مسجد و دلهای پاک جوانان

 

مسجد پایگاه سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و عبادی است که باید مکانی برای حفظ انسجام مردمی باشد. این امرمستلزم تلاش مسئولان، مردم و خصوصاً جوانان است. رهبر معظم انقلاب در تبیین مسجد تراز اسلام فرمودند: “هیأت امنا و مساجد باید دل‌های پاک جوانان را جذب و مشتاق آمدن به مسجد کنند.” جوانان بزرگترین سرمایه کشور هستند و تلاش در جهت توسعه آگاهی دینی آنها از اهمیت فراوانی برخوردار است. اگر میزان معرفت جوانان به آموزه های دینی مطلوب باشد، شخصیتشان به صورت شایسته شکل میگیرد. مسجد مکانی است که  شخصیت جوان را مطابق آموزه های دینی بارور می سازد. ازاین روباید راهکارهای جذب دلهای پاک جوانان به مساجد شناسایی شود. برخی از مهمترین راهکارها عبارتند از:
شناخت نیازهای جوانان و توجه به شبهات فکری و دینی آن ها: آنچه در مسیر جذب جوانان به مساجد گامی مهم به شمار می رود شناخت نیازهای جوانان است. برنامه ریزان فرهنگی باید متناسب شرایط محلی روحیات جوانان را مورد مطالعه قرار داده و نیازهای آنها را در حوزه فرهنگ دینی بشناسند. همچنین شبهات فکری و دینی فراوانی در ذهن جوانان نقش بسته است و آنان را به دنبال مکان هایی می کشاند که به شبهاتشان پاسخ دهد. راه اندازی گفتمانهای دینی در مساجد، دعوت از استادن مجرب و تشکیل جلسات مباحثه از راهکارهای مناسب در پاسخگویی به شبهات فکری آنهاست.
ارتباط مناسب امام جماعت با جوانان: امام جماعت یکی از ارکان اساسی مسجد است. جوانان امام جماعت را به عنوان سمبل پاکی و انسانیت می شناسند. بنابراین برای جذب جوانان به مسجد خصوصاً در محلات امام جماعت باید با جوانان بجوشد، از احوالشان با خبر و با آنها دوست باشد و آنان را مورد تشویق قرار دهد.
برخورد مناسب خادمان و متولیان مساجد: برخورد معقول و مهربانانه با نمازگزاران جوان از سوي خادمان و متوليان مسجد از عوامل مهم تأثیر گذار است. اندیشه و عملکرد مسئولان و مسجدی هاست که مسجد را به یک مکان اجتماعی برای حضور همه مردم تبدیل می کند یا جایی برای عبادت یک عده افراد منزوی و خشک مذهب که می پندارند مسجد جای جوانانی که ممکن است کمی چهره های متفاوت تری از بچه مسجدی ها داشته باشند نیست. هنر این است که همین جوان ها را به مسجد جذب کنیم. جذب و کمک به دختران و پسرانی که ممکن است در مسیر اشتباه حرکت کنند به مسجد اهمیت دارد و گرنه آنهایی که خودشان به مسجد می آیند و به قولی مسجدی هستند که نیاز به جذب به مسجد ندارند.
رعایت نظافت و بهداشت مساجد: جوان ها مکان های پاکیزه، تمیز و دلپذیر را دوست دارند. بنابراین برای جذب آن ها به مساجد باید این مکان ها را آراسته و پاکیزه ساخت. بهره مندی از فرش های تمیز، سیستم روشنایی مطلوب، استفاده از مواد معطر و… از حداقل های ضروری در این راستا می باشد. 
مدیریت زمان در مساجد: در نمازهای جماعت امام باید از طول دادن نماز پرهیز نماید. سوره های طولانی را در نماز نخواند، سجده ها را طولانی نکند و حتی الامکان از صحبت های بین دو نماز پرهیز کند. امام جماعت باید برای مسجد جدول برنامه هفتگی تنظیم کرده و سعی نماید آن برنامه را اجرا نماید.
مشارکت دادن جوانان در فعالیت های جمعی و گروهی: نظر به اینکه جوانان مشتاقند در فعالیتهای گروهی شرکت نمایند باید از آنها در انجام کارهای مسجد نظیر پیگیری فعالیت های عمرانی و فرهنگی دعوت به عمل آمده و آنان را در این ارتباط ترغیب و تشویق کرد. 
و سخن آخر این که یکی از مسائلی که گاه باعث دلزدگی جوانان می شود نوع برخورد مسن تر ها و مسجدی ها با آنان است.کوچکترین اشتباه جوانان در مسجد حتی در انجام برخی مستحبات باعث واکنش های تند و سرزنش های دیگران می شود. باید مسجدی ها با رفتار مناسب خود سایرین را به مسجد علاقمند کنند.زیرا رفتار آنها نشان دهنده تاثیری است که مسجد بر آنها می گذارد و کسی که بخواهد به جایی جذب شود ابتدا به این نکته توجه می کند که افرادی که در آنجا هستند چه رفتاری دارند و اخلاق آنها چگونه خواهد بود و مسجد نیز از این قاعده مستثنا نیست.

http://shahrara.com/news/1391/10/3/pdf/11.pdf

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *