فرصت نداریم همدیگر را ببینیم!

 

چند روز قبل به طور اتفاقی یکی از دوستان قدیمی را در بانک دیدم. بسیار خوشحال شدم. به سراغش رفتم و احوالات خانواده مخصوصاً برادرش که با وی هم قبلاً ارتباط داشتم را جویا شدم. پاسخ تأمل برانگیزی داد که مرا وادار به نوشتن این یادداشت نمود. گفت: حدود يک ماه است برادرم را نديدم!
بسیار تعجب کرده و علت را جویا شدم. پاسخ داد: ما فرصت نداریم همدیگر را ببینیم. پرسیدم شاید با هم اختلاف دارید؟ خنده تلخی تحویلم داد و گفت نه بابا! بحث این چیزها نیست باور کن فرصت نمی کنم! نه تنها برادرم بلکه بجز مادرم فرصت خبر گرفتن از سایر اعضای فامیل را ندارم. البته بعضی اوقات از طريق مادرم از حال و روز آنها باخبر مي شوم ولی معمولاً ديدار خویشاوندان همان سالي يک بار در ايام نوروز برایم ممکن مي شود! 
متأسفانه این روزها در بسياري از خانواده ها اوضاع به همین صورت است. به گونه ای که هر چه زمان می گذرد فاصله ها بيشتر، علایق کمتر و ارتباطات خانوادگي سردتر و کم رنگ تر مي شود. این  در حالي است که اسلام سنت حسنه صله رحم را به عنوان یک واجب دینی مورد تاکيد قرار داده و مسلمانان را به آن سفارش مي کند. تورم و هزینه های سرسام آور که ضرورت چند شیفت کار کردن را ایجاد می کند، ترافیک، گرفتاري و سایر مشغله های زندگی تبديل به بهانه اي براي افراد جامعه شده که بسياري از کاستی های احتمالی رفتار و کردار خویش را توجیه نمایند تا شايد بدین وسیله از بار تقصير خود بکاهند. البته مسلماً کسي منکر این گرفتاری ها و مشکلات نیست ولی آیا می توان با این توجیهات زندگی را تعطیل کرد و از سایر امور ضروری غافل شد؟
افزایش رفت و آمدهای خانوادگی به انسان آرامش مي دهد، روزی را توسعه می بخشد، طول عمر را زياد مي کند، به حل مشکلات فامیل و نزدیکان کمک می نماید، انسان را به اصل و ريشه هاي خود باز می گرداند و منجر به بخشش گناهان می گردد. بر این اساس در شرع توصیه شده است اگر مي خواهيد انفاق کنيد از خانواده و نزدیکان شروع کنيد تا ضمن فعال و جاری شدن سنت صله رحم روابط خانوادگي نیز مستحکم گردد. 
در گذشته های نه چندان دور که خبری از ارتباطات سرد تلفنی و اینترنتی نبود محافل خانودگی قداست بیشتری داشت به گونه ای که فامیل دور هم بودند، از احوالات یکدیگر با خبر می شدند، کسی از مشکل دیگری بی تفاوت نمی گذشت و به هم کمک می کردند. بریدن از خویشان تنها به معنای قطع رفت وآمد نیست؛ همان گونه که صله رحم، فقط در دیدار یکدیگر خلاصه نمی شود. از جمله مصداق های قطع رحم اینست که بستگان خود را به گفتار یا کردار بیازاری، با آنها رفتار ناشایست کنی، نیازمند به چیزی مثل: لباس، مسکن و خوراک و… باشند ولی هیچ اقدام نکنی یا هنگام بیماری به عیادتشان نروی و … صله رحم حساب روز قیامت را آسان و از مرگ ناگوار جلوگیرى مى‌‏کند. این سنت حسنه نزد خداوند سبحان چنان مهم است که آن را از جهت پاداش، سریع‌ترین عبادت قرار داده و افزون بر پاداش اخروی، پاداش دنیوی و زودهنگام برای آن مقرر داشته است. بر این اساس امیرالمومنین(ع) می فرماید: «سه خصلت است که دارندگان آن از دنیا نروند، تا مجازات و نتیجه آن را در دنیا ببینند: ستم‏‌کردن، قطع رحم کردن و قسم‌‏خوردن به دروغ که بوسیله آن با خدا مبارزه شود.»
روزنامه خراسانمورخ پنج‌شنبه 1392/07/18 شماره انتشار 18524
به قلم مهدی یاراحمدی خراسانی

 

 

http://khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1392&month=7&day=18&id=5199972

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *