مقالات مدیر مسئول

سفر قسطی

 

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور اعلام کرد: برای اینکه خانواده های ایرانی با هر توان مالی امکان سفر داشته باشند و همچنین به منظور خارج کردن گردشگری داخلی از رکود نسبی سال های اخیر، زمینه سفر قسطی با همکاری بیمه ها و بانک ها فراهم می شود. بر این اساس مسئولان سازمان گردشگری بعد از ماه ها کار کارشناسی به دنبال آن هستند زمینه ای ایجاد نمایند که مردم کشور نه تنها یک بار در سال بلکه در طول سال چندین بار انگیزه و توان سفر داشته باشند. 
هر چند این اقدام سازمان گردشگری در جهت توسعه سفرهای داخلی و ایران گردی، حمایت از اقشار کم درآمد جامعه و بهبود نشاط عمومی را باید به فال نیک گرفت اما با مرور سوابق گذشته در می یابیم که این اولین بار نیست که حرف از اجرای طرح سفر قسطی به میان می آید. بلکه نظیر چنین طرحی در گذشته نیز سابقه داشته است. کما این که در بهمن ماه سال 90 نیز مسئولین وقت سازمان گردشگری طرح لیزینگ سفر با اعتباری با سود 11 درصد و با دوره بازپرداخت یک ساله از سوی یک بانک دولتی و یک بانک خصوصی در این زمینه ارائه داده بودند. اما در زمان اجرای طرح مذکور نه سازمان گردشگری از خود جدیت کافی نشان داد و نه سایر نهادهای درگیر در این طرح همکاری لازم را به عمل آوردند. لذا بعد از مدتی با انواع سنگ اندازی ها این طرح معلق و بلاتکلیف ماند.
پس باید سفر قسطی را طرحی با سابقه ی شکست خورده قلمداد کرد. از این رو ضرورت دارد اکنون که در دوره ی مدیریتی جدید سازمان گردشگری خود را مصمم به رونق بخشیدن به گردشگری داخلی نشان می دهد ابعاد مختلف این طرح با حساسیت و دقت بیشتری بررسی گردد. البته شایان توجه است که مسئولین سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اعلام نموده اند طرح مذکور با پشتوانه ی حضور موثر فعالان حوزه گردشگری، کارشناسان اقتصادی و بیمه ای تنظیم گردیده است اما با این وجود با توجه به سوابق نامطلوب این چنین طرح هایی کماکان دغدغه ها در این زمینه به قوت خود باقیست و برخی کارشناسان نسبت به آینده ی آن خوشبین نیستند.
به هر حال طرح سفر قسطی، یا ارائه تسهیلات مالی به متقضیان سفر و یا هر طرح دیگر از این دست اگر چه از نظر ماهیت و یا چگونگی اجرایی شدن آن می تواند محل بحث کارشناسان حوزه ی گردشگری و سایر متخصصان مربوطه باشد اما قاعدتاً با توجه به ظرفیت های موجود در کشور و همچنین نیاز مردم به سفر برای دستیابی به آرامش جسم و جان ضرورتی غیر قابل انکار است. به شرطی که اولا؛ طرح با پشتوانه ی مطالعات دقیق میدانی و بررسی ظرفیت ها و زیرساخت های مهم از قبیل؛ هتل ها، مراکز اقامتی، رستوران ها، مراکز تفریحی و سیاحتی در شهرهای مختلف اجرا شود. و ثانیاً مردم برای دریافت این چنین تسهیلاتی مجبور نباشند کفش آهنی به پا کنند.
امروز با افزایش تورم و مشکلات اقتصادی سفر برای برخی خانواده ها به رؤیایی دست نیافتنی تبدیل شده است. و با تداوم چنین روندی دیری نخواهد پایید که “سفر” هزینه ای لوکس و صرفاً مخصوص خانواده هایی با سطح درآمد بالا گردد. از این رو اندیشدن تمهیداتی برای حمایت از سفر در سبد هزینه ی خانوارها اهمیت فراوانی دارد. خصوصاً وقتی می شنویم که میانگین نشاط در جامعه از کیفیت مطلوبی برخوردار نیست و سفر در تجدید روحیه و ایجاد نشاط عمومی نقش قابل توجهی دارد.
منبع: خراسان – مورخ پنج‌شنبه 1393/04/19 شماره انتشار 18732
نويسنده: مهدي ياراحمدي خراساني mahdiyarahmadi@gmail.com

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1393&month=4&day=19&id=6084866

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *