اندرحکایت فال بینی و دعانویسی

فالگیر دست دخترک جوان را در دست گرفته بود و با آب و تاب از آینده درخشان او می گفت. «یک شوهر پولدار نصیبت میشه که خیلی خاطرتو می خواد! چهارتا بچه میاری جهازتم از همه دخترای فامیل سره! چندوقت دیگه هم قراره شیرینی بخوری..!!» همین طور ادامه می دهد و دخترک قند در دلش آب می شود و با اینکه کمی تردید دارد اما انقدر گفته های فالگیر برایش وسوسه انگیز است که ترجیح می دهد آنها را باور کند.دست آخر هم مبلغی به فالگیر می دهد و سر آن چک و چانه ای می زنند و دختر راه خودش را پیش می گیرد با آرزوها و رویاهایی دور و دراز در سرش و برنامه های بلندمدت برای رسیدن به آنها! از این طرف هم فالگیر یک دختر دیگر پیدا می کند و دقیقاً همان حرفها را تحویلش می دهد.
متاسفانه با وجود اینکه علم و فرهنگ در کشور ما رو به پیشرفت است و بیشتر جوانان ما تحصیلکرده هستند هنوز هم اعتقاد به فالگیری و رمالی میان برخی اقشار به چشم می خورد. 
حتی بین هنرمندان و ورزشکاران، به طوری که گاهی به گوش می رسد که مثلا فلان ورزشکار یا فلان تیم برای برنده شدن به سراغ رمال و دعا نویس می رود!
عقیده به خرافات در هر جامعه ای وجود دارد.البته در اینکه برخی از این کارها خرافات نیست و تاثیرات منفی و مخربی در زندگی افراد دارد شکی نیست به طوری که سحر و جادو در اسلام مورد نهی و حرمت قرار گرفته است اما بسیاری از دعانویسان و رمالان تنها با کمک این باورها برای خود منبع درآمدی ایجاد کرده اند تا از سادگی برخی مردم و مشکلات آنها در زندگیشان سوء استفاده کنند و از این آب گل آلود ماهی بگیرند و بسیاری از مردم نیز این تردستی ها و نوشته های عجیب را باور می کنند و آنها را در جاهای مختلف خانه پنهان می نمایند و یا موادی را که حتی نمی دانند چیست در غذای طرف مقابل می ریزند به این امید که مشکلات زندگیشان حل شود. 
بسیار پیش آمده است که اشخاص بعد از فهمیدن این ماجرا از همسر خود طلاق گرفته اند یا قبل از آنکه کار به فهمیدن بکشد آنچنان از بابت خوردن مواد ناشناس دچار آسیب شده اند که به یک مشکلشان هزار مشکل اضافه می شود.
از طرف دیگر اینگونه اعتقادات خرافی موجب می شود اشخاص پول گزافی را برای هر جلسه دعا نویسی پرداخت کنند و هیچ نتیجه ای نگیرند اما در این بین نسبت به افرادی که فالگیر نام می برد بی دلیل بدگمان می شوند، خیلی از دختران نا آگاهانه زندگی خود را خراب می کنند و موقعیت های مناسب برای ازدواج را از دست می دهند به این امید که شخصی که فالگیر نشانی اش را داده به سراغ آنها بیاید و سوءاستفاده و تجاوز به عنف زنان و دختران توسط رمال و دعانویس هم از دیگر مشکلاتی است که درروزنامه ها بارها و بارها خوانده ایم!
دعانویسی و فال بینی سبب می شود نقش مسائل اعتقادی و معنوی در زندگی کمرنگ می شود و این موضوعات جای خود را به باورهای بی اساس بدهد و شخص به جای اینکه در مشکلات زندگی با مشورت از دیگران و تلاش برای رفع آنها به خدا توکل نماید و از او کمک بخواهد به سراغ فالگیر می رود. در پایان تنها به گفتن یک نکته اکتفا می کنم؛ اگر فالگیر ها و رمال ها از اینده خبر می دهند و کاری می کنند که زندگی افراد سروسامان بیابد چرا خودشان زندگی خوبی ندارند؟! آیا کوزه گر اینجا هم از کوزه شکسته آب می خورد؟!
خراسان – مورخ یکشنبه 1392/04/09 شماره انتشار 18440

http://www.khorasannews.com/News.aspx?id=4945212

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *