جايگاه كتاب در ايران بسيار لرز‌آور و غم‌انگيز است

به اعتقاد علي‌اصغر شيرزادي، جايگاه كتاب در ايران، به رغم پيشينه‌ي فرهنگي كه به‌طور كليشه‌وار همواره به آن تكيه مي‌كنيم، بسيار لرز‌آور و غم‌انگيز است.

اين داستان‌نويس هم‌ز‌مان با هفته‌ي كتاب عنوان كرد: جمعيت ما نسبت به قبل از انقلاب چندبرابر شده؛ اما به نسبت آن، تيراژ كتاب مرتبا پايين آمده است. اين مشكل در تمام حوزه‌هاي مختلف دانشي و هنري كه در آن‌ها كتاب تأليف مي‌شود، جاري و ساري است و مصداق دارد.
او با اشاره به قيمت كتاب در ايران، يادآور شد: بيگانگي و بي‌اعتنايي به كتاب دليلي بر گران‌ بودن آن نيست. قيمت كتاب در مقايسه با قيمت ساير كالاهاي سبد خريد خانواده نه تنها بالا نيست؛ بلكه بسيار مناسب و خوب است؛ حتا در مقايسه با قيمت آن در كشورهاي ديگر.
شيرزادي در ادامه گفت: درصد بسيار بالايي از اين بيگانه‌ ماندن حتا تحصيل‌كرده‌هاي ما با كتاب در مشكلات و مسائلي ريشه دارد كه در درجه‌ي اول به قيمت و اقتصاد ربطي ندارد. حتا اين قشر هم نسبت به كتاب بي‌اعتنا هستند.
اين نويسنده همچنين عنوان كرد: از شاخصه‌هاي بارز عقب‌ماندگي، بي‌اعتنايي لايه‌هاي مختلف مردم به كتاب است. در شرايطي كه حالت نيمه‌پنهان بحران سياسي مستدام است، همواره سايه‌ي سنگين سياست روي امور فرهنگي مي‌افتد و ريشه‌يابي مشكلات از جمله كتاب ‌نخواندن مردم بايد در اين حوزه‌ها جست‌وجو شود.

http://www.isna.ir/ISNA/NewsView.aspx?ID=News-1439753&Lang=P

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *