برای سلامتی شما

 

هر ساله از 18 تا 24 فروردین به مدت یک هفته به عنوان هفته سلامت نام گذاری می شود. تقریباً از شصت سال قبل تا کنون این روز همه ساله گرامی داشته شده است.برای اینکه بدانید جریان این نامگذاری چیست، باید عرض کنم روز هفتم آوریل مصادف با سالروز تأسیس سازمان جهانیبهداشت است و همه کشورها این روز را که تقریباً هجدهم فروردین می شود، به عنوان روز بهداشت یا سلامت می شناسند و در سراسر دنیا فرصتی ایجاد می گردد تا نسبت به اهمیت و چگونگی حفظ بهداشت و سلامت اقدامات بیشتری صورت پذیرد.در چنین روزی در سال 1948 میلادی در نیویورک، نخستین اساسنامه ی کنفرانس بین المللی بهداشت از سوی سازمان بهداشت جهانی تدوین گردید.همچنین در ژوئن همان سال نخستین مجمع عمومی سازمان بهداشت جهانی در ژنو با حضور نمایندگان بیش از شصت و یک کشور جهان تشکیل شد.از آن سال به بعد همه ساله چنین روزی به عنوان روز جهانی بهداشت در  کشورهای مختلف گرامی داشته می شود.

کسی که بخواهد جسمی سالم وروحی شاداب داشته باشد باید با برنامه ریزی مشخص، پیروی از قواعد سلامت وپی گیری همه جانبه به این هدف خود نائل شود.برای داشتن جسم و روانی سالم در زندگی ماشینی امروز رعایت چند نکته اولویت دارد:
دوری از استرس: با دور کردن استرس می توانیم شاد و سالم بمانیم. استرس زیربنای بسیاری از مشکلات جسمی وروحی است که ریشه در درون ما دارد نه در محیط خارج. در پیرامون ما همواره مسائلی برای ایجاد تنش وجود دارد ولی این نوع مواجهه ما با مشکلات است که پدیده ای به نام استرس را به وجود می آورد.
افزایش تحرک: روش زندگی امروز تحرک طبیعی را از ما گرفته است و هر روز این مسئله بیشتر می شود. بنابر این باید با ایجاد تحرک در زندگی نشاط و شادابی را برای خود واطرافیانمان به ارمغان بیاوریم.انجام ورزش های منظم،پیاده روی، کوه نوردی، شنا و…علاوه بر بالابردن روحیه وکاهش استرس جسم ما را سالم وقوی می نماید.
ترک عادت های نادرست: زیاده روی در خوردن و آشامیدن، استعمال دخانیات، کار وتفریح بی موقع،کم خوابی و پرخوابی وبسیاری از عادت های غلط دیگر عواملی درکاهش سلامت ما هستند با کنارگذاردن می توانیم به سلامتی و طول عمرخود بیافزاییم.
رعایت بهداشت فردی و اجتماعی: رعایت بهداشت روشی مهم در جلوگیری از بیماری هاست. رعایت بهداشت فردی شامل شستن دست ها قبل از خوردن غذا، استحمام به موقع، مسواک زدن ونخ کشیدن دندان ها، پوشیدن لباس های تمیز وموارد دیگر می تواند کاهشی فوق العاده در بیماری ها به وجود آورد. علاوه بر آن رعایت بهداشت محیط توسط افراد و ارگان های مسئول از اهمیت زیادی برخوردار است. دفع بهداشتی زباله ها، نظارت بر نحوه عملکرد رستوران ها، آرایشگاه ها، مطب ها و… از سلامت عمومی محافظت می نماید.
محافظت در برابر آلودگی هوا: اگر قادر نیستید در محیطی به دور از دود و آلودگی زندگی کنید حداقل در محل های پر رفت و آمد و دارای ترافیک زیاد تردد و یا ورزش نکنید. فقط زمانی می توانید در فضای باز ورزش کنید که میزان آلودگی هوا پایین باشد. اگر قصد ورزش کردن در محیط های سربسته را دارید، باید حتماً مطمئن شوید که دستگاه تهویه به درستی کار می کند.
حفظ آرامش روحی و روانی: پایه سلامتی هر فرد روح اوست. داشتن روحیه سالم، شخصیت پایدار وذهن قوی از اصول خوشبختی انسان است. باید به خود ودیگران کمک کنیم به حداکثر سلامت عقل وروان دست یابیم. این امر با احترام به خویشتن ودیگران وتلاش برای حفظ آرامش در خانواده وجامعه میسر می شود.
معاینات مرتب پزشکی و دندانپزشکی: بسیاری بیماری ها در مراحل اولیه به خوبی قابل درمان هستند ولی اگر پیشرفت کنند امکان جلوگیری و بهبود آن ها بسیار کمتر می شود. مراجعه مرتب ودوره ای به پزشک و دندانپزشک بهترین راه برای جلوگیری به موقع بیماری هاست.کنترل فشار خون، قند خون و چربی ودیگر المان ها می تواند به ماکمک کند تا با بروز کمترین نشانه ای به درمان بپردازیم وبهبودی خود را به سرعت به دست آوریم.
سخن آخر اینکه سلامتی فردی و اجتماعی از مهم‌ترین مؤلفه‌های جامعه می باشد که وجود آن از ضروریات بوده و بدون آن زندگی و خوشبختی برای آحاد مردم امکان‌پذیر نیست، این مقوله زیربنای تمامی امور بوده و بدون ‌آن هیچ‌گونه فعالیت دیگر در جامعه انجام‌ پذیر نخواهد بود.بزرگترین نعمتی که خداوند مهربان به انسان عنایت فرموده سلامتی است. زیرا بدون آن بهره بردن از سایر نعمت ها امکان پذیر نیست.سلامتی همانند سایر نعمت های خدادادی چیزی است که انسان باید قدر آن را بداند و با تلاش وکوشش درجهت شکر و حفظ آن اقدام نماید.

تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۲۱

 

http://www.alef.ir/vdcirpaz3t1avv2.cbct.html?183829

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *