مقالات مدیر مسئول

گردشگري و ظرفيتي که هنوز مغفول مانده است

 

معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري چند روز قبل اعلام کرد؛ ورود گردشگران خارجي به کشور به وسيله تور در دو ماه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 200 درصدي داشته است که گردشگران اروپايي در صدر اين گردشگران هستند.
به گفته سلطاني فر کشورهاي اروپاي غربي مانند آلمان، ايتاليا و فرانسه در سال جاري رتبه نخست گردشگران خارجي را به خود اختصاص داده اند. آنچه مسلم است امروزه با توجه به محدوديت منابع و ذخاير موجود در طبيعت، کشورها در مسير توسعه به صنايعي روي آورده اند که اولاً براي آنها سود آوري کلاني دارد و ثانياً مي توانند منابع و ذخاير خود را براي نسل هاي آينده حفظ کنند. در همين راستا شاهديم کشورهايي چون ايتاليا، فرانسه، استراليا، چين و يا حتي امارات در اين مسير تلاش هاي گسترده‌اي کرده و سودهاي سرشاري به دست آورده اند. کشور ما نيز در سال هاي اخير با درک اهميت درآمدهاي غير نفتي در اين زمينه اقداماتي را آغاز کرده، که نيازمند تسريع در عمل و سرمايه گذاري بيشتر به همراه ساماندهي و مديريت منسجم تري است.
مسلماً هر چند خبر اعلام شده از سوي معاون رئيس جمهور اميدبخش است، اما بايد به اين نکته اشاره کرد که سهم بسياراندک ما از کل درآمد جهاني اين صنعت با توجه به ظرفيت هايي که در کشور وجود دارد، شاخص خوبي براي افق پيش رويمان براي تلاش و کوشش در اين زمينه است. به عنوان مثال گردشگري مذهبي در ايران با وجود چندين هزار مکان مذهبي مقدس که در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده ، هنوز فاقد ساماندهي تخصصي و متمرکز است و اين وضعيت نابسامان حتي در شهرهاي مهمي چون مشهد و قم نيز مشاهده مي شود. مثلاً برنامه ريزي براي جذب درصد بالايي از جمعيت 300 ميليون نفري شيعيان علاوه بر تأثيرات فرهنگي و مذهبي براي اقتصاد ما نيز تعيين کننده خواهد بود.
اکنون که در راستاي اجراي سياست هاي اقتصاد مقاومتي مي خواهيم ضمن پرهيز از خام فروشي از همه ظرفيت هاي موجود در کشور براي دستيابي به بهره وري حداکثري و نياز حداقلي به صنعت نفت بهره مند شويم بي شک يکي از زمينه هاي مهم و قابل تأمل صنعت گردشگري، قابليت ها و استعدادهاي موجود در آن است. صنعت گردشگري اگر همراه بامديريت و برنامه ريزي قابل قبولي باشد نسبت به سرمايه گذاري که در آن مي شود بسيار پردرآمد و مقرون به صرفه است علاوه بر اين با تبليغات مناسب مي توان در کنار اين صنعت، صنايع ديگر کشور را نيز رونق و بهبود بخشيد.
کشور ايران علاوه بر جاذبه هاي طبيعي که دارد از ظرفيت‌هاي تاريخي و فرهنگي فراواني نيز بهره مند است. معدودي از کشورهاي دنيا از قبيل؛ ايران، مصر، يونان و … هستند که داراي جاذبه هاي باستاني گردشگري با قدمت بسيار طولاني هستند. جاذبه هايي که طبيعي و تاريخي است و مي تواند عامل مهمي در ميدان رقابت صنعت گردشگري باشد. به بيان ديگر درحالي که بسياري از کشورها با سرمايه گذاري کلان و بهره گيري از مدرنيته به دنبال ايجاد ظرفيت هاي گردشگري هستند معدود کشورهايي در دنيا مانند ايران وجود دارند که از ظرفيت هاي ذاتي در اين راستا بهره مندند. پس ضرورت دارد اکنون که با سياست هاي دولت در عرصه سياسي به دنبال بهبود ارتباط با ديگر کشورها هستيم افق بسيار بلندي براي توسعه صنعت گردشگري کشور ترسيم کنيم زيرا ظرفيت اين عرصه در کشور بسيار بيشتر از آن چيزي است که امروز از آن سخن مي گوييم.
عنوان: گردشگري و ظرفيتي که هنوز مغفول مانده است
منبع: خراسان – مورخ پنج‌شنبه 1393/03/29 شماره انتشار 18714
نويسنده: مهدي ياراحمدي خراساني mahdiyarahmadi@gmail.com

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1393&month=3&day=29&id=6008267#

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *