صبر زینب(س) قرین ظفر عاشورا

 

برای هیچ کس بروز مشکلات و نزول بلا رفع نمـﻰشود. لذا نمـﻰتوان دعا کرد که بلا نازل نشود، بلکه مـﻰتوان از خدا خواست که به ما توفیق صبر بدهد، و الّا بلا و امتحان امری حتمی است. صبر از مراتب انسانیت است و بدون آن کسی نمـﻰتواند پلـﻪهای تکامل را طی کند. صبر کلمـﻪای نورانی و  از نعمات خداوند است. در زندگی شخصی و اجتماعی نیز صبر ضررورتی غیر قابل انکار است.
صبر زیرمجموعـه حلم است. حلم یعنی صبری که از عقل برخاسته باشد. برخی از ما صبر مـﻰکنیم، چون ضعیف هستیم، اما حلم، صبری است که عقل به انسان دستور داده است. انسان حلیم اصل و نسب دارد و کسی که صبر ندارد خودش را بـﻰابهت مـﻰکند و جامعه به او اهمیت نمی دهد، چون تا کسی به او حرفی مـﻰزند از کوره درمی رود. صبر در تمام امور زندگی و برای همه مهم و مفید است وتاکید قرآن و بزرگان در اهمیت آن برهمگان مشخص است. بعضی ها به تقسیم بندی صبر در زندگی پرداخته و صبررا در مصیبت، در معصیت و در عبادت دیده اند. و بعضی ها به تاثیرات عملی صبر پرداخته اند وعده ای دیگر در روان شناسی به آن توجه کرده اند.
“صبر”، نياز به يك پشتوانه معرفتي دارد؛ يعني انسان بايد حقيقت امور را بشناسد تا بتواند صبر كند، اگر انسان بداند كه در پس آنچه برايش اتفاق مي‌افتد، چه حقيقت و حكمتي نهفته است،‌ آن‌گاه در برابر سختي‌ها صبر و شكيبايي مي‌كند كه اين امر در حضرت زينب(س) مصداق مي‌يابد. زمانی که حضرت زينب کبری(س) بدن آغشته به خون امام و برادر خود را دید، در کمال ادب، رضایت و تسلیم در برابر امر الهی به خداوند مهربان عرضه كرد: “پروردگارا اين قرباني را از ما بپذير”. این یعنی کمال ادب در رفتار و گفتار. رفتار نجیبانه و صبورانه زینب کبری(س) آموزه ای ارزشمندی برای روابط اجتماعی بشریت در طول تاریخ است.
مرحوم سپهر، سیره نویس معروف می گوید: “در مراتب فضل زینب کبری(س) سخن بسیار است: به فصاحت و بلاغت او همگان معترفند؛ هر گاه لب به سخن می گشود، گویی علی بن ابی طالب سخن می گفت. عفت و عصمت و درایت و دانش آن بانوی بزرگ فراتر از آن است که به قلم در آید و در وصف بگنجد. در صبر و شکیبایی چنان بود که همگان را متحیر می ساخت.
اگر اندکی از سنگینی مصائب او بر دوش کوه ها و آسمان و زمین قرار گیرد، آنها را متلاشی می کند.” به راستی از آغاز آفرینش انسان تا کنون زنی به بردباری، ایثار و شجاعت او دیده نشده است. زينب(س) بهترين الگوي اجتماعي است زيرا او با همه مصايب توانسته نمادي از يک انسان ديندار، شاکر و صبور باشد. سختي ها و مصائب فردي و اجتماعي كه در مسير حیات بانوي بزرگ اسلام قرار مي گيرد فراوان و بي سابقه است و هر كدام از آنها براي فرد غير خودساخته اي كافي است كه از مسير اصلي خارج گردد.
اما ایشان با تقوای الهی و اعتمادی که به حکمت خداوند متعال دارند سرتعظیم در برابر خواست خدا فرود می آورد و حق جویانه مصیبت ها را به شوق رضای الهی می پذیرند و برآن صبر جمیل می نمایند. در دانشگاه انسان سازی کربلا زینب استاد بی چون و چرای صبر است؛ صبری که او را یاری می نماید در مسیر انجام رسالتی که بردوش دارد ثابت قدم و استوار باشد. و در واقع صبر و رشادت زینب(س)، ظفر قیام برادرش را جاودانه می کند.

http://www.khorasannews.com/News.aspx?id=4550959

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *