حس خوب زندگی

همچنین در سیره معصومین علیهم السلام همواره حضور گرم در منزل همراه با گشاده رویی، همکاری و مهربانی با اعضای خانواده نقل گردیده و بسیار مورد توجه قرار داشته است تا بدان جا که در برخی از احادیث آمده مردی که در کار منزل به همسرش کمک می کند همچون مجاهد در راه خداست. آن چه مسلم است قداست و حرمت جایگاه مقدس خانواده خصوصاً مادر و زن به عنوان رکن اساسی عطوفت و پایگاه مسلم مدیریت خانه در سال های اخیر از سوی هجمه های فرهنگی بسیار مورد خدشه قرار گرفته است. امری که متأسفانه در کشور ما هم اثرات بسیار نا مطلوبی داشته تا بدان جا که تعهد و وفاداری به زندگی زناشویی در جامعه آسیب های فراوانی دیده و یا طلاق های روزافزون و از هم پاشیدگی اصول معنایی و رفتاری خانه و خانواده سندی دیگر بر این ادعاست.

البته نمی توان همه این موارد را به هجمه های فرهنگی غرب نسبت داد. مسلماً بسیاری از این اتفاقات ماحصل افراط و تفریط هایی بوده که در گذشته در فرهنگ ارتباطات زناشویی وجود داشته است. هیچ انگاری زن ها، قائل نبودن سهم اجتماعی برای آن ها و یا (با عرض پوزش) ضعیفه و جنس دوم انگاشتن زن از مهمترین مصادیق خارج شدن از مسیر اعتدال در ارتباط با زن به عنوان مهم ترین رکن خانه و خانواده می باشد. به هر حال امروز خوشبختانه با ظهور فناوری های نوین، توسعه ارتباطات و پیشرفت های شگرف بشری حضور زن در اجتماع تعریف شده و هر چند هنوز با مشکلات و محدودیت های فراوانی مواجه است اما به نسبت حتی یک دهه قبل هم پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته است. اما به نظر نکته مهم تر از آزادی های اجتماعی زنان بحث حفظ حیا، قداست و احترام آن هاست.

ما پیرو شریعتی هستیم که پیامبر آن زن را ریحانه خواند، در مهربانی و همیاری با او توصیه های فراوان کرد، دخترش را ام ابیها نامید، بر دستانش بوسه زد و هر کسی در خانه و خانواده نامهربان بود را از خودش نمی دانست. پس اکنون با توجه به معضلات شدید اجتماعی و فروریختن اخلاق در جوامع بشری چاره ای نیست جز این که بیشتر از همیشه نسبت به حفظ و تقویت مهم ترین پایگاه اجتماعی که همانا خانواده است و حفظ و تکریم جایگاه زنان در آن اهتمام ورزیم. اسلام و پیامبر آن چهره مهربانی دارد که خانواده را ارج نهاده و تکریم حداکثری همسران را مطالبه می کند. پس ما هم باید مراقب باشیم خصوصاً آن جایی که در لباس شریعت در ارتباط با خانواده، زن و همسر سخن می گوییم از چارچوب اعتدال خارج نشده و چهره دین را مخدوش نکنیم.

خصوصاً در این روزها که اخلاق و مهربانی حلقه مفقوده زندگی جامعه ی انسانی است هیچ نسخه ای بهتر از بهره مندی از کانون گرم و مهربان خانواده برای بهبود وضع زندگی و بهره مندی از احساس خوب وجود ندارد. پاک سازی محیط خانواده و جامعه از آلودگی ها، تشویق به ازدواج و تشکیل خانواده، تبیین روابط سالم و سازنده میان همسران و دیگر اعضای خانواده و تأکید ویژه بر تربیت فرزند از جمله برنامه هایی است که اسلام برای حفاظت از کانون مقدس خانواده مورد توجه قرار داده است. امری که تحقق آن ضمن ایجاد حس خوب زندگی سبب حل و فصل بسیاری از معضلات اجتماعی می گردد.

منبع: هفته نامه نخست، مورخ پنجشنبه 14 اسفند 1399، شماره 864

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *