست‌ها و اشتراک‌های آنها به حساب‌های کاربری دیگر ضبط می‌شود.
اسکایپ: اسکایپ بخشی از شرکت مایکروسافت است، و امسال سرویس ارسال پیام آن جانشین مسنجر مایکروسافت شده است. کاربران در موقع عضویت در اسکایپ اطلاعات شخصی خود، از جمله نام، نام کاربری و نشانی خود را وارد می‌کنند. اطلاعات دیگری نظیر سن، جنسیت و زبان اول کاربر هم به‌صورت اختیاری ضبط می‌شوند. فهرست مخاطبان تماس هم ذخیره می‌شود. اطلاعات مربوط به موقعیت جغرافیایی کاربرانی که با استفاده از تلفن همراه به وب‌سایت متصل می‌شوند هم ضبط می‌شود. اسکایپ معمولا پیام‌های فوری، و پیام‌های صوتی و تصویری را بین ۳۰ تا ۹۰ روز ذخیره می‌کند. البته کاربران می‌توانند انتخاب کنند که پیام‌های فوری‌شان برای مدتی طولانی‌تر حفظ شود.
ای او ال: آمریکا آنلاین، اطلاعات شخصی افراد را برای عضویت و ثبت نام برای خدمات و کالاهای این شرکت جمع‌آوری می‌کند، اما در مقررات رعایت حریم خصوصی این شرکت آمده که کاربرانی که نخواهند با این روش‌ها هویت خود را برای شرکت آشکار کنند، “عموما ناشناس” می‌مانند.
اپل: کاربرانی که درخواست دریافت شناسه اپل می‌کنند (این کار برای برخورداری از خدماتی نظیر آی‌تونز، یا ثبت برخی کالاها لازم است)، باید اطلاعات شخصی خود، از جمله نام، نشانی، آدرس ای‌میل و شماره تلفن را وارد کنند. شرکت اپل همچنین اطلاعات مربوط به کسانی که کاربرانش محتواهای مختلف را با آنها به اشتراک می‌گذارند، از جمله نام و آدرس ای‌میل آنها را جمع‌آوری می‌کند.
تلفن همراه آسیب ها و راهکارهای پیش گیری از آن:
آسیب های مغزی، کاهش تراکم استخوان، کاهش قدرت باروری و مشکلات نازایی، همچنین مشکلات بینایی مانند آب مروارید و پرخاشگری از جمله آسیبهایی است که توسط محققان به دلیل استفاده طولانی مدت از تلفن همراه اعلام شده است.
براین اساس چندین توصیه برای کنترل آسیب های موبایل مدنظر برخی کارشناسان قرار دارد که به آن اشاره می شود.
1. کاربران باید حداکثر زمان مکالمه با موبایل را به یک تا 2 دقیقه کاهش دهند.
2. کاربران در طول مکالمه از هندزفری های سیمی استاندارد استفاده کنند.
3. کاربران در زمان مکالمه با گوشی از هر دو طرف سر برای نگهداشتن گوشی استفاده کنند.
4. کاربران در زمانهایی که میزان تشعشع بیشتر است گوشی را از سر دور نگه دارند.
5. مادران باردار به طور جدی از موبایل پرهیز کنند.
6. کودکان زیر 12 سال حداقل یک متر با گوشی موبایل فاصله داشته باشند.
7. با توجه به اینکه موبایل در صدر آلودگی های روزانه قرار دارد کاربران باید از آلودگی های این وسیله اجتناب کرده و آن را ضدعفونی کنند.
8. کاربران باید از حمل موبایل در کیف های معمولی کنار پهلو خودداری کنند.
9. کاربران باید دورنگهداشتن موبایل از بدن و با هم نبودن با موبایل را تمرین کنند.
10. توجه داشته باشید که موبایل ساعت زنگدار نیست و کاربران نباید از این وسیله به عنوان ساعت برای بیدار شدن به موقع استفاده کنند.
11. کاربران در هنگام شارژ شدن گوشی نباید با گوشی مکالمه کرده و به جد از این موضوع پرهیز کنند.
12. تهیه گوشی مناسب با ضریب جذب ویژه – SAR – پایین به کاربران موبایل پیشنهاد می شود.

منابع:
سایت روابط عمومي http://onlinepr.ir/post-9.aspx#sthash.afIREHfy.dpuf
وبلاگ مشتی از خاک
سايت شرکت داده پردازي آرون
خبرگزاری مهر
وب سايت اطلاع رساني وايمکس نيوز
سایت TT3.IR
ماهنامه دنیای کامپیوتر و ارتباطات
Web master
3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *