کنکور فصلي برگزار شود

دكتر كامران دانشجو با اشاره به سرانجام قانون حذف كنكور، پيشنهاد كرد كه با هدف كاهش استرس و تنش داوطلبان و خانواده‌ها، كنكور به جاي سالي يك بار، به صورت فصلي و4 بار در سال برگزار شود و در عين حال گفت: از طرف ديگر موضوع حذف كنكور يك قانون است كه بايد به سمت آن پيش برويم.
بسترهاي حذف كنكور تا سالهاي 92 و 93 فراهم نمي‌شود
وي با بيان اينكه طبق قانون مجلس كنكور بايد تا سال90 حذف شود، اظهار كرد: طي برگزاري جلساتي در كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس و همچنين بررسي‌هاي كارگروه كنكور، آموزش و پرورش توضيح داد كه به دليل فراهم نبودن بستر لازم و عدم امكان برگزاري امتحانات نهايي و كشوري در برخي مقاطع، تا سال 90 تنها يك سري از اقدامات جهت حذف كنكور انجام مي‌شود و براي اجراي كامل اين قانون زمان بيشتري نياز دارد.

مجلس مهلت حذف كنكور را تمديد كند
دكتر دانشجو در گفت‌وگو با يك برنامه تلويزيوني، ادامه داد: با توجه به اينكه قابليت حذف كنكور تا سال90 وجود ندارد از مجلس خواستاريم كه زمان اجراي اين قانون را حداقل تا سال 92 و93 تمديد كند و پيش بيني ما اين است كه فعاليت آموزش و پرورش جهت حذف كنكور تا سال 93 به طول بيانجامد.

 
با حذف كنكور، تنش و استرس داوطلبان به دوره دبيرستان منتقل مي‌شود
وي با بيان اينكه برنامه‌هاي مرتبط با اين قانون به صورت سال به سال تا سال 93 به كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس ارائه مي‌شود، گفت: براي برداشتن فشار كنكور راه‌هاي مختلفي وجود دارد، اين در حاليست كه حذف كنكور منوط به اين است كه نمرات و سوابق تحصيلي مقاطع مختلف دبيرستان استاندارد شده و امتحانات مذكور به صورت نهايي برگزار شود، در واقع اين موضوع منجر مي‌شود كه استرس افراد از كنكور وارد دبيرستان شود و اين استرس از 18 سالگي به سن 16-17 سالگي منتقل مي‌شود.
وي افزود: تمام اينها در حاليست كه در حال حاضر براي تمامي داوطلبان صندلي خالي در دانشگاه‌ها وجود دارد و رقابت بر سر رشته و دانشگاه است.

 

دانشجو نبايد پرخاشگر و بي تحمل باشد
دانشجو براي جامعه الگوسازي كند
وزيرعلوم با تاكيد بر اينكه دانشجو بايد فعال باشد با بيان اينكه دانشجو فرهيخته است اولين شاخص فرهيختگي را عالم بودن عنوان كرد و گفت:‌ اخلاق مدار بودن، قانون مداري، مهم دانستن حق و حقوق ديگران و نقد پذيري از ديگر شاخص‌هاي فرهيختگي است، بنابراين دانشجو نبايد پرخاشگر و بي تحمل باشد و بايد بتواند حرف ديگران را گوش داده و هرج و مرج ايجاد نكند. همچنين ادعاي فرهيختگي اين است كه دانشجو براي جامعه الگوسازي كند.

وزارت علوم وظيفه حمايت از‌ فعاليت‌هاي قانونمدار دانشجويان را دارد
وي با بيان اينكه اخلاق و فرهنگ از اصول اصلي است، گفت: اگر در دانشگاه‌ فعاليت‌ها بر مبناي قانونمداري باشد وزارت علوم وظيفه حمايت از آنها را دارد. دانشگاه محلي است كه بايد سلايق مختلف در آن بازگو شود و همانگونه كه نظر علمي در آن بيان مي‌شود نظر سياسي هم مطرح شود.
وي با بيان اينكه ‌در داخل كشور مرزهايي وجود دارد ولي اگر فردي مي‌خواهد حرف بزند مشكلي نيست، تصريح كرد: اما بايد توجه داشت كه هيچ نظامي بحث براندازي را تحمل نمي‌كند به خصوص بحث براندازي نظام جمهوري اسلامي را.
وزير علوم ادامه داد: دانشگاهي چون فرهيخته است بايد در مدار اخلاق، قانون و علم بحث‌هاي خود را مطرح كند ولي در اين زمينه اگر ظن براندازي مطرح باشد هيچ نظامي تحمل آن را ندارد. البته اكثر دانشگاهيان و دانشگاه‌هاي ما نظام را قبول دارند و مجموعه شاخص‌ها را دارند و اگر فردي اين موضوع را رعايت نمي‌كند نبايد آنرا به ديگران تعميم داد.

وي با طرح اين سوال كه تفاوت دانشگاه در نظام جمهوري اسلامي با كشورهاي ديگر چيست، گفت: تفاوت اصلي ما در اينجاست كه بال علم را با ايمان همراه مي‌كنيم و در اين مسير نبايد علم و ايمان را در مقابل هم قرار داد. تفاوت ما با كشورهاي ديگر اين است كه ما عالم ملكوتي مي‌خواهيم و اگر عالم ملكوتي مي‌خواهيم علاوه بر اينكه علم را بايد در بالاترين سطح داشته باشيم بايد ايمان را نيز داشته باشيم.

دانشگاه ارزشمدار حق مردم ماست
وي با تاكيد بر اينكه دانشگاه ارزشمدار حق مردم ماست، گفت: در واقع دانشگاه ارزشمدار را زماني خواهيم داشت كه جامعه آن را طلب كند در اين زمينه خانواده‌ها بايد بر روي دانشگاه، وزارت علوم و مسئولين نظارت داشته باشند و از آنها بخواهند كه دانشجو را با جهان بيني اسلامي، اخلاق مداري و عالم به جامعه تحويل دهد.

 
‌بورسيه‌ها در كشور بايد هدفمند شود
بورسيه دانشجو توسط صنايع كشور در دست بررسي است
وي با تاكيد بر اينكه ‌بورسيه‌ها در كشور بايد هدفمند شود، در خصوص بحث بورسيه دانشجو توسط صنايع كشور، گفت: بورسيه دانشجويان توسط صنايع بحث خوبي است كه اين موضوع در حال پيگيري است و مباحثي مانند اينكه صنايع در دانشگاه‌هاي ما مراكز پژوهشي ايجاد كنند نيز در دست بررسي است، مانند رابطه دانشگاه‌هاي علوم پزشكي با بيمارستانها كه طي آن روابط شكلي به ارگانيك تبديل شده است كه اين اتفاق بايد در وزارت علوم نيز اجرا شود، در واقع مراكزي دانشجو را براي يك صنعت خاص بورسيه كنند.
وي افزود: در صورت بورسيه دانشجويان توسط صنايع مشكل اشتغال فارغ‌التحصيلان نيز حل مي‌شود.

 

در دنيا مدرك گرايي محض رد شده است
تجربه و مدرك در كنار هم براي تدريس لحاظ شود
وي در پاسخ به اين سوال كه چرا در سيستم آموزش عالي ما مدرك معادل وجود ندارد، گفت:‌ در دنيا مدرك گرايي محض رد شده است، در واقع اگر فردي توانايي لازم داشته باشد بايد بتواند به جامعه منفعت برساند و حتي در دانشگاه‌ها نيز تدريس كند. نگاه ما بايد در بحث آموزش عالي به حوزه كاربردي باشد ضمن اينكه تنها بحث مدرك نبايد مدنظر باشد بلكه تجربه هم بايد در نظر گرفته شود.
وزير علوم تصريح كرد: در دانشگاه‌ها بر روي مباحثي همچون ISI، ثبت اختراعات و غيره توجه وجود دارد اما به بحث كاربردي كمتر توجه مي‌شود، در اين زمينه ما بايد در مرزهاي دانش حركت كنيم اما در حوزه كاربرد نيز وارد شويم و بايد بين اين دو تعادل برقرار شود و گرنه ما به سمتي مي‌رويم كه مشكلات آن سوي مرزها را حل كنيم. در حاليكه علم بايد بتواند گره‌هايي از مملكت را حل كند.
دكتر دانشجو در بخش پاياني گفت‌و‌گوي خود، با بيان اينكه دانشگاه‌هاي آزاد و دولتي را نبايد در تقابل با يكديگر دانست گفت: اين دو دو بال هستند كه نظارت بايد بر روي هر دوي آنها صورت بگيرد. 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *