راه‌اندازي سامانه جامع مديريت ناوگان معدني به دست دانشجويان

پژوهشگر مرکز رشد فن‌آوري هاي پيشرفته دانشگاه صنعتي شريف از طراحي سامانه جامع مديريت ناوگان معدني خبر داد که در مجتمع مس سرچشمه مورد بهره برداري آزمايشي قرار گرفته است.

مهندس سهند بهنام، مديرعامل يکي از شرکت‌هاي مستقر در مرکز رشد اين دانشگاه و مجري اين طرح اظهار داشت: در معادن کشور به دليل فشردگي کار معمولا شاهد خطاهاي انساني هستيم که سالانه خسارات مالي بيشماري به همراه دارد، از همين رو با استفاده از اين سامانه مي توان از بروز بسياري از اين خطاها جلوگيري کرد.
وي افزود: علاوه بر اين بخش معدن يکي از بخش هاي مستهلک کشور به شمار مي آيد که تاکنون مورد غفلت واقع شده و کمتر به بالابردن بهره وري و بهينه کردن اين بخش توجه شده و اين در حالي است که کشورمان يکي از کشورهاي غني و فعال در زمينه بهره برداري از معادن به شمار مي آيد.
مديرعامل شرکت صنايع الکترونيک شريف تراشه، بهينه سازي مصرف سوخت را از مزاياي اجراي اين سامانه دانست و گفت: از آنجايي که تمام مسيرهاي حرکت ناوگان معدني در اين سامانه ثبت مي شود و از سوي ديگر ميزان سوخت مصرفي هر خودرو نيز مشخص است، مي توان بهترين خودروها و بهترين مسيرها را براي مصرف بهينه در بارگيري شناسايي کرد.
وي به ديگر مزاياي انجام اين طرح اشاره کرد و اظهار داشت: از سوي ديگر خودروهاي مورد استفاده در معادن ايران به دليل مستعمل بودن مصرف سوخت بسياري دارند، به همين دليل اين سامانه مي تواند در شناسايي خودروهاي پرمصرف کمک کند.
بهنام در ادامه گفت: در ضمن با اين سامانه هدايت دقيق خودروهاي حمل بار انجام مي شود، چنانچه در موارد متعدد به دليل کثرت کار اشتباهات سهوي رخ مي دهد، به عنوان مثال بعضا بار معدني داراي ارزش به جاي بار نخاله و يا بالعکس بارگيري مي شود که مي تواند ضررهاي مالي بسياري به همراه داشته باشد.
وي، هدايت خودروها از طريق ارسال سيگنال هاي صوتي را از ديگر مزاياي اين سامانه دانست و اضافه کرد: اگر خودرويي از مسير خارج شود، اطلاعات حرکت آن در مرکز آناليز شده و سامانه به صورت خودکار به راننده اعلام خطا مي کند.
اين پژوهشگر مرکز رشد فن‌آوري‌هاي پيشرفته دانشگاه صنعتي شريف با اشاره به نتايج پياده سازي اين طرح اظهار داشت: با استفاده از اين سامانه مي توان گزارشات دقيقي از ميزان بار معدني حمل شده، هم چنين ميزان نخاله هاي بارگيري شده به دست آورد.
وي، گزارش گيري جامع را خصوصيت ديگر اين طرح ذکر کرد و گفت: با اين سامانه مي توان در هر زمان گزارش کاملي از مصرف سوخت هر يک از وسايل نقليه و مسيرهاي طي شده به دست آورد که با سنجش آن مي توان به عنوان مثال به مسيري دست يافت که بار توسط خودروها به صورت بهينه تري منتقل شود.
بهنام، استفاده از اين سامانه را در مجتمع مس سرچشمه موفقيت آميز خواند و تصريح کرد: خوشبختانه نتايج بهره گيري از اين طرح مثبت بوده به طوري که چند شرکت فعال ديگر در بخش معدن آمادگي خود را براي بهره گيري از اين سامانه اعلام داشته اند.
http://www.isna.ir/ISNA/NewsView.aspx?ID=News-1435191&Lang=P

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *