مقالات مدیر مسئول

فرسایشی و فرمایشی

1: تازه گردانی: همانند سیستم یک خودرو که همواره نیازمند تعویض روغن و معاینه فنی منظم، سوخت گیری به موقع و با کیفیت و در مسیرهای طولانی راننده جانشین است سیستم مدیریت نیز باید همواره بر کلیه عناصر، روندها، نیروی انسانی و فرایندهای خود نظارت دقیق داشته باشد و با تازه گردانی سامانه ها از فرسودگی و گرفتاری در چرخه عادت جلوگیری نماید.
2: تاب آوری و پایداری: با توجه به سختی کار و پیچیدگی خدمات شهرداری ها این ابر سازمان خصوصاً در کلان شهرها باید از ویژگی «تاب آوری و پایداری سازمانی و انسانی» با رعایت اصول «انعطاف پذیری، انطاق پذیری عالمانه، شناسایی مستمر آسیب های سیستم، تحلیل محیطی، آینده پژوهی، مسئولیت پذیری و پاسخگویی» بهره مند باشد.
3: تأثیرگذاری در سطح ملی و جهانی: سیستمی که اثرگذاری اجتماعی را به عنوان خصلت ویژه خود نهادینه کرده باشد هیچگاه دچار آسیب های فرسایشی و فرمایشی نمی گردد. زیرا برای نقش آفرینی در جریان ها باید هم خود را به روز نگه دارد و هم در ارتباط با مردم به عنوان صاحبان اصلی نهادهای عمومی دارای روحی شاداب و کالبدی «آباد، متوازن و زیست پذیر» باشد.
4: دانش بنیان و مولد: جریان های مولد و دانش بنیان به دلیل بهبود مستمر و دوام پیشرفت از دو آسیب ذکر شده فاصله دارند. «شهر هوشمند» و «شهروند آگاه» بنیان اصلی این امر هستند که باید در مراکز مطالعاتی و قانون گذاری مدیریت شهری برای تحقق آن اهتمام لازم صورت پذیرد.

سخن پایانی این که استفاده از روش ها و گروه های مختلف برای رسیدن به اهداف تعیین شده، قوانین به روز و مطابق با نیازها، نرم افزارهای مدرن، مشارکت افکار تازه و جوان، ایده های جدید، سامانه ارتباطی پیشرفته و …  در ارتباط با نحوه ارائه خدمات و تعامل با شهروندان اهمیت فراوانی دارد که می تواند از بروز آسیب های مورد اشاره جلوگیری نماید.

منبع: روزنامه شهرآرا، پنجشنبه 27 آبان 1400، شماره 3532

https://shahraranews.ir/fa/publication/content/12304/337316

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *