اينترنت پرسرعت واجب‌تر از نان شب براي سنگاپوري‌ها

در صورت اجراي موفق طرح in2015 ، كشور كوچك سنگاپور در سال 2015 به قدرتمندترين كشور جهان در زمينه فناوري ارتباطات و اطلاعات تبديل شده و سالانه 60 ميليارد دلار صادرات فناوري خواهد داشت.
سال گذشته در يك بررسي مشخص شد كه كشورهاي كره جنوبي، هنگ‌كنگ، ژاپن و روماني پرسرعت‌ترين اينترنت را در اختيار شهروندان خود قرار مي‌دهند و در مقابل كمترين هزينه را دريافت مي‌كنند. اين گزارش را كه مركز Akamai منتشر كرده است، نشان مي‌دهد كشورهاي در حال توسعه و آسيايي، پيش‌رو در ارائه اينترنت پرسرعت در جهان هستند.
بر اساس اين گزارش، گفته مي‌شود كه از ميان 10 كشور يا منطقه با سرعت اينترنتي بالا، هشت كشور شاهد افزايش سرعت در سه ماهه پاياني سال 2009 بوده‌اند. در سه ماهه چهارم سال 2009 متوسط سرعت اينترنت در سطح جهاني 5/7 مگابيت در ثانيه افزايش يافته اين در حالي است كه ايراني‌ها همچنان مجبورند براي اينترنت بسيار كند، هزينه زيادي پرداخت كنند. در حالي كه اينترنت پرسرعت براي كاربران خانگي ايراني 128 كيلوبيت در ثانيه تعريف شده، اين سرويس در سراسر دنيا با حداقل سرعت 512 كيلوبيت در ثانيه تعريف مي‌شود و در بيشتر كشورهاي دنيا اين سرعت به بيش از يك مگابيت در ثانيه مي‌رسد.
اين رقم در برخي كشورهاي پيشرفته تا 40 مگابيت در ثانيه افزايش يافته است و حتي در كشورهايي مثل كره‌ جنوبي، مالزي و سنگاپور نيز سرعت اينترنت صدها برابر بالاتر از ايران و قيمت آن ده‌ها برابر پايين‌تر از ايران است.
از جمله كشورهاي آسيايي كه اين روزها در زمينه ارايه اينترنت پرسرعت موفقيت فراوان كسب كرده و توانسته‌ است خدمات گسترده خود با قيمت ارزان را در اختيار كاربران بگذارد، سنگاپور است. سنگاپور كه از كشورهاي در حال توسعه آسيايي محسوب مي‌شود، ظرف چند سال گذشته در زمينه صنعت و فناوري به موفقيت‌هاي فراوان دست يافته است و در آخرين گزارش مشترك “مركز هوشمند اقتصادي ” و “موسسه ارزش‌گذاري تجاري IBM ” توانسته است عنوان هفتم بين همه كشورهاي جهان را به خود اختصاص دهد.
اين گزارش ميزان آمادگي الكترونيكي تمام كشورهاي جهان را نشان مي‌دهد و مشخص مي‌كند كه هر يك از كشورها تا چه اندازه در زمينه ارايه خدمات اينترنت پرسرعت با قيمت ارزان، خدمات مخابراتي، خدمات آموزش الكترونيك پيش‌رو بوده‌اند.
موقعيت سنگاپور در رتبه هفتم اين ليست يك موفقيت بزرگ محسوب مي‌شود و باعث شده است نام آن از كشورهايي مانند فنلاند، سوئيس، انگليس، آلمان، ژاپن، ايتاليا نيز بالاتر باشد. دولت سنگاپور به منظور حفظ موقعيت خود در اين ليست كنسرسيومي موسوم به OpenNet را به عنوان برنده مزايده ايجاد شبكه نسل جديد اينترنت پرسرعت معرفي كرده است و با تفويض اختيارات فراوان به آن و افزايش سرمايه‌گذاري‌هاي خود مي‌كوشد دسترسي مردم خود را به اينترنت پرسرعت ارزان افزايش دهد.
“اتحاديه بين‌المللي مخابرات ” در گزارش سال 2002 خود اعلام كرده بود كه شهروندان سنگاپوري با سرعت 26 گيگابيت در ثانيه به اينترنت متصل مي‌شده‌اند كه در آن زمان سرعت دسترسي يك ايراني به اينترنت پرسرعت در بهترين حالت 3 گيگابيت در ثانيه بوده است. سنگاپور در آن زمان به عنوان پنجمين كشور پرسرعت دنيا در زمينه دسترسي به اينترنت برگزيده شده بود و هم‌اكنون كه هشت سال از انتشار آن گزارش مي‌گذرد، دولت اين كشور توانسته است خدمات اينترنتي خود را با گستردگي بيشتر و كيفيت بالاتر به دست مردم برساند.
در كشور سنگاپور طرحي با عنوان Wireless@SG دنبال مي‌شود كه به موجب آن كليه شهروندان اين كشور مي‌توانند به صورت رايگان با 512 كيلوبيت در ثانيه وارد شبكه بي‌سيم اينترنت شوند. دولت اين كشور در اجراي اين پروژه كه با همكاري سه شركت داخلي ارايه دهنده خدمات بي‌سيم شامل سينگ‌تل،QMax و آي-سل انجام شد، سرمايه‌گذاري معادل 100 ميليون دلار سنگاپور انجام داد. با تخصيص اين بودجه‌ها از جانب دولت سنگاپور، قيمت اينترنت پرسرعت در اين كشور جزء ارزان‌ترين اقلام به شمار مي‌رود؛ به طوري كه تا پايان سال گذشته اينترنت با سرعت ۴ مگابيت در ثانيه ماهانه حدود 35 هزار تومان، اينترنت 5/6 مگابيت در ثانيه حدود 45 هزار تومان و اينترنت 30 مگابيت بر ثانيه حدود 70 هزار تومان در هر ماه قيمت داشته است كه البته اين خدمات در سال جاري ارزان‌تر نيز شده‌اند.
راه‌اندازي كنسرسيوم OpenNet كه از مهم‌ترين اولويت‌هاي اينترنتي دولت سنگاپور محسوب مي‌شود، از مهم‌ترين دلايل كاهش قيمت اينترنت پرسرعت در اين كشور بوده است. اين كنسرسيوم بر اساس برنامه‌ريزي‌هاي خود تلاش مي‌كند با گسترش فيبرهاي نوري در كشور سنگاپور، دسترسي همه مردم اين كشور به اينترنت با سرعت يك گيگابيت در ثانيه را تا سال 2012 امكان‌پذير كند.
كنسرسيوم مذكور OpenNet اعلام كرده است كه ظرف 2 سال آينده بيش از 90 درصد مردم سنگاپور به شبكه پرسرعت فيبر نوري با سرعت يك گيگابيت در ثانيه دسترسي خواهند داشت.
طرح دسترسي عمومي به اينترنت پرسرعت يك گيگابايتي در سنگاپور بخشي از پروژه جامع دولت اين كشور موسوم به in2015 براي تبديل سنگاپور به يك كشور كاملا هوشمند و مبتني بر مؤلفه‌هاي فناوري اطلاعات محسوب مي‌شود.
اجراي اين طرح از ژوئن 2006 و با انجام تحقيقات يك ساله دولت و مذاكرات گسترده آن با با بخش خصوصي آغاز شده است. در صورت اجراي موفق اين طرح، كشور كوچك سنگاپور از نظر مساحت و تعداد جمعيت در سال 2015 به قدرتمندترين كشور جهان در زمينه فناوري ارتباطات و اطلاعات تبديل مي‌شود.
پيش‌بيني شده است كه در سال 2015 ميلادي ارزش صادرات سنگاپور در زمينه فناوري اطلاعات و ارتباطات به بيش از 60 ميليارد دلار برسد. از ديگر اهدافي كه دولت سنگاپور با اجراي طرح دسترسي عمومي به اينترنت پرسرعت دنبال مي‌كند مي‌توان به رونق اقتصادي، ايجاد 80 هزار موقعيت شغلي جديد، دسترسي 100 درصد جمعيت اين كشور به رايانه شخصي و ايجاد صدها سرويس الكترونيكي براي انجام امور روزمره اشاره كرد.
دولت سنگاپور كه با تدوين طرح مذكور از ارايه اينترنت پرسرعت به كاربران خانگي اطمينان حاصل كرده است، اينترنت پرسرعت را در اختيار مسافران هوايي خود هم مي‌گذارد. مسافران خطوط هوايي سنگاپور ايرلاينز هم‌اكنون مي‌توانند با گرفتن بليت پروازهاي مجهز به اينترنت، داخل هواپيما پست الكترونيكي خود را ارسال و دريافت كنند و در طول مسير هرگونه فعاليت تجاري و غيرتجاري مبتني بر اينترنت را با سرعت بالا انجام دهند.
در حال حاضر 40 هواپيماي سنگاپور خود را در پروازهاي مختلف داخلي و خارجي اينترنت پرسرعت را در اختيار مسافران خود مي‌گذارند و برنامه‌هاي تلويزيوني را به صورت مستقيم براي آن‌ها پخش مي‌كنند. 
http://www.farsnews.com/newstext.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *