امام علي برترين الگوي حكومت‌داري در عالم است

نماينده ولي فقيه در حج و زيارت و سرپرست حجاج ايراني اميرالمومنين امام علي(ع) را برترين الگوي اداره حكومت و حكومت‌داري در عالم دانست.
حجت‌الاسلام سيدعلي قاضي عسگر در جمع زائران و مجاوران رضوي با اشاره به سالروز ميلاد با سعادت اميرالمومنين و تبريك اين روز گفت: الگوي مديريتي و حكومتي حضرت علي(ع) كه مبتلا به جامعه امروز ماست به علاقه‌مندان ايشان نشان مي‌دهد كه چگونه به حضرت تأسي كنند.
وي با بيان اينكه نگاه حضرت اميرالمومنين علي(ع) يك نگاه اصلي به حكومت نيست، ادامه داد: ايشان حكومت را حق خود ندانسته بلكه به حكومت به چشم وظيفه‌اي از سوي خداوند و ابزاري براي خدمت به مردم نگاه مي‌كردند.
قاضي عسگر با بيان اينكه به نظر حضرت علي (ع) حكومت يك تكليف الهي و فرصت از ناحيه خداوند براي خدمت به مردم و تعالي فرهنگ ديني و توسعه فرهنگ اسلامي است، گفت: ايشان الگوي واقعي همسرداري، تربيت فرزندان، كمك به درماندگان، عدالت، بخشندگي، عطوفت و شجاعت هستند.
وي با پرداختن به اينكه به اعتراف شيعه و كتب اهل سنت (مانند كتاب اخبار مكه فاكهي قديمي‌ترين كتاب در مورد مكه) حضرت علي(ع) تنها و نخستين كسي است كه در خانه كعبه به دنيا آمده و امام و پيشواي پرهيزگاران است، ادامه داد: خداوند شرايط را به گونه‌اي قرار داد كه ايشان حتي لحظه‌اي سابقه پرستش غير خدا را نداشته و از همان آغاز زندگي با خدا و در محضر رسول خدا (ص) پرورش يافت به گونه‌اي كه نور وحي را ديده و بوي خوش فرشته وحي را استشمام مي‌كردند و سرانجام نيز در محراب مسجد در حال عبادت خداوند ضربت خورده و در نهايت به شهادت رسيدند.
وي با بيان اينكه شگفتي كلام ايشان را هيچ‌يك از آزادانديشان و آزادگان جهان نمي‌توانند انكار كنند، گفت: حضرت علي(ع) شخصيتي جامع‌الاطراف و داراي تمام صفات خوب ديني هستند.
سرپرست حجاج ايراني عنوان كرد: ايشان به مردان ياد دادند براي تحكيم خانواده بايد به همسرانشان احترام گذاشته، آنها را به رسميت شناخته و در زندگي خود سهيم بدانند و فرزنداني تربيت كردند كه تا ابد الگو و افتخاري براي تمام جوانان هستند.
وي با بيان اينكه حضرت اميرالمومنين علي (ع) همواره تجار و كسبه را به تقوا و رعايت ميزان و معيار اقتصاد اسلامي دعوت مي‌كردند، عنوان كرد: ساده و بدون تشريفات در ميان مردم بودند و خود را در معرض ديد آنها قرار مي‌دادند تا آنها بدون واسطه و به آساني بتوانند گرفتاري و مشكلاتشان را با ايشان در ميان بگذارند.
نماينده ولي فقيه در حج و زيارت با اشاره به سخن گوهربار حضرت علي(ع) در نهج‌البلاغه به نقل از رسول خدا(ص) عنوان كرد: ايشان فرمودند «مردم من از زبان پيامبر(ص) شنيدم كه مي‌فرمودند آن مردمي كه نتوانند حرف خود را بدون لكنت زبان بيان كرده و حقشان را احقاق كنند هرگز روي سعادت و خوشي را نمي‌بينند لذا بياييد و حرف خود را بدون ترس بگوييد من هم يكي مثل شما هستم».
به گفته وي حكومت براي آن حضرت وسيله‌اي در راستاي استفاده از منافع مادي‌اش نبود.
قاضي عسگر با بيان اينكه در كجاي دنيا مي‌توانيد فردي را اينگونه با نگاه حضرت علي(ع) بيابيد، گفت: در دنيا نگاه حكومتگران نگاهي انتفاعي است و اين افتخاري براي شيعه بوده كه امامي اينچنين دارد كه نه‌تنها از دنيا بهره نمي‌گيرد بلكه حتي دسترنج زحمت خويش را نيز براي بهره‌مندي مردم وقف مي‌كند.
وي با بيان اينكه نگاه حضرت علي(ع) به مردم ابزاري نيست، ادامه داد: ايشان به دنبال فريبكاري و اينكه تنها بخواهند جلب نظر مردم كنند، نبوده و براي همه مردم چه مسلمان و چه غير مسلمان احترام قائل بودند.
سرپرست حجاج ايراني با اشاره به سخنان حضرت خطاب به مالك اشتر گفت: ايشان فرمودند «در خدمت همه مردم باش و قلبت را از محبت آنها لبريز كن چون مردم دو گروه هستند يا مسلمان و برادر ديني تو و يا غير مسلمان اما انسان، كه بايد به خاطر انسانيتشان به آنها احترام بگذاريد».
وي با بيان اينكه در زمان ايشان به دليلي توزيع عادلانه ثروت فقير به شكل امروزي در كوي و برزن به چشم نمي‌خورد، عنوان كرد: ايشان نگاه انساني به همه داشتند و اين نگاه مختص شيعه نبود به گونه‌اي كه وقتي سپاه معاويه خلخال از پاي زن غير مسلمان در مي‌آورند، مي‌فرمايند اگر مسلماني از اين غصه بميرد او را ملامت نكرده و شايسته تقدير است.
به گفته قاضي عسگر اگر در جامعه انساني چه برسد به شيعه و محب اهل بيت(ع) مشكلي پيدا كند و كسي به فريادش نرسد و بعد ادعا كند شيعه حضرت علي(ع) است اين عمل با گفته‌اش ناسازگاري دارد.
وي با بيان اينكه روش حضرت علي(ع) و عملكرد ايشان افسانه نبوده و نبايد در تاريخ كنار گذاشته شود، ادامه داد: حضرت علي(ع) با عمل به ارزش‌هاي اخلاقي اسلام وجدان انسان‌ها را بيدار كرده و آنها را جذب دين مي‌كردند كه ما نيز بايد اين امر را مورد توجه خود قرار دهيم.
نماينده ولي فقيه در حج و زيارت با بيان اينكه نگاه حضرت علي(ع) به حكومت و روش اداره حكومت ايشان كه يكي عهدنامه مالك اشتر است در سال‌هاي اخير يه عنوان سند حكومتي بشريت در سازمان ملل به ثبت رسيده است، گفت: ما بايد بگرديم انديشه‌هاي ايشان را يافته و براي مردم بخوانيم قبل از اينكه آنها از زبان اين و آن بشنوند.
وي با پرداختن به اين موضوع كه حضرت اميرالمومنين علي(ع) آسيب‌ها را به مردم تذكر داده و آنها را نسبت به اين مسائل متوجه مي‌كردند، عنوان كرد: در اسلام سوءمديريت را نمي‌توان به رسمت شناخت.
قاضي عسگر ادامه داد: حضرت علي(ع) مي‌فرمايند «اگر يك جامعه مي‌خواهد حكومتش دوام يابد بايد مردم را درست مديريت كند» و در جايي ديگر مي‌فرمايند ” «سوء مديريت موجب ويراني حكومت و يك نظام است و بايد جلوي سوء مديريت گرفته شود».
وي با بيان اينكه سياست از ديد آن حضرت اداره صحيح زندگي مردم بوده و خود ايشان مراقب رعايت اين امر بودند، ادامه داد: حضرت يك لحظه تاخير در مورد عناصر ناصالح را روا نداشت و اينها از افتخارات تشيع است.
نماينده ولي فقيه در حج و زيارت و سرپرست حجاج ايراني با بيان اينكه شنيدن نام ائمه(ع) و پيشوايان شيعه و زندگي و تبعيت از آنها شيرين است، گفت: اگر اين مسائل را به‌طور درست و خوب و كامل براي مردم نشان دهيم دنيا سيل‌وار به سمت اسلام مي‌آيند كه امروز برخي از آثارش را شاهد هستيم.
وي ادامه داد: اميدواريم با رهبري آيت‌الله خامنه‌اي، تبعيت از رهنمودهاي امام(ره) و بهره‌گيري از مكتب ناب تشيع بتوانيم آينده روشني را براي كشور رقم زده و پرچم پرافتخار انقلاب اسلامي را به دست صاحب آن امام زمان(عج) تحويل دهيم.
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8904040431

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *