مقالات مدیر مسئول

قبل از اصلاح ساختار

1: تازه گردانی: بسیاری از موارد ناکارآمدی سازمانی حاصل بی انگیزگی کارکنان، فرسایشی شدن امور و کسالت سازمانی است که با رویکرد «تازه گردانی» شامل مواردی همچون؛ «غنی سازی و توسعه شغل، چرخش شغلی، حل تعارضات سازمانی و عوامل برانگیزاننده» رفع می گردد.
2: بهبود فرایندها و روش ها: تازه گردانی بسیاری از عوامل نابسامانی سازمان را مرتفع می سازد. اما اگر کارگر نیفتاد می توان از طریق اصول سیستم مدیریت کیفیت به بهبود، بازبینی و اصلاح فرایندها و روش ها برای ایجاد روندی بهتر اقدام کرد.
3: سازماندهی مجدد: سازماندهی مجدد اتفاقی است که اگر به صورت مناسبی صورت پذیرد نیاز به اصلاح ساختار سازمانی نخواهد بود. سازماندهی مجدد شامل بازبینی در چگونگی «هماهنگی سازمانی، تفکیک دوایر اداری و شرح وظایف قانونی پست ها» می باشد.
4: اصلاح ساختار: در بسیاری موارد با انجام سه مرحله قبل نیازی به اصلاح ساختار نخواهد بود. اما در صورتی که مراحل قبل به شکل علمی و دقیق انجام شد و کماکان نارسایی ها وجود داشت موضوع اصلاح ساختار مطرح می شود.
5: انقلاب کیفیت: اگر در سازمانی تمامی موارد فوق صورت پذیرفت و کماکان سیستم دچار ناکارآمدی و عدم تحقق اهداف خود بود باید انقلاب کیفیت به معنای تغییرات بنیادین در کلیه ساختارها، روش ها و فرایندها صورت پذیرد.

اتفاقی که در شهرداری های کشور رخ داده است عدم رعایت اولویت موارد بالا است. به شکلی که در بسیاری موارد ساده ترین راه برای اصلاح امور را در بازبینی ساختار دیده اند و از روند علمی و منطقی آن خارج گردیده اند. هر چند «ساختار در خدمت راهبرد» است اما باید توجه داشت که چرخه حیات آن و روند زمانی و علمی برای تغییرات مورد نیاز آن باید مورد توجه مدیران و تصمیم گیران قرار گیرد.

منبع: روزنامه شهرآرا، یکشنبه 22 اسفند 1400، شماره 3627

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *