مقالات مدیر مسئول

سفرهای استاتی رئیس جمهور و چند نکته

1: برنامه کلان و جامعی برای این سفرها تهیه و تنظیم گردد. که در آن اولویت و اهمیت موضوعات مختلف سفر و رعایت پیش نیازهای آن در نظر گرفته شود.
2: اتاق فکر و دبیرخانه ای دائم برای سفرهای استانی ایجاد گردد که مسئول پایش، پیگیری و ارائه بازخورد مصوبات سفرهای استانی، دستورها و وعده های مقامات دولت باشد.
3: نحوه انتخاب و اعزام تیم مدیریتی همراه رئیس جمهور به گونه ای باشد که با جابجایی و چینش مناسب اعضا سبب ایجاد خستگی و فرسایش نگردد.
4: سفرهای استانی نباید سبب بازماندن دولتمردان از برنامه های کلان مدیریتی و نگاه راهبردی و جامع آن ها گردد.
5: مدیریت زمان در سفرهای استانی اهمیت فراوانی دارد. با توجه به این که هر ساعت وقت مسئولان دولتی بسیار ارزشمند است حتی برای زمان پرواز نیز می توان برنامه برگزاری جلسات، ایجاد هماهنگی و یا مرور برخی فعالیت ها را هماهنگ کرد.
6: پرهیز از تجملات، تعارفات و تشریفات همان طور که بارها مورد تأکید ریئس جمهور قرار داشته است می بایست در تمامی سفرها رعایت گردد تا سبب ریخت و پاش و ایجاد هزینه های اضافی برای دولت نشود.
7: مسئولین و مقامات محلی موظف گردند بعد از هر سفر ضمن تلاش حداکثری جهت انجام و تحقق مصوبات و دستورات مقامات دولت گزارش عملیاتی و اجرایی مصوبات آن را در بازه زمانی مشخص و منظم به دولت تحویل دهند.
8: در بازه های زمانی مشخص و منظم گزارش دقیق دستاوردهای سفرهای استانی از طریق تیم رسانه ای دولت به اطلاع مردم و عموم برسد.
9: بعد از هر سفر بر اساس برنامه ای دقیق گروهی متشکل از معاونین و مدیران کل وزارتخانه ها و مدیران حوزه ریاست جمهوری مأمور حضور مجدد در استان ها جهت روند پیشرفت امور تعیین گردند.
10: به شدت از رویکرد تبلیغاتی در سفرها و دادن وعده های بی اساس و عوام فریبانه پرهیز گردد. در غیر این صورت نه تنها این سفرها اثر مثبتی نخواهد داشت بلکه باعث ایجاد ناامیدی و بی اعتمادی در مردم می گردد.

کلام آخر این که انتخاب چنین رویکردی از سوی رئیس جمهور برای اداره کشور تصمیمی شجاعانه و سخت گیرانه برای دولت است. رئیس دولت سیزدهم می توانست همانند رئیس دولت دوازدهم صرفاً از داخل دفتر خودش امور را اداره نماید و ارتباطش با مردم از طریق پنجره اتومبیل در حال حرکت باشد! اما با پرهیز از رفاه طلبی و ضمن قبول زحمت برای خودش و همکارانش روند «مدیریت بر مبنای بازدید از عملکرد واحدها» ر ا در نظر گرفته است که اگر نکات فوق الذکر در آن رعایت شود سبب برکات فراوانی برای مردم و کشور خواهد بود.

منبع: هفته نامه نخست، پنجشنبه 22 مهر 1400، شماره 892

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *