به فکر تسهيل ازدواج باشيم

همایش مراسم روز جهانی جمعیت که امسال بر مبنای محورهای اساسی با دو عنوان “سرمايه گذاري روي جوانان” و “تبيين سياست هاي کلي جمعيت” برگزار گردید خبرها و حاشیه های قابل توجهی داشت. خصوصاً آمار و اطلاعاتی که از سوی مسئولین و کارشناسان ذیربط عنوان گردید. در این همایش رئیس مرکز آمار ایران خبرهای قابل تأملی از افزایش آمار تجرد قطعی در کشور از 1.8 به 2.8 درصد ارائه داد. که در این بین آمار تجرد قطعی در زنان بالاتر از مردان است. در حوزه دانشجويي نیز عنوان شد 36 درصد دختران بين 20 تا 29 سال و 59 درصد پسران در همين سن هنوز ازدواج نکرده اند که لازم است براي افزايش نرخ باروري سياست هاي تشويقي را در موضوع تسهيل ازدواج دنبال کنيم.

تجرد قطعی معظلی اجتماعی است که در آن پسر يا دختر جوان به مرحله‌اي مي‌رسند که امکان و شرایط اولیه لازم برای ازدواج را از دست مي‌دهند. تجرد قطعی ممکن است به دو صورت اتفاق می افتد؛ حالت اول؛ زمانی است که فرد به دلیل فراهم نبودن شرایطی از قبیل؛ نبود امکانات مالی، تصمیم های غلط خود و یا خانواده، پیدا نکردن فرد مناسب و مورد نظر خویش، سیاست های غلط جمعیتی و کاهش باروری در کشور و یا هر عامل اثرگذاری دیگری ازدواج نمی کند. و حالت دوم؛ زمانی است که جوان خود عالمانه و آگاهانه و با نیت فرار از مسئولیت ها و محدودیت های احتمالیِ زندگی مشترک قید ازدواج را می زند، خانواده گریز می شود و تجرد قطعی را انتخاب می نماید.
هر چند تجرد قطعی(یا طولانی) مسئله اي فراجنسيتي است اما براي دختران مسأله و دغدغه اي جدي تر و بحراني تر و صد البته با آسيب هاي روحي و اجتماعي بيشتري همراه است. که آمارهای اعلام شده زنگ خطر را برای این پدیده بیش از گذشته به صدا در آورده است. بالا رفتن سن ازدواج يا فرد را به سمت تجرد قطعي سوق مي دهد و يا وي را درگير وسواس در انتخاب مي کند که آن  هم نتيجه اي جز تجرد دائم در پي نخواهد داشت. لذا بايد از ديد روان شناختي به افراد آموزش داده شود تا با پذيرش مسئوليت و واقع بيني در امر ازدواج، کم کردن توقعات، زندگي در زمان حال و کاهش نگراني هايي که متعلق به آينده است همراه با راهنمايي هاي خانواده و آموزه هاي ديني فرصت هاي مناسب را از دست ندهند و به اين امر مقدس لباس عمل بپوشانند. چرا که اگر راه های ازدواج بهنگام و تشکیل خانواده پایدار و بالنده در بستر طبیعی محقق نشود جامعه دچار بحران اجتماعی خواهد شد.
هرچند سازمان های مختلفی که متولی امر ازدواج جوانان و تشکیل خانواده بالنده و پایدار در کشور هستند تلاش زیادی در این راستا انجام می دهند اما باید گفت: با توجه به رویکرد جنگ نرم برای اضمهلال نظام خانواده از طریق ماهواره و اینترنت این تلاش ها نیازمند توسعه، تدبیر و عزم بیشتری است. همچنین از ديد اجتماعي و اقتصادی هم باید مسئولان با فراهم آوردن زمينه هاي کار، فعاليت، حمايت اقتصادي و کمک به تهيه مسکن، افراد در سن ازدواج را ياري کنند. لذا از مسئولان و تصميم سازان توقع می رود به جاي تدوين سياست هاي تنبيهي به فکر تسهيل ازدواج جوانان باشند تا روند صعودی افزایش تعداد خانواده های آشفته و گسسته متوقف شود و جای خود را به خانواده های بالنده دهد. همان چیزی که شایسته ی یک جامعه ارزشی و اسلامی است.

منبع: خراسان – مورخ سه‌شنبه 1393/04/24 شماره انتشار 18736
نويسنده: مهدي ياراحمدي خراساني mahdiyarahmadi@gmail.com

 

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1393&month=4&day=24&id=6094381

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *