/ارتقاي رتبه جهاني ايران در علوم و فن‌آوري نانو/

دبير ستاد ويژه توسعه فن‌آوري‌ نانو از صعود يك پله اي ايران در سال 2010 از رتبه پانزدهم به چهاردهم جهان از لحاظ تعداد مقالات نانوفن‌آوري خبر داد.
دكتر سعيد سركار در حاشيه افتتاح هفتمين همايش دانشجويي فن‌آوري‌ نانو با اعلام اين مطلب در جمع خبرنگاران خاطر نشان كرد: يكي از شاخص‌هايي كه اكنون شرايط توسعه علمي كشورها را با آن مي‌سنجند، ميزان توليد علمي در هر كشور است؛ بنابراين توليد علم به صورت كلي و رشته اي مي‌تواند ارزيابي شود، لذا در رابطه با توسعه علم بهترين شاخصي كه دنيا به آن پرداخته و توجه مي‌كند، مقالات معتبر بين‌المللي يا ISI است.
وي تصريح كرد: از نظر كميت توليد علمي به تعداد مقالات ISI توجه مي‌شود و از نظر كميت نيز ضريب اثرگذاري آن مقالات مورد توجه قرار مي‌گيرد، سپس با توجه به كيفي بودن مقالات تعداد ارجاعات بررسي مي‌شود.
دبير ستاد ويژه توسعه فن‌آوري‌ نانو ادامه داد: در رابطه با تعداد مقالات، ايران در چهار ماه نخست سال 2010 در رتبه چهاردهم قرار دارد، البته تا پايان سال 2009 ايران در رتبه پانزدهم بود؛ بنابراين با اين سير روسيه قبل و استراليا بعد از ايران قرار دارند.
سركار تصريح كرد: طي پنج سال گذشته بالاترين رشد كمي را در رابطه با مقالات در حوزه نانو فن‌آوري‌ داشته‌ايم، اكنون مي توانم بگويم در شرايط صخره‌نوردي قرار داريم، يعني از شيب كوه بالا رفته ايم و با توجه به اين كه كشورهاي صاحب نامي در بين 15 كشور برتر دنيا قرار دارند، پيشرفت كار بسيار سختي بوده و طبيعي است كه براي صعود بيشتر احتيا ج به حمايت‌هاي بيشتري وجود دارد.
وي اظهار كرد: اميدواريم كه با تعميم اين حمايت‌ها بتوانيم جايگاه بسيار مطلوب‌تري داشته باشيم. هدفي كه پيش‌بيني شده بود در سال 2015 ميلادي تحقق يابد، خوشبختانه در حال حاضر و پنج سال زودتر محقق شده كه انتظار داريم اين رشد به صورت پيوسته ادامه يابد.
دبير ستاد ويژه توسعه فن‌آوري‌ نانو در خصوص كيفيت مقالات نيز افزود: در رابطه با كيفيت مقالات جايگاه بسيار مطلوبي را داريم كه متوسط ضريب اثرگذاري مقالات ايراني 5/1 است كه از متوسط جهاني بالاتر مي‌باشد و اميدواريم بتوانيم هم از لحاظ كيفي و هم از نظر كمي در رابطه با توسعه علمي رشد بيشتري را شاهد باشيم.
وي در پاسخ به سوالی در باره ارائه گزارش عملكرد اعتبارات پژوهشي، اظهار داشت: گزارش عملكرد اعتبارات به صورت شفاف هر ساله چاپ مي‌شود، به اين معنا كه چند درصد براي توسعه علمي، چه ميزان براي توسعه فن‌آوري‌ هزينه شده و تا چه حد از توليدات و ايجاد شركت‌هاي دانش بنيان حمايت صورت گرفته است كه تمام اين موارد از سوي ستاد ويژه توسعه فن‌آوري‌ نانو منتشر مي‌شود و در دسترس همگان قرار مي‌گيرد.
سركار تصريح كرد: نه تنها در رابطه با هزينه‌ كردها بلكه در تمام برنامه‌ها از ابتدا مبناي ستاد نانو اين بوده كه فعاليت ها به صورت شفاف باشد. 
http://www.isna.ir/ISNA/NewsView.aspx?ID=News-1546813&Lang=P

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *