مقدمه: حضور در طبیعت قانونمند: اساس صحبت قا نو نمندی طبیعت قوانینی است که بر زندگی ما جاری است.خداوند مهربان وقتی هستی راآفرید، یک سری قوانین برابر آن حاکم ساخت که تحت عنوان سنت های الهی یا قانونمندی طبیعت از آن یاد می شود. اگر کسی می خواهد در زندگی موفق باشد مسلما لازمه ی آن این است که قوانین طبیعت را بشناسد وبا پیروی از این قوانین ،حمایت طبیعت و کائنات را برانگیزاند.
متأسفانه از آنجا که انسان اشرف مخلوقات است وتسلطی بر طبیعت در خود احساس می کند، خود را از آن جدا می بیند در حالی که اگر چه انسان برترین آفریدگان ودر حقیقت اوج آفرینش الهی است وخداوند مهربان اورا بر سایر آفریده ها تسلط بخشیده اما هنوز جزئی از طبیت است.
درواقع می توان گفت با اینکه انسان در رأس هرم مخلوقات قرار دارد در هر حال جزئی از این هرم است و عنصری ازیک مجموعه است که باید قوانین حاکم برآن را اجرا کند.
اگر اجرا کند حمایت وپاداش مجموعه رامی بیند واگر سربیچی کند لطمه می خورد.
طبیعت هم همین گونه است . اگر قوانین حاکم بر آن رابشناسیم وبه ان احترام بگذاریم وعمل کنیم حتما از سوی آن حمایت می شویم و اگر برخلاف قوانین عمل کنیم حتما با مشکلات جدی روبرو می شویم.
بحث قانونمندی طبیعت بحث درباره قوانینی است که نظام آفرینش الهی بر آن استوار شده.
می خواهیم ببینیم که چطور می توانیم از این قوانین در جهت حمایت از خود بهره ببریم تا جایی که رخداد های طبیعی هم موافق حرکت وبرنامه های ما باشند.
در جزوه پیش رو بر آن شدیم که به یازده قانون مسلم طبیعت به صورت مختصر و در حد حوصله بپردازیم.
قانون اول
قانون خالی شدن (خلاء )
اولین قانو ن ، قانون خلاء است. این قانون می گوید :همیشه خلاء باعث جذب می شود.
چیزی که باعث جذب می شود فقط خلاء است. هرچه خلاء بیشتر باشد، جذب بیشتر است.
شما مسلما می دانید که قدرت گردباد خیلی بیشتر از باد است. گردباد مجموعه ای از بادهای بسیار شدید وقدرتمند است که همه چیز را به داخل خود می کشد اما گردباد این قدرت جذب فوق العاده رااز کجا دارد؟ حدستان درست است، علت جذب فوق العاده گردباد ، خلاء درون آن است.
گردباد حرکت دارد اما داخلش خالی است وهمه این جذب ها وکششها را از آن«درون خالی» دارد.
انسان هم باید مانند گردباد باشد. اگر بخواهید موهبت های الهی را جذب کنید و برنامه ریزی ها،تلاشهای جسمی، تلقین ها، تجسمات وتلاشهای ذهنی تان نتیجه دهد،اگر می خواهید نیایشها ودعاهایتان اجابت شود، اول باید جا باز کنید ودرون را خالی کنید.
این خالی درون درهمه ابعاد انسانی قابل بررسی است. خلاء ذهنی وخلاء دل اولین خلاء است که باید ایجاد کنید،
اول باید ذهن ودلتان را خالی کنید.ازچه؟ از هرآنچه بیهوده درآن جای دارد، هرآنچه وجودش زیانباراست یا سودی ندارد، ازکینه ها، نفرتها،انتقام، حسادت، حسرت، یأس وناامیدی،سوءظن بدخواهی وکج اندیشی وخلاصه همه آن چیزهایی که ذهن ودل خالی ما را بی سبب پرکرده اند.
اما چگونه می توان این خالی را ایجاد کرد؟
1- بخشیدن:
یکی از راههای ایجاد این خلاء بخشودن دیگران است. گاهی اوقات ما فکر می کنیم با بخشودن دیگران احیانا به کسی لطف کرده ایم، اما ابدا چنین نیست.
بخشیدن اول از همه لطفی است که ما در حق خود می کنیم تا میدان ذهنی مان خالی شود.
درنهج الفصاحه 36 حدیث درباره عفو وبخشش آمده است.
حدیث 704 نهج الفصاحه درباره اهمیت فوق العاده بخشا یش است.
ان الله تعا لی عفووا یحب العفو
خداوند بخشا ینده است وبخشا یش را دوست دارد.
سدر اهمیت این موضوع همین بس که از هزارو یک نعمتی که خداوند مهربانمان دارد اول از همه بخشنده بودن او تأکید شده است.”بسم الله الرحمن الرحیم”،به نام خداوند «بخشنده» مهربان .
2-خالی تر:
گاهی اوقات نه تنها باید ذهنمان را از کینه و نفرت وسایر چیزهای بد پا ک وخالی کنیم بلکه باید از چیزهای مثبت هم خالی شویم تا امکان جذب بیشتری داشته باشیم .
فرض کنید شما دانش، اطلاعات وتجربیات مفیدی برای دیگران دارید
.انتقا ل این اطلاعا ت به دیگران نیز به نوبه خود ایجاد خلاء میکند وشمارا برای جذب اطلاعات بیشتر مهیا می سازد.
3-خالی زبا ن:
ایجاد خلاء در زبان یعنی نگاه داشتن زبان از آنچه بیهوده ، مضرو یا زیا ن بار است.
سکوت یک خلاء درونی است .هرچه انسان بیشتر حرف می زند امکان جذ ب موهبت ها را کمتروکمتر می کند.
افرادی که زیاد حرف می زنند، دروغ می گویند، تهمت می زنند، غیبت می کنند و… با این کار میدان اطراف خود را پرازچیزهای بیهوده ومضر می کنند.
حضرت محمد (ص) درحدیث976 نهج الفصاحه می فرمایند:اول العبادة الصمت
“نخستین مرحله عبادت خاموشی است”
4-خالی شکم :
وقتی زیاد غذا می خورید حجم عمده ای از انرژی ذهنی وجسمی شما صرف هضم وجذب غذا می شود وامکان فرستادن انرژی مثبت برای تحقق آرزوها وهدفهایتان کم می شود.
به قول سعدی :
ا ندرون از طعام خالی دار تا درآن نور معرفت بینی
5-خالی از گناه :
یکی از مهم ترین کارها برای ایجاد خلاء، خالی شدن از گناه است .
پیامبر اکرم (ص)می فرمایند:”دعای شما مستجاب نمی شود مگر از گناه خالی شوید.”
اساسا اصل ایجاد خلاء ازگناه ندامت وپشیمانی است. گناه یعنی سرپیچی از سنت الهی. یعنی استفاده نادرست از یک نعمت. اگرچنین کرده اید ، در خلوت نزد خدایتان اعتراف کنید.
امام باقر(ع) می فرمایند: خداوند ازانسان دو چیز می خواهد:
یکی اعتراف به نعمت تا بیفزاید ویکی اقرار به گناه تا ببخشاید .
اگرازخدایتان چیزی می خواهید اما اجابت نمی شود یکی از علت هایش همین نداشتن خلاء است.
ازخودتان بپرسید چه نیت یا عمل ناپاکی در درون وبیرون من است که باید ازآن بری و پاک شوم . مطمئن باشید به میزان خلایی که ایجاد می کنید جذب می کنید، به میزان این خلاء انرژی پتانسیل و درونی تا ن را برای جذب موهبت های الهی افزون می کنید.
6-رهایی :
گاهی اوقات به یک هدف وابسته می شوید .وابستگی به یک هدف هم موجب امتلاء وپری است واین ما نع خلاء است.
کسی که مطمئن است دعایش اجابت می شود وبه وعده الهی ایمان دارد وقتی دعایش راکرد درمسیر تلاش آن را به خدا می سپارد.این رها کردن به نوبه خود بخشی از ایجاد خلاء است.
قانون دوم
قانون جریان وحرکت
هرذره ای دراین هستی یک جریا نی دارد.یک هدفی دارد. ماذره ایستا نداریم. ذره ساکن نداریم.این جریان وحرکت طبیعت برای ما پیام دارد. پیامش این است که ما هم جریان داشته باشیم.
جریان باد، جریان باران وهمۀ جریانهای طبیعت برای ما پیام دارند.حتی جریانهای داخل بدن ما.بدن ما سه جریان دارد:جریان خون،جریان تنفس وجریان لنف.
ایستایی در هر کدام از این سه جریان ،مرگ راباعث می شود.
خوب نگاه کنید ببینید کدام بخش زندگی شما جریان ندارد،حرکت ندارد.هر قسمت از وجود شما که جریان ندارد را باید جریان بدهید.
جریان ، عین زندگی است.آب تا وقتی جریان دارد زلال وشفاف است وحیات وزندگی می بخشد. اما وقتی که ایستاد ودرگودالی جمع شد، راکد وساکن ماند،گند می زند، فاسد می شود وغیراستفاده می شود.
همین الان به زندگی خود نگاه کنید ، ببینید در کدام قسمت ها راکد است آن قسمت را به جریان بیاندازید.
ثروت یکی از چیز هایی است که امکان سکون ودر نتیجه فساد آن وجود دارد.در این باره احادیث زیادی وجود دارد.پیامبر اکرم (ص) در این خصوص می فرمایند:”ثروت فراوان از نعمت های خدا است” همچین ایشان فرموده اند :”خداوند بنده ی پرهیزکار ثروتمند مهربان را دوست دارد”
بطور کلی در نهج الفصاحه 13 حدیث در باره ی ثروت و4حدیث درباره ی ثروتمند وجود دارد.
اما احادیث فراوانی را داریم که مال اندوزی را عملی نکوهیده می دانند.
حضرت علی(ع) می فرمایند”هرجا که دیدید کاخی بناشده بدانید ظلمی در آنجا انجام شده” چرا که بنا کردن کاخ یعنی اندوختن مال وراکت کردن آن.
ثروت باید جاری باشد تازنده وسالم بماند وزندگی ببخشد.
جاری شوید وحرکت دهید.انرژی جسمی تان را،ذهن خلاق تان را ،سرمایه تان را ودانش تان را
قانون سوم
قانون نظم
همه هستی ما منظم است.حتی در بی نظمی هایی که می بینیم نظم نهفته ای وجود دارد.این جریان منظم هستی حتما برای ما پیامی دارد.
حتی خسوف وکسوف هم نظم دارند.به شما می گویند در فلان شهر،فلان سال،فلان روز، فلان ساعت، فلان ثانیه کسوف رخ می دهد.
به راستی پیام این نظم چیست؟
نظم هستی به ما می گوید که ماهم بعنوان عنصری از هستی باید نظم داشته باشیم تا با جریان هستی هماهنگ شویم.
پس همه چیز وقتی درمسیر طبیعی وسلامت خود قراردارد که نظم داشته باشد.
مشکلاتی که در زندگی ما به وجود می آید به دلیل اختلال در نظمی است که در یک قسمت اززندگی ما به وجود آمده است.
“جیم ران “درصفحه ی سوم کتاب “به سوی کامیابی نوشته ی انتونی رابینز” مینویسد:” همه ی تلاش ها پاداش دارند اما تلاش های منظم پاداش مضاعف دارند “
دربیان اهمییت مسأله ی نظم همین بس که حضرت علی (ع) درآخرین لحظات شهادت می فرمایند” شماراسفارش می کنم به اصل پرهیزکاری ونظم “
قانون چهارم
قانون بارش
قانون چهارم قانون بارش است .متاسفانه واژه ” صدقه ” در فرهنگ ایرانی به درستی جا نیفتاده است.
این واژه معانی گسترده ای دارد که خیلی ها به اشتباه فکر می کنند که صدقه یعنی به یک فرد فقیر یا تهیدست کمک کردن .
شاید 0.1 یا 0.01 معنای صدقه این باشد که با پول به کسی کمک کنیم.گاهی اوقات کمک مالی به یک نفر کمترین کاری است که می توانیم برایش انجام دهیم.
82 حدیث از نهج الفصاحه پیامبر اعظم (ص) به موضوع صدقه پرداخته است . در حدیث دوازدهم آمده است : ” صدقه را از خویشتن آغاز کن ؛ اگر چیزی فزون آمد به کسان خود ده، اگر از کسان تو چیزی فزون آمد به خویشان ده واگر از خویشان نیز چیزی فزون آمد به دیگران ده وهمچنین صدقه را از همسر خویش آغاز کن”.
در حدیث چهارصد ویکم بهترین صدقه ها آن معرفی می شود که مسلمان دانشی بیاموزد وبه مسلمان دیگر تعلیم دهد.
در حدیث چهارصدو هفتم بهترین اقسام صدقه آن است که میان دو کس را اصلاح کنیم .در جای دیگر بهترین صدقه ها صدقه ای است که توسط زبان وشفاعتی که به وسیله آن اسیری را آزاد سازیم واز ریختن خون کسی جلوگیری کنیم بیان شده است .
می بینید صدقه چه معنای عظیم و وسیعی دارد؟بیایید صدقه را به همان وسعتی که دارد درک کنیم.
بیایید صدقه را” بارش ” معنا کنیم .
بارش کنید! مهرتان را بارش کنید ، عشقتان را بارش کنید، فکر مثبت وسازنده تان را بارش کنید ودر مجموع تلاش کنید تمام خوبی های درونتان را به محیط پیرامون خود بارش کنید.
شاید همسایه شما به کمک مادی شما نیازی نداشته باشد اما نمره ی فیزیک پسرش 12باشد واین در حالی است که شما توانایی علمی تان بالا است و می توانید به او کمک کنید وبارش خوبی هایتان را نثار او کنید .
هرگونه جمع آوری ضد بخشش است. ازطبیعت الهام بگیرید. زمین به آسمان می بخشد ،آسمان به زمین . شته به مورچه می بخشد ، مورچه به شته .
این مضایقه بخشیدن قانون طبیعت است . خورشید چندین سال است که به شما می تابد بدون اینکه هیچ تمنایی ازشما داشته باشد .
بارش یعنی اینکه شما ببخشید. چیزی رانگه ندارید. پول ،دانش، کتاب،سخن خوب ، فکر ناب وخلاصه هر چه که دارید .
بارش به کی و کجا
شاید سوالی که برایتان پیش آمده این است که صدقه را به چه کسی یا کسانی بدهیم. مابا نقل روایتی از پیامبر اکرم (ص) هم به پاداش الهی بارش اشاره ای داریم و هم از جایگاه آن سخن می گوییم.
پیامبر اکرم (ص) از فرشته وحی پرسیدند : پاداش صدقه (بارش) چقدر است ؟
او گفت : صدقه 5نوع است که پاداش آن هم متفاوت است .
صدقه نوع اول پاداشش یک به ده است وآن این است که به ادم صحیح وسالم دهند.
صدقه نوع دوم پاداشش یک به هفتاد است وآن این است که به انسان زمین گیر وناتوان دهند .
صدقه نوع سوم پاداشش یک به هفتصد است وآن این است که به پدر ومادر دهند.
صدقه نوع چهارمپاداشش یک به هفتاد هزار است وآن بارش به اموات ومردگان است.
صدقه نوع پنجم صدقه به طالب علم است که پاداشش یک به صد هزاراست .(صد هزار برابر پاداش برای شما که هزینه تحصیل کسی را فراهم می کنید)
از همین امروز فکر کنید چه چیزی را باید بارش کنید.
مهرتان را،عشق تان را،پول تان را،دانش تان را،وقتت تان راو…
قانون پنجم
قانون پاکی
پاکی ، اساس جذب همه ی موهبت هاست.موهبت ها همیشه جذب پاکی می شوند وبه نسبت پاکی که در خود ایجاد می کنید،لایق جذب موهبت ها می شوید.
ببینید طبیعت، سرشار از پاکی است.برگ درختها که کثیف و غبار آلود می شود،باران می آید.باران،آلودگی ها را می شوید.
نور خورشید،آب روی برگها را خشک می کند وبرگهای درختان را پاکیزه می مانند.
طبیعت، مدام خودراپاکیزه می کندوآلودگی ها را از خود دور می کند.
حدیث داریم از پیامبر اکرم (ص) که شستن دست ها قبل وبعد از غذا روزی را زیاد می کند .
حدیث داریم که در هر خانه ای که عنکبوت باشد در آن خانه فقر هست.عنکبوت نماد آلودگی است.
بایدقانون پاکی را یاد بگیریم.باید پاکی را از ذهنمان آغاز کنیم.ذهن خودراپاک کنید.قانون پاکی به نوعی با قانون خلآ در ارتباط است.ذهن خودراپاک کنیم از نفرینها،نفرتها،کینه هاونبخشیدن ها.
شاید یک نیت ناپاک،یک نیت آلودهدر ذهن ودل شما مانع جذب موهبت های الهی شود.بعد از پاکیزگی ذهن ودل ،نوبت پاکیزگی محیط،لباس وبدنمان است.
حدیث داریم که :((آب وجارو کردن جلوی خانه ، روزی رازیاد می کند.))
((ماندن خاکروبه در خانه ونشستن ظرف های کثیف شب وباقی ماندن آنها تا صبح مانع استجابت دعا و جذب موهبت ها می شود))
اگر زبانتن آلوده است به دروغ ،تهمت و… زبانتان مانع جذب موهبت است.
حدیث داریم که فحش دادن روزی را کم می کند و دروغ گفتن مانع روزی است.
البته لازم است یادآوری کنیم که شما کسانی را بشناسید که دروغ می گویند،ناسزا می گویند و قانون مندی طبیعت را رعایت نمی کنند.اما وضع مالی خوبی دارند.یادتان باشد که “روزی” فرا تر از توانگری مالی است.روزی آرامش این لحضه شماست، فرصت هایی است که به دست می آورید ،دوستان خوب،فرزند خوب و… همه ی این ها روزی محسوب می شوند.
خوردن و آشامیدن آنچه که از دیدگاه الهی حلال و پاک است به پاکیزگی درون و گرایش فطری خدا جویی و حقیقت جویی ما کمک می کند و برعکس آن نیز بر فطرت و سرشت ما اثر نا مطلوب می گذارد و میل و گرایش ما را به سپاس و کرنش الهی کم می کند.
قانون پاکی را گسترده ببینید و گسترده زندگی کنید.
قانون ششم
قانون سحر خیزی
ازسحر خیزی طبیعت پیام بگیریم.
ثابت شده است که فتو سنتز گیاهان با سپیده دم شروع می شود و چرخه تاریکی متوقف می شود و گیاه چرخه نوری خود را آغاز می کند.
صادقانه از خود بپرسید فتو سنتز شما از چه ساعتی شروع می شود؟
در اینجا برای بیان اهمیت موضوع به نقلدو حدیث از حضرت محمد (ص) می پردازیم.
” سحر خیز باشید زیرا سحر خیزی مایه برکت است” و ” خواب صبحگاهی مانع روزی است”
حالااز یک دید گاه دیگر به سحر خیزی نگاه می کنیم :
از زمان مغرب یعنی زمانی که آفتاب غروب می کند وشب فرا می رسد و بیشتر و بیشتر همه جا را در خود فرو می برد . انرژی کیهانی بیشتر می شود. این ثابت شده است .
انرژی هستی افزون می شودطبیعت بسیار آرام می گیرد و ماهم باید آرام بگیریم که در قرآن آمده است”ماشب را مایه آرامش شما قراردادیم”
به همین خاطر است که شب هنگامی که انرژی هسته ای سرشار است خواب به شما آرامش بیشتری می دهد.
درشب همه ی عوامل انرژی بخش وجود دارد.این خوابیدن در اوج انرژی موجب شارژعصبی ومغناطیسی ما می شود.
روند افزایش انرژی کاینات از اذان مغرب شروع می شود وهمین طور تااذان صبح ادامه می یابد به طوری که هنگام اذان صبح انرژی هستی به اوج خود می رسد و ازاذان صبح تا اذان مغرب،به تدریج ازانرژی کا سته می شود وهرچه طول روز را طی می کنیم کمترو کمتر می شود .
پس اوج انرژی های هستی در لحظات پیش از طلوع است.اذان صبح تاطلوع آفتاب بهترین ومناسب ترین زمان ازدیدگاه انرژی هستی وکیهانی است وانرژی جذاب هستی آماده جذب و خلق وایجاد خواسته ها ونیات پاکی درونی شماست.
حدیث داریم که”هیچکدام از نمازهای روزانه تان به اندازه ی نماز صبح موثر نیست.بهترین نماز،نمازصبح است وبهترین زمان برای مراقبه ،صبح است”
قانون هفتم
قانون جمع
همیشه انرژی یک شخص ازانرژی یک گروه کمتراست.
ازآنجایی که انرژی یک جمع بیشتر است،جمع بودن باعث جذب موثرتر هدف می شود. خداوند جمع رادوست دارد((یدالله مع الجماعه))
تمام مراقبه ها وتلقین به نفسها ،زمانی موثرتر واقع می شوند که در جمع صورت پذیرند.قانون جماعت درمورد عباداتمان نیز صدق می کند.
عباداتی که در جمع صورت می گیرد بسیار بسیار موثرتر و خداپسندانه تر است.
بعنوان مثال ارزش واهمییت نماز جماعت در قیاس با نماز انفرادی قابل مقایسه نیست.
اینکه می گویند صلح رحم طول عمر را افزایش می دهد ممکن است یکی ازدلایلش حضور در جمع باشد.
وقتی شنات به دیدار اطرافیان و خویشاوندان خود می روید ودر جمع آنها قرار می گیرید انرژی شما بسیار بسیار بیشتر می شود درنتیجه سلامتی شما افزوده شده و باعث طول عمر شما می شود.
امام رضا(ع) می فرمایند:”اگرشما یک چیز راتعهدکنید که انجام دهید من چهار چیز را برای شما ضمانت می کنم اگرشماتعهدکنید که صله رحم را انجام دهید من ضمانت می کنم که طول عمرتان افزایش یابد ، بستگانتان به شما علاقه مند شوند ، وارد بهشت شوید و رزق روزی تان فراوان شود.”
باهم بودن را بسیار جدی بگیرید ، صله رحم ، مراقبه های گروهی را درفضای مثبت با هم بودن را
قانون هشتم
قانون هماهنگی
به طبیعت نگاه کنید.به تمامی هماهنگ است .اگرهماهنگی در طبیعت نبود هیچ سیستمی ارزش خودش رانداشت وسیستم های منظم اگر هماهنگی نداشته باشند دچار نوعی بی نظمی واختلال می شوند.بدن ما مجموعه ای ازسیستم های منظم است.سیستم های گردش خون،گوارش،تنفس و…همه ی اینها وقتی درست کار میکنند که باهم هماهنگ باشند.
به هماهنگی هستی نگاه کنید هماهنگی پراکنش گرده ی گلها باجریان باد وزنبورعسل .پیام هماهنگی موجود در طبیعت برای ما این است که انسان نیز بعنوان عنصری از هستی باید باهستی هماهنگ باشد.
یکی ازتعریف هایی که از موفقییت وجوددارد این است که موفقییت یعنی پیش برد تمامی جنبه های زندگی بطور هماهنگ.
شماابعادگوناگونی دارید بعدجسمی ، بعدمالی، بعدفرهنگی، بعدمعنوی، بعدتفریحی و… که باید تمام این جنبه هارا باید باهم جلو ببریم.
هنرمندانه زیستن یعنی تمام ابعاد زندگی را با هم پیش بردن.
قانون نهم
قانون تنوع
طبیعت وهستی ما بسیار متنوع است .این همه حیوانات وگیاهان گوناگون .انواع واقسام
موجوداست. حتی تفاوتهای زیادی در یک گونه ی خاص از موجودات ، بین افرادگوناگون وجود دارد.شکل،رنگ،خصوصیات متفاوت دیگر .حتی در انسانها ،اثرانگشتهیچ دوانسانی شبیه یکدیگر نیستند.روحیاتشان،علایقشان،طرزفکرشان هرگزکاملا مثل هم نیست.
تنوع،ضدافسردگی است.تنوع به ما روحیه می دهد .
تنوع،جریان،حرکت و نشاط می دهد.طبیعت اگر پر برکت است،به خاطر تنوع فصول است
ماچهارفصل داریم .ماهها مختلفند.یک ماه گرم است. یک ماه سرد ویخبندان . یک ماه برگها در می آیند. یک ماه برگها می ریزند.
این تنوع هستی برای ما پیام دارد.
دراسلام سفر خیلی توصیه شده است. ما حتی حدیثی داریم که مسافرت روزی را زیاد می کند.
یکنواختی،کسالت روحی می آورد.اگرشما به طور مداوم در یک جا بنشینند،انجماد فکری و تعصب فکری به همراه خواهد داشت.
وقتی از شهری به شهر دیگر می روید ، بر اثر گوناکونی اب و هوا ساختار تنفسی شما مدام عوض می شود . وقتی نحوه تنفس تغییر کرد نحوه تفکر نیز تغییر می یابد.
هر دو سه سالی یکبار رنگ خانه خود را تغییر دهید. رنگ آمیزی منزل باید متنوع باشد.
تا جایی که امکان دارد در زندگی تان تنوع ایجاد کنید.
به رنگ ها ، به تنوع رنگ ها دقت کنید. سه رنگ در طبیعت بسیار زیاد است و این حتما برای ما پیامی دارد. آبی آسمان و دریا حتما برای ما پیام دارد. سبزی طبیعت حتما برای ما پیام دارد .
پیام این است : زندگی خود را با این سه رنگ آغشته کنید.
قانون تنوع را در محیط اطراف خود ،در فضا ،در رنگ و غیره رعایت کنید.
متنوع بودن را از طبیعت الهام بگیرید.
قانون دهم
قانون کارما
قانون کارما،قانون علت ومعلول، قانونتابش و بازتابش و قانون عمل و عکس العمل نامیده می شود.
گفته می شود که هر چه می کنیم ،با هر نیتی که داریم ، هر عمل از ما ،تابشی است به بیرون که بازتابشی به درون دارد.
ببینید در طبیعت نور خورشید به زمین می خورد . اززمین به چشم شما می رسد و شما می توانید زمین را ببینید.
هر چیزی بازگشتی دارد.در کوه صدا می زنید ،صدا به دیوار کوه برخورد می کند و به سوی شما باز می گردد.
نیت شما به بیرون می تاباند و عمل به مقداری ضعیف تر ،چون نیت همیشه از عمل قوی تر است .این اعمال و نیات شما بازتابشی دارند که حتما به سوی شما باز می گردد.
تمام اعمال و نیات ما به خودمان باز می گردد،به قولی:
“هر چه کنی به خود کنی ، گر همه نیک و بد کنی”
و یا”از ماست که بر ماست”
و یا بهتر از همه این شعر مولانا :”این جهان کوه است و فعل ما ، صدا “
در قرآن کریم آمده است :”فمن یعمل مثقال ذره خیرا یره و من یعمل مثقال ذره شرا یره” یعنی تمام اعمالی که انجام می دهیم به خودمان باز می گردد وبازتابش آنها را در زندگی خود خواهیم دید.
روایتی داریم که هر گرفتاری ورنج وعذابی که به شما میرسد نتیجه ی کردار شماست وبسیاری راهم خدا می بخشد.
درروایتی دیگر آمده است که “کارمای 3 چیز به انسان بر می گردد 1.ستم 2.مکر 3.پیمان شکنی” این ها ازآن تابش هایی هستند که با زتابشان در همین دنیا شامل حال انسان می شود.
همه ی اعمال ونیات مثبت وهمه ی اعمال ونیات منفی به سوی ما باز می گردند.پس با نیات واعمال خوب ، از طبیعت ،”خوب” دریافت کنیم.
گیرم که خلقی را به طریقی فریفتی
با دست انتقام طبیعت چه می کنی