سبک زندگی و تفریح و سرگرمی

 

از واژه سبك زندگي براي توصيف شرايط زندگي انسان استفاده مي شود و مجموعه اي از طرز تلقي ها، ارزش ها، شيوه هاي رفتار، حالت ها و سليقه ها در هر چيزي را در برمي گيرد. يكي از موضوعات كه در يك زندگي ديني بايد به آن توجه جدي شود تفریح و سرگرمی است. ما در اين زمينه دچار ضعف هستيم و نتوانسته ايم الگوي مناسبي از شادي و تفريح را بخصوص براي نسل جوان خود طراحي كنيم. تفریح و سرگرمی در گذشته به مفهوم مهمان‌نوازی و مهربانی در مورد میهمان‌ها بوده است. بعدها تفریح و سرگرمی با ماهیت جوامع گره خورد و معنای متفاوتی پیدا کرد. در این بین سؤال اصلی این است که تفریح چه نیازهایی را پاسخ می دهد؟ و چه کارکردهایی دارد؟ اگر تفریح نباشد چه می شود؟ هر مرحله از زندگي و هر رده سني تفريح خاص خود را مي طلبد و با توجه به اينكه خصلت انسان ها همواره زياده خواهي و برتري خواهي است بايد بتوان خواسته هاي جوانان و نوجوانان را مديريت كرد و تفريحات سالم متناسب با گروه سني شان را به آنان معرفي كرد داشتن تفریحات سالم از نیاز های یک خانواده و جامعه سالم است.

مفهوم شناسی تفریحات سالم
هر تفریحی که به حرام خدا نینجامد تفریح سالم است و اصلاً لزومی ندارد که بابت آن هزینه‌های سنگین پرداخت شود. سبک زندگی به آداب، مهارت‌ها و فرهنگ زندگی باز می‌گردد. انسان‌ها آن گونه که می‌اندیشند و اعتقاد دارند رفتار می‌کنند و سبک زندگی همان روش هایی است که برای رسیدن به اهدافمان در زندگی اتخاذ می‌کنیم، بنابراین برای داشتن سبک زندگی اسلامی – ایرانی باید ابتدا اعتقادات و مبانی فکری‌مان را بر اساس اندیشه‌ها و آراء اسلامی بنا کنیم آن زمان است که همه‌ رفتارهای ما اسلامی می‌شود. رفتن به محیط‌هایی همچون جنگل، پارک، نمایشگاه‌ها، موزه‌ها، شرکت در گردهمایی‌های فامیلی و گروه‌های همسالان، رفتن به سینما، تئاتر و گردهمایی‌های دانشجویی از انواع تفریحات سالم است که هزینه کمی دارد، ولی باید برای انجام آنها برنامه ریزی‌ و زمان بندی مناسب صورت پذیرد. امکانات تفریحی در جامعه‌ ما محدود است و باید افزایش امکانات تفریحی در دستور کار نهادهای مسئول و متولی این امر قرار گیرد. کالبد فردی یا جمعی که از تفریح محروم شود؛ یعنی تنها وادار به کار کردن و استراحت‌ها و انجام ضرورت‌های بیولوژیک بدنی شود، کالبدی که نتواند آزادی را در قالب‌های ذهنی و رفتاری تجربه کند، در زیر فشاری قرار می‌گیرد که هر چند ممکن است در کوتاه مدت آن را با ابزارهای الزام و کنترل اجتماعی حفظ کرد اما در میان مدت و دراز مدت نوعی انرژی منفی در خود ذخیره کرده و در لحظه‌ای بی‌شک منفجر خواهد شد.

سبک زندگی و  ویژگی های تفریح و سرگرمی سالم
انسان به صورت فطری همان طور که به غذا، خواب، نظافت، استراحت و نوشیدنی نیاز دارد نیازمند به تفریح و سرگرمی سالم نیز هست؛ هیچ‌کس نمی‌تواند این نیاز فطری و طبیعی انسان را انکار نماید. نوع تفریحات ما به عنوان یک رفتار فرهنگی برگرفته از فرهنگ ماست. لذا با توجه به اینکه فرهنگ دینی ما بر تفریحات سالم به لحاظ روحی و جسمی تاکید فراوان دارد باید مجموعه ای از تفریحات و سرگرمی های نشاط آور و سالم را طراحی و به جامعه معرفی نماییم. اسلام دین نشاط و شادابی است و همه انسان ها را به بهره مندی از لذایذ حلال دنیایی توصیه می کند. اسلام با شادی انسانها هیچ مشکلی ندارد اما برای حفظ سلامت و کرامت انسانها و جامعه قیودی را برای آن در نظر گرفته است که هرگز به معنای مخالفت با شادی نیست. لزوم داشتن تفریحات سالم در روایات بسیاری آمده است از جمله حضرت علی(ع) می‌فرماید: مؤمن را سه وقت است؛

اول؛ وقتی که در آن با پروردگار خود راز و نیاز می‌کند؛
دوم؛ وقتی که به حساب نفس خود می‌سد؛
و سوم؛ وقتی که به لذت حلال و خوش می‌گذراند.

بر این اساس سبک زندگی ما باید به گونه ای  باشد که اولاً تفریح و سرگرمی در آن به خوبی تعریف گردیده باشد. و ثانیاً این تفریح و سرگرمی بر اساس آموزه های دینی و فرهنگی ما دارای ویژگی های زیر باشد:

ویژگی های تفریح و سرگرمی سالم

ردیف

ویژگی ها

توضیحات

1

رفع خستگي‌هاي ناشي از کارهاي روزمره

به هر حال، هر شخصي، تواني محدود دارد، کار مداوم و يکنواخت موجب خستگي جسمي و روحي مي‌شود، تفریح و سرگرمی باید خستگي‌ها را رفع کند.

2

بالا بردن بازده کار و جلوگيري از افسردگي‌هاي روحي و خستگي‌هاي جسمي

تفریح و سرگرمی سالم موجب بازيابي و بازسازي توانايي‌هاي افراد مي‌شود و در نتيجه بازده کاري آنان را بالا خواهد برد. همچنین مي‌تواند بسياري از مشکلات روحي و رواني و اضطراب‌ها و ترس‌ها و خشم‌ها را کنترل کند و در نتيجه موجبات آرامش روحي و آسايش جسمي را فراهم کند.

3

بازتولید زندگی در ابعاد سالم و

غیرآسیب شناختی

مهم‌ترین کارکرد تفریح کمک به بازتولید زندگی در ابعاد سالم و غیر آسیب‌شناختی آن است. به عبارت دیگر اگر گروه‌های اجتماعی و یا افراد از تفریح و آنچه به صورت عام به آن سرگرمی گفته می‌شود محروم شوند، این امر بی‌شک در کوتاه و درازمدت زندگی آن‌ها را به نحوی از انحا به سوی آسیب‌زدگی؛ یعنی بیمارگونگی می‌برد. این بیماری‌ها می‌توانند از اختلالات عصبی ساده و جزئی تا بیماری‌های روانی و روان کالبدی سخت در طیفی بسیار متنوع قرار بگیرند و در چرخه‌های باطل از سطح فرد به سطح جامعه منتقل شده و خود را در قالب تنش‌ها، هیجان‌ها و آسیب‌های کمابیش سخت اجتماعی نیز بروز بدهند.

4

عدم مزاحمت برای دیگران

سبک زندگی انسان مسلمان شیوه ای از تفریح را می پذیرد که در آن مزاحمتی برای سایر انسان ها و یا هیچ گونه آسیبی برای طبیعت نداشته باشد.

5

رشد اجتماعي

در صورتي که تفریح و سرگرمی و گذران اوقات فراغت را در فعاليت‌هاي اجتماعي سپري کنيم، موجب رشد اجتماعي افراد و بهبود روابط اجتماعي مي‌شود.

6

پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي

مديريت درست تفریحات، سرگرمی و اوقات فراغت و ساماندهي آن باید به گونه ای باشد که زمينة شکل‌گيري بسياري از آسيب‌هاي اجتماعي را از بين ببرد.

7

فرصتي براي تقويت ايمان و عبادت بيشتر

تفریح و سرگرمی سالم در انسان روحیه عبادت و انس با معبود را فراهم می آورد. امام علي(ع) در تفسير آية شريفه «وَ لا تَنْسَ نَصِيبَكَ مِنَ الدُّنْيا» مي‌فرمايد: لَا تَنْسَ‏ صِحَّتَكَ‏ وَ قُوَّتَكَ‏ وَ فَرَاغَكَ‏ وَ شَبَابَكَ وَ نَشَاطَكَ أَنْ تَطْلُبَ بِهَا الْآخِرَةَ؛ فرامونش نکن که از تن‌درستي، نيرومندي، فراغت، جواني و نشاط خود براي طلب آخرت استفاده کني.

8

بهره مندی از قاعده کلی تفریح و سرگرمی

قاعدة کلي تفریح و سرگرمی در سبک زندگي اسلامي این است که هر نوع شادي، شادي‌آفريني، تفریح و سرگرمی که در مسير تقرب به خدا و رضايت الهي باشد، ارزشمند و انجام دادني و هر نوع شادي، تفریح يا شادي‌آفريني که موجب دوري از خدا و يا منجر به خشم الهي شود، ناپسند و ترک کردني است.

9

متناسب با مراحل مختلف زندگی و سن انسان

هر مرحله از زندگی و هر رده سنی تفریح خاص خود را می‌طلبد و با توجه به اینکه خصلت انسان‌ها همواره زیاده خواهی و برتر خواهی است باید بتوان خواسته‌های جوانان و نوجوانان را مدیریت کرد و تفریحات سالم متناسب با گروه سنی شان را به آنان معرفی کرد.

10

پرهیز از وقت گذرانی و بطالت

تفریحاتی که ساعت ها وقت و انرژی انسان را گرفته و صرفاً دارای اثر وقت گذرانی باشند از دایره تفریحات سالم خارج می گردند. مثل پرداختن طولانی مدت به بازی های کامپیوتری، مشاهده تلویزیون و …

11

تنوع پذیری و جذابیت

تفريحات بايد تا حد امكان متنوع باشند تا پس از يك دوره زماني، زدگي را در فرد ايجاد نكنند و همواره تازگي خود را حفظ نمايند

در سبک زندگی اسلامی ایرانی چه چیزهایی تفریح نیستند؟
هرگونه عمل اعتیاد گونه ای که وقت و زمان انسان را گرفته، او را از یاد خدا غافل نماید، وابستگی ایجاد کند، عقلانیت را کاهش دهد و تنش ها و تیک های عصبی بوجود آورد از دایره تفریحات سالم خارج می باشد. بر این اساس مواردی که در برخی گروه های اجتماعی و سنی به عنوان تفریح مطرح می گردند ولی در سبک زندگی اسلامی ایرانی مورد پذیرش نیست عبارتند از:

 

استفاده ی طولانی مدت از تلویزیون و تماشای فیلم های خشن و مستهجن از طریق ماهواره و …

نشستن طولانی مدت برای تماشای برنامه های تلویزیونی برای سلانت جسمانی انسان نامناسب است و تماشای برنامه های نامناسب مسمومیت فکری را به همراه دارد.

 

استفاده ی طولانی مدت از کامپیوتر و وقت گذرانی در شبکه های اجتماعی مجازی و سایت های مختلف اینترنتی

اینترنت هیچ نوع سرگرمی تازه ای را به افراد نمی دهد زیرا تا قبل از ظهور اینترنت نیز مردم از صفحات سرگرم کننده استفاده می کردند. اگر به صورت افراطی از آن استفاده شود، خطرات و آسیب هایی را به همراه دارد.

 

بازی های کامپیوتری و استفاده از پلی استیشن

ایجاد یک نوع اعتیاد، و روی حالات و روح و روان کودکان به شدت تاثیرات منفی می گذارد.

 

گوش دادن به موسیقی های نامناسب

درست است که گوش دادن به موسیقی یکی از سریع ترین راه ها برای تغییر از وضعیت جدی به شاد و سرگرم کننده است اما نه هر نوع موسیقی، به عنوان مثال گوش دادن به موسیقی نامناسب مانند رپ و راک انسان را دچار افسردگی می کند.

 

کشیدن سیگار و قلیان

حجم تنفسی بدن را کاهش می دهد در نتیجه سلامت افراد با خطر رو به رو می شود.

 

استفاده از قرص های روان گردان

مصرف آنها باعث بروز شادی بسیار زیاد شده اما بر مغز و قلب انسان ها آسیب های جبران ناپذیری وارد می کند.

 

شرکت در مهمانی و پارتی ها ی نامناسب

برای جوانان(اغلب دختران) آسییب هایی جدی را در پی خواهد داشت و برای همسایگان ایجاد مزاحمت می کند.

قمار

قمار از نظر آیات و روایات به شدت نهی شده. قمار بزرگترین عامل اصلی هیجان است که منجر به بیماری های عصبی می شود.

جنگ حیونات و کبوتر بازی

کبوتر بازی شاید برای خود فرد آسیبی را به همراه نداشته باشد اما با ایجاد سرو صدا و کثیفی همراه است که همسایگان را با مشکل رو به رو می کند و البته امروزه جنگ حیوانات در کشور ما رایج نیست ولی در ایالات متحده و آمریکا و یونان هنوز این بازی مرسوم است

     

سخن پایانی
تفریحات نقش موثری در شادابی جامعه دارند و وجود آن در رده های مختلف جامعه به نشاط اجتماعی منجر خواهد شد. داشتن تفریحات سالم از نیاز های یک خانواده و جامعه سالم است. نوع تفریحات ما به عنوان یک رفتار فرهنگی برگرفته از فرهنگ ماست.لذا با توجه به اینکه فرهنگ دینی ما بر تفریحات سالم به لحاظ روحی و جسمی تاکید فراوان دارد باید مجموعه ای از تفریحات سالم را طراحی و به جامعه معرفی نماییم. اسلام دین نشاط و شادابی است و همه انسانها را به بهره مندی از لذایذ حلال دنیایی توصیه می کند.اسلام با شادی انسانها هیچ مشکلی ندارد اما برای حفظ سلامت و کرامت انسانها و جامعه قیودی را برای آن در نظر گرفته است که هرگز به معنای مخالفت با شادی نیست.
یکی از مشکلاتی که جامعه ما امروز با آن روبه رو است خلاء فرهنگی در خصوص چگونگی ابراز شادی و انجام تفریحات سالم است. ارائه تفریحات و سرگرمی های سالم هر چند نیازمند الگوبرداری است اما با تقلید هم ممکن نیست. در راستای الگوی تفریح سالم باید به مشترکات تفریحی تمام جوامع توجه کنیم؛ زیرا شاد زیستن در تمام جوامع امر پسندیده‌ای است. امانمی توانیم از دیگران یا کشورهای همسایه و کشورهای شرقی و غربی تقلید کنیم؛ بلکه باید بر اساس سنتهای جامعه خود روش درست تفریح و سرگرمی را با توجه به فرهنگ ایرانی- اسلامی خود بازسازی نماییم. برای تعریف یک الگوی مناسب و سالم برای تفریح و سرگرمی نیازمند همکاری همه دستگاه‌های اجرایی هستیم چرا که تفریحات سالم همانند قطعات پازلی هستند که باید در کنار یکدیگر قرار بگیرند تا هدف اصلی تشکیل شود. همه مسئولین و متولیان فرهنگی کشور وظیفه دارند متناسب با سبک زندگی اسلامی الگوی تفریح و شادی سالم را به جامعه معرفی نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *