ضرورت جهانی شدن گفتمان اسلامي درباره زن

 

روز گذشته صدها نفر از بانوان فعال در بخشهای مختلف سیاسی، فرهنگی و اجتماعی با رهبر معظم انقلاب دیدار کردند. در این دیدار ایشان با تأکید بر لزوم طرح گفتمان اسلامی در مورد زن بصورت تهاجمی و طلبکارانه در عرصه بین المللی، «تقویت نهاد خانواده» و «احترام و تکریم زن در محیط خانه» را دو نیاز مهم و فوری جامعه دانستند. براین اساس چرایی طرح دو ویژگی “تهاجمی و طلبکارانه” در گفتمان اسلامی درباره زن مسأله ای است که ذهن را مشغول می سازد. همواره یکی از نکاتی که تفکر غرب به عنوان محدودیت های زنان در شریعت اسلام مطرح می نماید مقید نمودن زن در چارچوبِ یک سری قوانین شرعی از جمله حجاب است. مقوله ای که بعضاً بدون درک حکمت و فلسفه آن دستاویز تبلیغات ناجوانمردانه بر ضد اسلام و خدشه دار کردن نگاه متعالی این مکتب آسمانی به زن می شود. به بیان دیگر تبلیغات گسترده تفکر غربی و لائیک در مورد زن(که بیشتر با نگاه مادی و اومانیسم همراه است) باعث گردیده که آن ها به ناحق در کرسی دفاع از حقوق زنان بنشینند و تفکر متعالی اسلام که مبتنی بر آموزه های وحیانی، فطری و نیازهای واقعی انسان است را به حسابِ خود در مقام انفعال قرار دهند. لذا ضرورت دارد گفتمان اسلامی درباره زن، با قدرت و هجمه مناسب، نگاه “ابزاری، حساب شده و سیاسی” غرب را که مبتنی بر دو بخش اصلی “مرد واره کردن زن و التذاذ جنسی مرد از زن” می باشد را به محاق برده و با روشن نمودن ضمیر انسان های پاک نهاد در سراسر جهان، نگاه اسلامی به زنها را که همراستا با فطرت انسانهاست در عرصه بین الملل نشر داده و به سمع انسان های آزاده برساند تا ژست روشنفکری و جعلی تفکر غربی در این زمینه را رسوا نماید. برای تحقق این امر چند نکته زیر باید مورد توجه قرار گیرد:

– باید مهمترین شاخص های ناصحیح، غیرانسانی و غیراخلاقی تفکر مادی نسبت به زن شناسایی گردد و با ارائه نقد و نظرهای منطقی، علمی و عقلی در مقابل آن(خصوصاًدر باب ايده هاي فمينيستي) در گستره وسیع بین المللی به تنویر افکار پرداخت.
– ضروری است با بهره گیری از آموزه های اسلامی مهمترین نارسایی های گفتمان غرب درباره زن را روشن ساخت. به عنوان مثال؛ “در غربِ مسيحي پرهيز از زن يك اصل بود و قدرت جنسي انسان ها ـ مطابق آرمان مسيحي ـ صرفاً براي توالد و تكثير نسل، مشروعيت داشت و نه براي الفت و التذاذ” که این موارد می تواند ابزار مناسبی برای برهم زدن ژست حق به جانب مادیون غربی باشد.
– برای گفتمان سازی اسلامی درباره زنان باید ابتدا بر اساس فطرت انسان ها جایگاه زن در محیط خانواده و جامعه بازتعریف گردد. زن به عنوان نمادی از قدرت خداوند در آفرینش است که محمل پرورش خلیفه الله است نه موجودی که ابزاری برای تولید مثل و تداوم نسل باشد. این دو مقوله با هم به طور کلی متفاوت هستند فرهنگی که به زنان به دید دستگاه تولید مثل و رفع نیازهای جنسی نگاه می کند به محض رسیدن به این هدف زن را دور می اندازد و به او فقط به چشم یک ابزار نگاه می کند به همین منظور ارتقا و پیشرفتی را نمی تواند برای وی متصور شود چرا که جسم زن و آن هم تنها در بعد جنسی و زایشی برای جامعه مهم است نه پیشرفت و تعالی روحی و اجتماعی زن که منجر به ارتقای جامعه و تشکیل خانواده های سالم می گردد.
– از جمله نهادهایی که در رابطه با ترویج گفتمان اسلامی درباره زن و ارائه الگوی بانوی مسلمان به جامعه جهانی نقش دارد صداوسیماست. متاسفانه علی رغم بستر مناسبی که در قالب شبکه های بین المللی(خصوصاً آی فیلم و پرس تی وی) بوجود آمده است در صداوسیما به درستی درباره الگوی بانوان اسلامی اطلاع رسانی نمی شود و رنگ و بوی غربی بیشتر به چشم می خورد. البته ناگفته نماند که در سالهای اخیر این ضعف تا حدودی مرتفع شده است اما همچنان نیازمند تلاش های جدی در این زمینه می باشیم. پوشش بازیگران به خوبی نمایانگر این موضوع است. بازیگران زن که در جامعه دارای جایگاههای اجتماعی و مدرن هستند معمولاً با پوشش های نیمه اسلامی و تا حدودی غربی ظاهر می شوند و زنان محجبه و چادری که نمادی از زن مسلمان هستند معمولا قشر ضعیف و دست پایین جامعه را در این سریال ها تشکیل می دهند در حالی که حجاب نشانه کمال لطافت زن و عزت نفس وی برای حفظ حریم او و ایجاد امنیت روانی به منظور کار کردن سالم و حضور اجتماعی و پویا در جامعه است. پخش چنین برنامه هایی در فضای بین المللی موجب می شود کسانی که با اسلام آشنایی ندارند با دیدن نمادی از اسلام که همان چادر است به این نتیجه برسند که اسلام ویژه اقشار سطح پایین است و نمی تواند نشانی از فرهنگ و تمدن مدرن داشته باشد در حالی که آموزه های اسلامی با وجود اینکه 1400سال پیش نازل شدند امروزه بیش از گذشته برای درمان دردهای بشری کاربرد دارند.
-اتخاذ رویکرد فعال در عرصه رسانه و تبلیغات فراملی در ارتباط با مقوله حجاب ضروری است. تفکر غربی مبنی بر این است که حجاب محدودیت است و در حقیقت موجب نوعی بی حرمتی به زن می شود زیرا او را از حقوق فطری خود که همان جلوه نمایی است محروم می کند و مانع فعالیت او در اجتماع می گردد اما دین اسلام حجاب را به عنوان سپری برای محافظت از زن در مقابل خطرات جامعه قرار داده است که می بایست دلایل عقلی آن(که برمبنای نیازهای فطری است) به صورت فعال تبلیغ شود.

سخن پایانی اینکه در برابر گفتمان غربی که بدون توجه به شرایط جسمی، روحی، فیزیکی و جنسی – درنگاهی خوشبینانه- به دنبال برابری حقوق زن و مرد( ونه عدالت حقوق) است گفتمان اسلامی درباره زن ارائه می شود که در تئوری و عمل به زن احترام گذاشته و کرامت می بخشد. که نمود عملی آن تا بدانجاست که وجود شریف پیامبر اعظم(ص) دستان دختر بزرگوارش را که نمونه ی یک انسان کامل و بزرگترینِ زنانِ عالم است می بوسد. بوسه ای که بنا به تعبیر مقام معظم رهبری اگر حمل بر یک معنای عاطفی شود غلط و خیلی حقیر است. این یک چیز دیگر و یک معناى دیگرى است؛ این، نگرش اسلام به زن است؛ که باید سراغ آن رفت. لذا باید با درک و باور نگاه عمیق اسلام به زن در جایگاه فعال و تهاجمی نشست و حقوق از دست رفته و کرامت پامال شده زن توسط تفکر غربی را از جامعه بشری مطالبه نمود. که برای تحقق این مهم باید در بستر قوانین، خلقیات و سنت ها، شرایط به گونه ای فراهم شود که زنان در سطوح مختلف معاشرتی، جنسی، فکری و خانوادگی دچار ستم زده گی نباشند. که مهمترین پیش نیاز آن «تقویت نهاد خانواده» و «تکریم و احترام زنان در خانه» در زندگی بشر است.

سرمقاله خراسان – مورخ یکشنبه 1392/02/22 شماره انتشار 18401

http://www.khorasannews.com/News.aspx?id=4863724&type=1&year=1392&month=2&day=22

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *