مديريت تكنولوژي سازماني

 

 سمينار مديريت تكنولوژي سازماني با هدف آشنائي مديران و كارشناسان با فرآيند بررسي تكنولوژي و تدوين استراتژي مديريت تكنولوژي در سازمان ، در مشهد مقدس و با حضور استاد دکتر خاشعی  برگزار گرديد .
دكتر خاشعي در آغاز به تعريف تكنولوژي از ديدگاههاي مختلف پرداخت و مديريت تكنولوژي را يك حوزه بين رشته اي دانست كه دانش و تجربه مديريت را با مهندسي و علم پيوند مي زند و از منظر مديريت تكنولوژي ، تكنولوژي اصلي ترين عامل توليد و افزايش ثروت است .

در ادامه دكتر خاشعي چهار دسته بندي از تعاريف موجود در تكنولوژي را شامل؛

1-  كاربرد علم در عمل ،
2- عامل تبديل منابع به كالا و خدمات ،
3- مجموعه سخت افزار ، دانش فني ، مهارت و
4- تعريف بر اساس تمايز از محصول و طبيعت  برشمرد.

و به تشريح هر يك از اين مواد پرداخت ايشان درادامه نقش دو گانه مديريت تكنولوژي را شامل؛
1-  نقش برون سازماني ( ايجاد يك ارتباط رقابتي با بازار و مشتري بر پايه ارائه محصولات ، خدمات و فرآيندهاي نو ) و
2- نقش برون سازماني را ( تعميق دانش و خردمندي سازماني ) دانست.

 و مدل اجزاي تكنولوژي را  به؛

1- سخت افزار ( ماشين آلات و تجهيزات )
2- انسان افزار ( مهارتهاي ذهني و يدي ) ،
3- اطلاعات افزار ( مستندات و دانش فني )
4- سازمان افزار ( سازمان دهي و مديريت ) تقسيم نمود.

 وی افزود : استفاده از تكنولوژي فقط مستلزم داشتن سخت افزار نيست بلكه اجزاي ديگر تكنولوژي را هم بايد بطور مطلوب در اختيار داشته باشيم . وي در ادامه به هشت اصل راهنماي مديريت تكنولوژي در سازمانها پرداخت و آنها را شامل؛

1-      ايجاد ارزش افزوده ،
2-      تعهد به كيفيت ،
3-      پاسخگويي ،
4-      چالاكي ،
5-      نوآوري ،
6-      انسجام بخشي به همه منابع
7-      تيم سازي و
8-       رعايت انصاف

 عنوان نمود و گفت : هدف از استراتژي تكنولوژي درك همه ذي نفعان بنگاه ، در باره اينكه چه تكنولوژي هاي مي تواند ضامن ايجاد و حفظ دانش و توانمندي هاي تكنولوژيك مورد نياز بنگاه حداقل در يك دوره ده ساله باشد.
دكتر خاشعي سپس به تشريح روشهاي انتقال تكنولوژي پرداخت و آنها را به دو دسته رسمي و غير رسمي تقسيم كرد و انتقال تكنولوژي را شامل انتقال از طريق حق امتياز ، روش خريد كل كارخانه ، سرمايه گذاري مستقيم خارجي ، سرمايه گذاري مشترك ، قراردادهاي خدمات فني و قراردادهاي بيع دانست و صورتهاي غير رسمي آن را شامل استخدام پرسنل فني و علمي ، خريد و واردات ماشين آلات ، اعزام نيرو به خارج و برگزاري كنفرانس ها و نمايشگاهها عنوان كرد . وي در ادامه به طرح اين سئوال پرداخت كه چرا در ايران تكنولوژي بومي نمي شود ؟ در پاسخ به اين سئوال يكي از مدعوين در جلسه در تحليل اين سئوال گفت :
چون تفكري كه بايد از اين تكنولوژي استفاده كند هنوز در ايران در مراحل مقدماتي است . دكتر خاشعي به عنوان مثال اتوماسيون اداري را نام برد و گفت . زماني مي توانيد از اتوماسيون اداري استفاده كنيد كه تفكر شما نسبت به اتوماسيون اداري شكل گرفته باشد ولي ما شاهد اين هستيم كه بسياري از سازمانها مبالغ هنگفتي را در اين راه هزينه كرده اند اما در كنار اين روند بعضي از نامه هاي اداري هنوز به صورت دستي رد و بدل مي شود.

 لازم به ذكر است كه در اين سمينار 94 نفر از مديران ، كارشناسان و روساي ادارات شركت نمودند .

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *