دلال، فوتبال، اختلاس

گاهی اوقات آن قدر یک گناه یا غلط در جامعه مصطلح می شود که دیگر وجودش طبیعی می گردد. خیلی دور نیست زمانی که سخن از اختلاس های مالی به گوش می رسید و همگان انگشت به دهان می ماندند که چگونه ممکن است با این همه دستگاه های نظارتی کسی بتواند چندین هزار میلیارد تومان پول را جابجا کند. ولی متأسفانه اکنون آن قدر این پدیده تکرار شده است که دیگر کسی از شنیدن آن تعجب نمی کند.


رانت خواری، بدهکاران بانکی، پولشویی و جایجایی نامتعارف اعداد و ارقام میلیاردی که هر چند وقت یکبار به گوش می رسد و به دنبال آن خبر دستگیری ب.ز یا م.ا و غیره و دیگر هیچ.
الغرض! یکی از این پدیده های غلط که گویی دیگر جای خودش را در دل ما باز کرده است!! و همگان آنرا پذیرفته ایم دلالی در فوتبال است. آن قدر این امر در فصل نقل و انتقالات امری پذیرفته شده به نظر می آید که دیگر هیچ کس ناراحت یا متعجب نمی شود وقتی عده ای که نه ته پیاز هستند و نه سر پیاز و به هیچ جای این فوتبال نمی چسبند و تعلق و تخصصی هم ندارند از مهمترین عوامل تعیین کنندۀ رفت و آمد بازیکنان بوده که از بسیاری باشگاه ها و ستارگان فوتبال پول بیشتر ی هم به جیب می زنند. حالا خدا کند تنها گناه این افراد آن باشد که مثلاً قیمت فلان بازیکن درجه چندم لیگ را از دویست، سیصد میلیون به یک و نیم میلیارد برسانند؛ که این حداقل کار آن هاست. وقتی دلمان می سوزد که در هر سال به چندین تیم فوتبال ایران در لیگ برتر و یا آزادگان بازیکنان سیاه و سفیدی را قالب می کنند که نه تنها هیچ سودی نداشته که اکثر آن ها همین الان پرونده های چنین و چنان را در فیفا علیه تیم های ایرانی تشکیل داده اند. همۀ ما هم با این که از این اتفاق خبر داریم باز در چنین روزهایی که فصل نقل و انتقالات فرا می رسد گویی در بودجۀ خود همواره سهمی برای زیاده خواهی آن ها، یا نابازیکنانی که به تیم ها می اندازند قائل هستیم که حتماً زودتر از بقیۀ پرداختی های خود، در این زمینه انجام وظیفه خواهیم کرد! این که این جریانات از کجا آب می خورد، چه کسانی در پشت پردۀ فصل نقل و انتقالات منافع کلانی را ناجوانمردانه به جیب می زنند و اصولاً چرا برخی تیم ها بدون این گونه دلال های فرصت طلب کاری از پیش نمی برند را دقیقاً نمی دانم فقط آن گونه که مشهود است هنوز ما فرق واسطه های رسمی نقل و انتقالات را با دلال های غیررسمی فرصت طلب نمی دانیم از این رو هر سال همان آش و است و همان کاسه. راستی الان چند تیم ما به دلیل بدهکاری به سیاه و سفیدهای به درد نخور در فیفا پرونده داشته و محرو است یا در آستانۀ محرومیت قرار دارد؟؟

 

منبع: روزنامه خبرورزشی مورخ دوشنبه 8 خرداد 1396 شماره5750

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *