فناوری های روز

آيا «اسکيمر» را مي شناسيد

 

امروزه استفاده از پول نقد در هنگام خريد و فروش بتدريج معناي خود را از دست مي دهد و کارت بانکها جايگزين پول مي شوند. در اين شرايط معاملات الکترونيکي حجم بالايي پيدا مي کند، و طبعاً بايد مراقبت بيشتري به عمل آيد تا با کلاهبرداران رو به رو نشويم.اما نکته مهم اين که چند سالي است که دستگاهي به نام «اسکيمر» به ميان آمده است . اين دستگاه امکان کپي برداري از عابر بانکها را دارد. لذا کارت بانک مشتريان با بهره گيري از اين دستگاه به راحتي مي تواند مورد سوءاستفاده ها قرار گيرد .

اين دستگاه به اندازه اي است که در دست يک فرد عادي جاي مي گيرد و ديده نمي شود. از سوي ديگر امکان دارد از جايي کالا بخريد که آن مکان به صورت اجاره اي باشد يا فروشنده غيرمالک، آن را اداره کند و يا فرد کلاهبرداري در آن مکان باشد که وقتي عابر بانک را در اختيار او مي گذاريد، آن فرد با استفاده از دستگاه اسکيمري که در پنجه دارد، نسبت به کپي برداري اطلاعات کارت عابر بانک اقدام کند و سپس کارت را داخل دستگاه کارت خوان(پز) کشيده و از شما شماره رمز را بپرسد . به اين ترتيب وقتي اطلاعات کارت از طريق دستگاه اسکيمر کپي شد ، فرد کلاهبردار کارت خامي را داخل دستگاه اسکيمر قرار مي دهد و پس از انتقال اطلاعات کارت، نسبت به صدور کارت جديد اقدام مي کند و به اين شيوه به موجودي حسابتان دست مي يابد .
اما روش درست چگونه است؟ در دستگاههاي کارت خوان توضيحات لازم داده شده است. فروشنده بايد فقط مبلغ را وارد کند و سپس دستگاه را براي ثبت رمز نزد خريدار ببرد و رمز را حتماً خريدار وارد کند. هنگامي که دکمه ورود (يا اينتر) زده مي شود، دو نسخه رسيد از دستگاه بيرون مي آيد که يکي براي خريدار و ديگري براي فروشنده است. اين کارهايي است که خريدار و فروشنده بايد در حضور همديگر انجام دهند.
بهترين کار اين است که کشيدن کارت در دستگاههاي کارت خوان با حضور طرفين باشد. يعني هم خريدار ببيند که کارت در کدام دستگاه کشيده مي شود و هم فروشنده از سالم بودن کارت مطمئن شود.
البته تهديدي نيز متوجه فروشندگان است. متاسفانه با يک ترفند ساده کشيدن کارت و گرفتن استعلام و موجودي، نمونه تراکنش دستگاه را مي گيرند و آن را جعل مي کنند و ممکن است با يک تراکنش جعلي وارد آن مغازه شوند و با کشيدن يک کارت جعلي، وانمود کنند که در حال دريافت تراکنش جديد هستند و تراکنش جعلي را در اختيار فروشنده مي گذارند و سپس جنسي را با رقم بالا از فروشنده به سرقت مي برند که اين هم مصداق کلاهبرداري است و اداره آگاهي آن را پيگيري مي کند.
همچنين هنگام مراجعه به دستگاههاي عابر بانک بايد مراقب باشيد که دستگاهها حتما آنتي اسکيمر داشته باشد. اين امکان بر روي عابر بانک ها با يک ورق پلاستيکي سبز رنگ مشخص است. دوربينهايي که در عابر بانکها وجود دارد به نوعي نيست که بتواند شماره رمز را يادداشت کند. لذا هوشيار باشيد که بر روي دکمه هاي عابر بانک دکمه اضافه اي نباشد. در مراجعه به عابر بانکها مراقب افرادي که براي کمک مراجعه مي کنند، باشيد. به اين افراد اطمينان نکنيد و سعي کنيد خود، کارتان را انجام دهيد و اگر کسي را به کمک مي گيريد مراقب باشيد که آن فرد وجه عابر بانک را به حساب خود يا شخص ديگري واريز نکند و يا کارت را جا به جا ننمايد. بارها مشاهده شده که افراد فرصت طلب در يک جا به جايي سريع، کارت را به نوعي عوض مي کنند که شما باورتان نمي شود.
نکته مهم ديگر اين که براي رفع نگراني در اين زمينه، حتما بايد پيامک حساب بانکي تان را فعال کنيد. در اين صورت اگر کارت عابر بانک در دست شما باشد اما پيامکي بيايد که از حساب شما برداشت شده، آن وقت بايد بدانيد که از کارت شما سوء استفاده مي شود و در معرض يک کلاهبرداري قرار گرفته ايد. بنابراين بايد به سرعت با مراجعه به بانکها با يک تماس تلفني و دادن شماره کارت عابر بانک به سرعت آنرا باطل کنيد و يا با مراجعه به عابر بانک و دادن شماره کارت وفشردن دکمه ورود (اينتر) ، اقدامات اوليه را انجام داده و سپس با مراجعه به پليس فتا و دادسراي مربوطه نسبت به پيگيري اين کلاهبرداري اقدام کنيد.

منبع: قدس آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *