رتبه نخست ایران در المپیادهای علمی آسیا

معاون علمي و فناوري رئيس جمهور گفت: يكي از اصلي‌ترين دستاوردهاي انقلاب اسلامي حضور در مسابقات علمي و بين‌المللي است و ايران در المپيادهاي علمي رتبه دهم در جهان و رتبه اول را در آسيا دارد.
نسرين سلطانخواه معاون علمي و فناوري رئيس جمهور در گفت‌وگو با خبرنگار علمي خبرگزاري فارس در خصوص دستاوردهاي علمي انقلاب اسلامي ايران گفت: در همه عرصه‌ها در طي 32 سال گذشته شاهد پيشرفت‌هاي شگرفي در نظام جمهوري اسلامي بوديم، يكي از اين عرصه‌هاي بسيار مهم و زير ساختي در پيشرفت و توسعه كشور ما حوزه علم فناوري و نوآوري بود.
وي افزود: توجه به علم و فناوري يك نظام و چرخه است و بايد اين چرخه به طور هماهنگ پيشرفت كند كه بعد از انقلاب به اين نظام توجه‌اي ويژه‌اي شد.
سلطانخواه ادامه داد: خوشبختانه توفيقات زيادي كه ملموس و محسوس است به واسطه همت و تلاش مسئولين، متخصص و محققان و پشتيباني مقام معظم رهبري و امام خميني (ره) دست پيدا كرديم.
وي با اشاره به اين‌كه يكي از شاخص‌هاي عرصه علم و دانش توليد مقالات است، گفت: در سال 2009 سهم توليدات علمي به بيش از 1.18 درصد در دنيا رسيد با توجه به اينكه حمعيت كشور ما هم يك درصد جمعيت دنياست اين سهم در توليد مقالات علمي قابل قبول است و ما در تلاش هستيم تا سهم توليدات علمي ايران را در جهان افزايش دهيم.
معاون علمي رئيس جمهور گفت: در سال 2004 بالغ بر 3 هزار و 900 مقاله در كشور توليد شد و تعداد اين مقالات در سال 2009 به بيش از 19 هزار مقاله رسيد و رشد توليدات علمي ايران، نسبت به متوسط جهاني رشد 11 درصدي داشته است.
وي اضافه كرد: بيشترين تعداد مقالات در بين كشورهاي اسلامي متعلق به ايران بوده است و ما در پزشكي در توليد علم جايگاه 24 را داريم.
معاون رئيس با اشاره به رشد رتبه دانشگاه‌هاي كشور گفت: هم اكنون اسم دانشگاه‌هاي ما در بين 500 دانشگاه برتر دنيا ديده مي‌شود و دانشگاه تهران رتبه اول را در بين دانشگاه‌هاي جهان اسلام به دست آورده است.
وي افزود: بر اساس چشم‌انداز 20 ساله بايد جايگاه اول منطقه را در توليد علم داشته باشيم كه البته با توجه به پيشرفت‌هايي كه در اين زمينه داشتيم پيش‌بيني مي‌كنيم قبل از سال 1404 بتوانيم به اين هدف دست پيدا كنيم.

* در حوزه فناوري نانو در توليد مقالات رتبه 14 دنيا را داريم
سلطانخواه گفت: در عرصه فناوري‌ها نيز طي 30 ساله انقلاب توفيقات خوبي در انرژي هسته‌اي، نانو، زيست فناوري، سلول‌هاي‌بنيادي و انرژي هسته‌اي داشتيم.
وي اضافه كرد: در حوزه فناوري نانو در توليد مقالات در منطقه تركيه را پشت سر گذاشته‌ايم جايگاه اول را به دست آورده‌ايم و در دنيا نيز در سال 2009 توانستيم رتبه 15 و در سال 2010 نيز رتبه 14 را به دست آورديم.

* توليد پوست با استفاده از سلول‌هاي بنيادي
معاون علمي رئيس جمهور افزود: در حوزه فناوري زيستي در منطقه بعد از تركيه جايگاه دوم و در دنيا رتبه 23 در جهان را داريم.
وي با اشاره به موفقيت‌هاي حوزه فناوري سلول‌هاي بنيادي گفت: در اين حوزه موفق به توليد پوست با استفاده از سلوله‌هاي بنيادي شديم.
سلطانخواه افزود: توليد پوست با استفاده از سلول‌هاي بنيادي در جراحت‌ها و ترميم زخم‌هاي پوستي و سوختگي‌ها به كار مي‌رود.

* توليد راديو داروها با استفاده از فناوري هسته‌اي
وي با اشاره به فعاليت كشور در زمينه انرژي هسته‌اي گفت: ما توانستيم توفيقات زيادي در عرصه هسته‌اي به دست بياوريم و موفق به ساخت سانتريفيوژ‌ها با استفاده دانش بومي شديم.
سلطانخواه افزود: ما موفق به توليد انرژي برق توسط انرژي هسته‌اي در كشور شديم و همچنين با استفاده از فناوري هسته‌اي موفق به توليد داروهايي براي درمان بيماري‌هاي صعب‌العلاج شديم.
وي ادامه داد: ما با جود تحريم‌ها توانستيم دانش توليد راديو داروها را در كشور بومي كنيم و تاكنون 7 راديو دارو را رونمايي كرده‌ايم.
معاون رئيس جمهور به خبرنگار فارس گفت: يكي ديگر از استفاده‌هاي انرژي هسته‌اي، كاربرد آن در صنعت كشاوري است كه مي‌توان با عبور محصولات از اشعه گاما ميزان ماندگاري آن‌ها را افزايش داد و همچنين پرتو دهي گاما در صنعت پزشكي نيز كاربرد فراواني دارد.
وي تصريح كرد: هم اكنون پروژه‌اي در زمينه پرتودهي گاما با همكاري معاونت علمي و فناوري رئيس جمهور و سازمان انرژي هسته‌اي در حال انجام است.

* دهه چهارم انقلاب دهه تجاري‌سازي دستاوردهاي علمي و فناوري است
سلطانخواه اظهار داشت: توفيقات در دوره‌هاي مختلف بعد از انقلاب اسلامي متفاوت بوده است و توفيقات در زمينه فناوري‌هاي نانو و زيستي متعلق به 5 سال گذشته است.
وي ادامه داد: دهه اول و دهه دوم انقلاب اسلامي بيشتر به بحث توسعه زير‌ساخت‌هاي آموزش تربيت نيروهاي متخصص در حوزه تحصيلات عالي در كشور پرداخته شده است.
وي افزود: همچنين در دهه دوم علاوه بر ايجاد زير ساخت‌هاي جديد، زيرساخت‌هاي قديمي تكميل‌تر شد و نيروهاي متخصص تربيت شد.
سلطانخواه گفت: تعداد مراكز علمي و دانشگاهي ما تا قبل از انقلاب اسلامي تعداد مراكز دانشگاهي ما بيشتر از 241 تا نبوده است در حالي كه تعداد مراكز تحقيقاتي و آموزشي ما از مرز 2 هزار و 400 گذشته و در طي سال‌هاي اخير هم اين رشد چشمگيرتر بوده است.
وي تأكيد كرد: ما هر چه به جلوتر آمديم اين شيب رشد، بيشتر شده و به تدريج به دوره‌هاي تحصيلات تكميلي بيشتر شد و در دهه دوم و سوم توجه به پژوهش مد نظر قرار گرفت.
سلطانخواه افزود: دهه چهارم را بايد براي به ثمر رسيدن و استفاده از دستاوردهاي فناورانه و پژوهش در راستاي رسيدن به بهره‌مند شدن مردم از ثمرات اين دستاوردهاي پژوهشي قرار داد.

*ايران در المپيادهاي علمي رتبه دهم را در جهان دارد
وي خاطرنشان كرد: قبل از انقلاب اسلامي توجه به استعدادها و نخبگان جايگاهي نداشت و فراهم كردن بستر مناسب براي شكوفايي استعدادها وجود نداشت.
سلطانخواه گفت: بعد از انقلاب اسلامي نهادسازي براي حمايت از نخبگان شكل گرفت، سازمان استعدادهاي درخشان در آموزش و پرورش و باشگاه دانش پژوهان جوان براي شركت در المپيادها و مسابقات علمي و بين‌المللي دانش‌آموزش شكل گرفت.
وي ادامه داد: ما در بسياري از المپيادهاي علمي از جمله رياضي، شيمي، كامپيوتر، فيزيك، نجوم سالانه شركت مي‌كنيم و عموما رتبه‌هاي يك رقمي را در اين المپيادهاي بين‌المللي كسب مي‌كنيم.
معاون رئيس جمهور گفت: بررسي‌هايي كه انجام شده نشان مي‌دهد كه ايران جزء 10 كشور برتر دنيا در زمينه المپيادهاي علمي بين‌المللي دانش‌آموزي است و در آسيا نيز ما چين را نيز پشت سر گذاشته‌ايم و جايگاه اول را در اين قاره از آن خود كرده‌ايم.
وي توضيح داد: اولين حضور در المپيادهاي دانش‌آموزي مربوط به المپياد رياضي در سال 65 است كه به تدريج ما در المپيادهاي شيمي، كامپيوتر، فيزيك و نجوم نيز در رقابت‌هاي بين‌المللي حضور پيدا كرديم.
سلطان‌خواه با اشاره به تأسيس بنياد نخبگان گفت: اين بنياد كار پشتيباني از استعدادهاي برتر و نخبگان را بر عهده دارد و هم‌اكنون نزديك به 10 هزار نخبه در كشور تحت حمايت اين بنيان قرار دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *