تأسيس مراکز پژوهشي و آزمايشگاه در دانشگاهها توسط دستگاههاي اجرايي

به گزارش خبرگزاري مهر، کامران دانشجو در ديدار رئيس و اعضاي هيئت رئيسه دانشگاه خواجه نصير الدين گفت: تربيت نيروي متخصص و کارآمد از يک سو و دغدغه اشتغال به کار فارغ ‌التحصيلان دانشگاه از سوي ديگر از جمله مسائلي است که در صورت تعامل دانشگاه و صنعت به خوبي قابل حل است.
وي ارتباط سازنده و غيرشعاري دانشگاه و صنعت را مورد تاکيد قرار داد و گفت: ما اگر ارتباط پويا و ارگانيک و نه پيوند اجباري و مکانيکي بين دانشگاه و صنعت برقرار کنيم، هر دو نهاد از ايجاد اين رابطه سود مي ‌برند و پژوهشها مي ‌توانند تقاضا محور شده و کشور به شکوفايي و بالندگي در تمام عرصه ‌ها دست يابد.
وزير علوم استفاده از توانمنديهاي دانشگاه در جهت رفع نيازهاي صنعت را در راستاي توسعه دانش محور دانست و خاطر نشان کرد: فاصله ‌اي که امروزه بين ظرفيتهاي علمي کشور با نيازهاي بخش صنعت مشاهده مي ‌شود بايد با تعامل و همکاري بيشتر مراکز علمي و صنعتي پر شود.
وي از دانش ‌آموختگان دانشگاهها به عنوان موثرترين عوامل ارتباط دانشگاه و صنعت ياد کرد و افزود: دانشگاه محل تربيت نيروي انساني متخصص و ماهر به معناي واقعي کلمه است و اگر اين نيروي انساني متخصص و متعهد بتواند فرصت يابد و دانش و تجربه خود را در عرصه توليد و صنعت به کار گيرد موجب پيشرفت و توسعه کشور مي ‌شود.
دانشجو تربيت کادر موثر و کارآمد براي اداره کشور را از جمله برنامه‌ها و سياست‌هاي وزارت علوم برشمرد و گفت: کشور نياز به مديراني دارد که نه تنها سخت کوش بوده و علم و هنر مديريت را خوب بدانند، بلکه با اصول معنوي، عدالت خواهي، مهرورزي و محبت و دوستي و با روحيه ‌اي متاثر از فرهنگ ايثار و شهادت مديريت خود را اعمال کنند.
وي از اصلاح شيوه ارتقاي اعضاي هيئت علمي در آينده خبر داد و گفت: در نگاه جديد به ارتقا اعضاي هيات علمي، جهت تحقيقات و پژوهش‌ها تغيير مي‌يابد و بيشتر مقالاتي که حاصل تحقيقات و پژوهش‌هاي تقاضا محور و بر مبناي حل يکي از مشکلات حوزه کاربردي باشد مد نظر قرار خواهد گرفت.
وزير علوم شيوه فعلي ارتقا اعضاي هيئت علمي را چندان موثر در حل مشکلات حوزه کاربرد ندانست و افزود: شيوه فعلي ارتقا اعضاي هيات علمي بيشتر روي مقالاتي تنظيم شده است که شايد با حوزه کاربرد داخلي و حل مسائل و مشکلات صنعت در داخل چندان همسو نباشد و در نتيجه حاصل تحقيقات تبديل به ثروت ملي نمي‌شود و اين جفاي آشکار به کشور و خود اساتيد است، چرا که دانشگاهيان ما علاقه مند به نظام بوده و مي‌خواهند در راستاي حل مسائل و مشکلات صنعتي و حوزه کاربرد داخلي تحقيقات و فعاليت پژوهشي نمايند که ‌بايد بستر آن را براي آنها فراهم کرد.

http://www.mehrnews.com/fa/newsdetail.aspx?NewsID=957364

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *