نخستين كنفرانس بين‌المللي دوسالانه‌ علوم انساني برگزار شد

نخستين كنفرانس بين‌المللي دوسالانه‌ علوم انساني در دانشكده‌ ادبيات و زبان‌هاي خارجه دانشگاه تهران با حضور تعدادي از معاونان وزيرعلوم و معاون آموزشي و پژوهشي وزير امور خارجه برگزار شد.
به گزارش مدیریار؛ دكتر عليرضا صالحي، رييس كنفرانس و رايزن علمي جمهوري اسلامي ايران در انگلستان و ايرلند، با اشاره به فرمايشات مقام معظم رهبري در ديدار با اساتيد دانشگاه‌ها اظهار داشت: پيشرفت‌هاي بسيار وسيع و گسترده و دستاوردهاي عظيم و متنوع علمي در سالهاي اخير بر صاحب‌نظران ، انديشمندان بر كسي پوشيده نبوده و نيست.
وي تصريح كرد: ‌اما اين موضوع براي افراد ساكن در خارج از كشور و در برخي موارد حتي براي ايرانيان خا رج از كشور روايتي ديگر دارد. در حقيقت ارتباط بين پيشرفت‌هاي علمي ايران و آگاهي نسبت به آنها در خارج از كشور مساله‌اي است كه علي‌رغم قدمت ديرينه، كمتر به آن پرداخته شده و حتي مي‌توان ادعا كرد كه به صورت يك سوال علمي و جدي به آن توجه درخوري نشده است.
صالحي خاطرنشان كرد: دغدغه اصلي از آنجا آغاز مي‌شود كه چگونه مي‌توان از يك طرف مشكلات جامعه بشري را به چالش كشاند و از طرف ديگر جهان غرب به صورت عام و صاحب‌نظران و دانشمندان دنياي غرب به صورت خاص را با نظريه‌ پردازي‌هاي علمي جديد و فزاينده‌اي كه در جمهوري اسلامي ايران در حال شكل‌گيري است بيش از پيش به صورت بايسته و شايسته آشنا كرد.
وي گفت: تجربه حاصل در غرب و بررسي‌هاي علمي و پژوهشي نشان داده است كه ميزان آگاهي و شناخت غرب نسبت به مجموعه دستاوردهاي علمي در حد مورد انتظار نيست. بي‌ترديد با خودباوري و اعتماد به نفس حتي سوگيري‌هاي خصمانه علمي هم نمي‌تواند مانع از درخشش نام ايران شود؛ چراكه پيشرفتهاي حاصله در زمينه‌ي نانو تكنولوژي، انرژي هسته‌يي و هوا و فضا تنها موارد معدود و مثال زدني است كه حقيقت‌جويان و واقع‌بينان جهان غرب را به تحسين واداشته و موجبات مباهات ايرانيان در سطح جهاني و بين‌المللي شده است.
رايزن علمي ايران در انگلستان و ايرلند با بيان اين كه مقام معظم رهبري در ديدار اخير خود با كارآفرينان فرمودند « ايران امروز به كارگاه تلاش، ابتكار و نوآوري تبديل شده است» » اظهار كرد:‌واقعيت اين است كه در بسياري از عرصه‌هاي علمي ميزان شناخت و آگاهي غربي‌ها نسبت به توانمندي‌هاي نسبي علمي ايرانيان در حد مطلوب نيست.همان گونه كه در برخي موارد عكس آن هم صادق است به اين صورت كه پاره‌اي از دانشجويان در بدو ورود به جهان غرب تصور مي‌كنند توانمندي‌هاي غربي‌ها بيش از توانمندي‌هاي داخل كشور است. در حالي كه گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه دانشجويان ايراني پس از مدتي حضور در دانشگاه‌هاي غرب و در مقام مقايسه آن با داخل كشور به اين نتيجه مي‌رسند كه مثلا در فلان حوزه علمي دانشگاه‌هاي داخل از توانمندي بيشتري برخوردار هستند.
صالحي با اشاره به اين كه انطباق شناخت و آ‌گاهي دنياي غرب با واقعيت‌هاي علمي كشور داراي كاركردهاي متعددي است اضافه كرد: از يك سو اين شناخت باعث معرفي كشور ايران به عنوان كشوري توانمند و قوي در سطح بين‌المللي خواهد بود كه توهم ضعف و ناتواني كشور در اذعان سياستمداران جهان غرب را از بين خواهد برد و از سوي ديگر معرفي دقيق توانمندي‌هاي علمي كشور در عرصه‌ي بين‌المللي سبب روي آوري بيشتر محققان به جامعه‌ي علمي كشور شده و باعث جهت‌گيري اجتماعات علمي به منظور تبادل افكار، انديشه‌ها و بهره‌گيري دو سويه در عرصه‌هاي علمي خواهد شد.
وي در بخش ديگري از سخنانش يادآور شد: بايد توجه داشت كه تحقق هدف آگاهي بخشي داراي رابطه، نسبت مستقيم با نوع مخاطب بوده، لذا معرفي توانمندي‌ها نياز به نوعي جرات در برابر مخاطبان دارد.
صالحي با اشاره به اين كه برگزاري كنفرانس‌هاي علمي يكي از مناسب‌ترين و شايد بهترين راه‌ها در اين عرصه است، اظهار كرد: نتايج و دستاوردهاي فعاليتهاي علمي در مقايسه با ساير فعاليت‌ها با اندكي تاخير و در زماني نسبتا طولاني خود را آشكار مي‌سازد اما اولين تجربه رسمي برگزاري كنفرانس سال گذشته در لندن كه از سوي رايزني علمي ايران و با همكاري اتحاديه‌ي انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان خارج از كشور برگزار شد بسيار سريع و زودهنگام نتايج مثبت خود را آشكار ساخت.
رايزن علمي ايران در انگلستان و ايرلند تصريح كرد: در اين راستا اولا استقبال بسيار گسترده‌ي صاحب‌نظران و محققان ايراني و خارجي از سراسر اروپا ، آمريكا و آسيا نشان داد كه خلاء مزمني در اين حوزه در جهت تبادل افكار و ارتباط تنگاتنگ علمي وجود داشته و نيازمند تلاش و كار مضاعف است. ثانيا داوري‌هاي علمي مقالات نشان داد كه مقالات برتر در علوم فني و مهندسي عمدتا توسط دانشجويان و محققان داخل ايران ارائه شده است.
صالحي در ادامه خاطرنشان كرد: نكته سوم اين كه كنفرانس سال گذشته نه تنها باعث اجتماع دو روزه‌ي انديشمندان ايراني و خارجي در خارج از كشور بلكه باعث شكل‌گيري يك اجتماع علمي نوپا در بين صاحب‌نظران شد و از همان ابتدا و به بهانه‌ كنفرانس اقدام به برقراري روابط علمي با يكديگر كردند
وي افزود: كاركردهاي مثبت و سه‌گانه‌ي فوق نشان داد كه اقدام رايزني علمي ايران از طرفي نقش بسيار موثر و مهمي را در معرفي توانمندي‌هاي علمي ايران به جامعه‌ي علمي و دانشگاهي خارج از كشور داشته و از سوي ديگر تبادل علمي براي رسيدن به اهداف و رفع ضعف‌هاي علمي ايجاد كرده است.
صالحي ادامه داد: در واقع رايزني علمي جمهوري اسلامي ايران در انگلستان و ايرلند با تاكيد بر نقش بي‌همتاي علوم انساني بر گرفته از معارف توحيدي در شكل‌گيري شايسته و حقيقي براي سعادت بخشي حيات انساني در همه‌ي جوامع و نيز با هدف بازخواني و فهم صحيح از چيستي و كارآمدي علوم انساني در غرب و روشن‌سازي كاستي‌ها و شكاف‌هاي بنيادي در آن و ارائه‌ي پيشنهاد و راهكارهاي بهينه‌سازي آن مبتني بر تعاليم حيات بخش اسلامي اقدام به برپايي نخستين همايش دو سالانه‌ي علوم انساني كرده‌ است.
وي تصريح كرد: فراخوان عمومي براي ارائه مقاله به دو زبان فارسي و انگليسي از ابتدا آغاز و با استقبال انديشمندان و دانشجويان تحصيلات تكميلي داخل و خارج مواجه شد به طوري كه بيش از 400 چكيده مقاله به دبيرخانه‌هاي كنفرانس در لندن و تهران ارسال شد.
وي افزود: ماهها تلاش بي‌وقفه‌ي دست‌اندركاران برگزاري كنفرانس مقدمات كامل برگزاري آ‌ن را در دانشگاه لندن انگلستان همچون سال گذشته در شرايط كاملا مطلوب فراهم ساخت كه قرار بود در چنين روزي در لندن باشد، اما با وجود تغيير مكان از لندن به تهران تقريبا تمام افرادي كه مقاله آنها مورد پذيرش قرار گرفته بود يعني بيش از 170 نفر براي شركت در كنفرانس اعلام آمادگي كردند كه خود حاكي از اهميت موضوع است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *