رسانه‌هاي ديجيتال در آغاز راه هستند

محمدرضا رحيمي در مراسم اختتاميه سومين جشنواره و نمايشگاه بين‌المللي رسانه‌هاي ديجيتال گفت: دولت تلاش مي‌كند تا با فراهم آوردن شرايط مساعد در عرصه توسعه رسانه‌هاي ديجيتال خدمتگزار مردم و هنرمندان اين عرصه در كشور باشد.
وي با اشاره به آغاز دور سوم سفرهاي استاني دولت يادآور شد: در اين دور از سفرهاي استاني تصميم بر اين است تا حضور در استان‌ها و شهرستان‌هاي گوناگون رنگ و بويي فرهنگي داشته باشد و نمادها و مظاهر فرهنگي استان‌هاي گوناگون به عرصه ظهور رسيده و شرايط توسعه فرهنگ و هنر در سراسر كشور بيش از گذشته فراهم شود.
رحيمي ادامه داد: در طول 3 سال كه از برگزاري نمايشگاه رسانه‌هاي ديجيتال مي گذرد توسعه چشمگيري را در اين عرصه در كشور شاهد بوديم و اميدواريم با توجه به حضور پرشور جوانان در اين عرصه كه ميانگين سني آن‌ها كم‌تر از 30 سال است عقب‌ماندگي‌هاي كشور در بخش فناوري‌هاي ديجيتال جبران شود.
معاون رئيس جمهور اضافه كرد: پس از بيانات مقام معظم رهبري درباره شبيخون فرهنگي امروز دريافتيم اين تهاجم از سوي رسانه‌هاي ديجيتال برنامه‌ريزي و اجرا مي شود از اين‌رو از سال 85 تاكنون پاي به عرصه ساماندهي اين بخش در كشور پرداختيم و پس از گذشت 3 دوره شاهد شكوفايي اين بخش هستيم.
وي افزود: ما هنوز در آغاز راه هستيم و اميدوارم با حضور جوانان پرشور و با استعداد بتوانيم قله‌هاي رفيع اين بخش را فتح كنيم كه با توجه به موفقيت ايرانيان در عرصه‌هاي علمي دنيا در ادوار گوناگون اين مهم دست يافتني است.
عيسي زارع‌پور رئيس مركز توسعه فن‌آوري اطلاعات و رسانه‌هاي ديجيتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز در اين مراسم با ارائه گزارشي‌ به مرور روند برگزاري جشنواره رسانه‌هاي ديجيتال از ابتدا تا‌كنون پرداخت ‌و گفت: رسانه‌هاي ديجيتال در كشور با راه‌اندازي مركز توسعه فناوري و اطلاعات در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، پا به مرحله جديدي نهاد.
وي افزود: در مدت تأسيس اين نهاد اقدامات بسياري براي فرهنگ‌سازي و ساماندهي رسانه‌هاي ديجيتال در كشور انجام شد و حاصل آن برگزاري سه دوره جشنواره رسانه‌هاي ديجيتال بود.
رئيس مركز رسانه‌هاي ديجيتال خاطر‌نشان كرد: امروز نمايشگاه رسانه‌هاي ديجيتال فرصتي براي ارائه آخرين دستاوردهاي ديجيتالي كشور و رقابت بين توليدكنندگان است.
زارع‌پور يادآور شد: نخستين دوره اين جشنواره در ارديبهشت ماه 86 در 4 بخش اصلي و 2 بخش جنبي در فضايي بالغ بر 22 هكتار آخرين دستاوردهاي ديجيتالي ارائه شد و امروز در فضايي بالغ بر 55 هكتار اين نمايشگاه برگزار شد.
وي افزود: امسال در بخش تلفن همراه حدود 100 نرم افزار داخلي به متقاضيان ارائه شد. مردم نيز با روش‌هاي صحيح استفاده از بلوتوث آشنا شدند. همچنين در بخش خانواده 30 غرفه حضور داشتند و براي نخستين بار در اين بخش شاهد رونمايي از نظام رتبه‌بندي بازي هاي رايانه‌اي بوديم.
زارع‌پور افزود: همچنين در بخش هنرهاي ديجيتال 200 اثر در بخش هاي پويانمايي، موسيقي، نقاشي، مولتي ويژن و … ارائه شد. امسال با رشدي چشمگير شاهد حضور 500 پايگاه اطلاع‌رساني و وبلاگ بوديم و 100 سايت و وبلاگ برگزيده نيز در اين جشنواره معرفي شدند.
وي تصريح كرد: در بخش بين‌الملل نيز امسال با حضور 26 كشور و متخصصان بين‌المللي تبادل تجربيات بسياري در عرصه بازي‌هاي رايانه‌اي انجام شد همچنين نرم‌افزارها و بازي‌هاي داراي قابليت صادرات نيز مشخص و براي صادرات معرفي شد.
رئيس مركز رسانه هاي ديجيتال ادامه داد: در بخش نشست‌ها بيش از 200 كارگاه با حضور صاحبنظران در بخش‌هاي گوناگون جشنواره برگزار شد و در طول برگزاري جشنواره 20 مسابقه مهيج و آموزنده نيز براي كودكان و نوجوانان به مرحله اجرا رسيد.
زارع‌پور گفت: در بخش شهر ديجيتال حركت به سوي اصلاح الگوي مصرف بيش از 100 شركت دولتي و خصوصي خدمات خود را در راستاي گام نهادن در راه اصلاح الگوي مصرف معرفي و با ارائه امكاناتي هم‌چون استفاده از سامانه‌هاي الكترونيكي و فناوري‌هاي نوين خدمات خود را به عرصه ظهور رساندند.
وي اضافه كرد: امسال استان‌ها نيز با محوريت وزارت فرهنگ و اراشاد اسلامي آثار و آخرين دستاوردهاي خود را در عرصه رسانه‌هاي ديجيتال به عرصه نمايش رساندند. همچنين سازمان‌هايي هم‌چون صدا و سيما، سپاه پاسداران جمهوري اسلامي، وزرات آموزش و پرورش، وزارت علوم تحقيقات فناوري، وزارت ارتباطات و فناوري، ارتش جمهوري اسلامي ايران، نيروي انتظامي و … در برگزاري اين جشنواره حضوري چشمگير داشتند كه از زحمات آن‌ها قدرداني مي كنيم.
زارع‌پور با بيان اين‌كه در جشنواره امسال تلاش كرديم تا با استفاده از هنر آسيب‌هاي فضاي سايبر را بيان كنيم، گفت: در بخش رسانه‌هاي ديجيتال در آينه هنر تلاش كرديم تا پيام‌هاي اخلاقي مربوط به استفاده از امكانات روز عرصه ديجيتال را با استفاده از هنرهاي تجسمي، نمايش و سينما به مخاطبان برسانيم كه خوشبختانه اين مهم محقق شد.
وي با اشاره به استقبال مردم از سومين جشنواره بين‌المللي رسانه هاي ديجيتال خاطر‌نشان كرد: بيش از يك ميليون نفر امسال از نمايشگاه بازديد كردند كه اين نشان از نفوذ رسانه‌هاي ديجيتال در عمق وجود مردم دارد.
رئيس مركز رسانه هاي ديجيتال اظهار اميدواري كرد تا با فراهم شدن بسترهاي مورد نياز شاهد پيشرفت‌هاي گوناگون در اين عرصه باشيم.
مهدي صرامي، قائم‌مقام دبير سومين جشنواره و نمايشگاه بين‌المللي رسانه‌هاي ديجيتال نيز در اين مراسم در خصوص فرآيند داوري آثار جشنواره رسانه‌هاي ديجيتال گفت: سومين جشنواره رسانه‌هاي ديجيتال به لحاظ برخي شاخص‌ها در نوع خود در سطح اول مسابقات و جشنواره‌هاي ملي در ايران ايستاده است. يكي از اين شاخص‌ها‌، نحوه قضاوت آثار دريافت شده توسط ستاد جشنواره و فرآيند داوري و نحوه دفاع از آن‌ها است. شايد اشاره به برخي از نكات مغفول مانده اين فرآيند داوري بتواند به روشن‌تر شدن اين موضوع كمك كند.
وي شفافيت نحوه داوري اين دوره را از جمله ويژگي‌هاي مهم جشنواره دانست و ادامه داد: شفافيت در نحوه داوري آثار رسيده از جمله ويژگي‌هاي اين دوره از جشنواره بود به گونه‌اي كه از ماه‌ها قبل، فرم‌ها و كاربرگ‌هاي داوري دومين نمايشگاه و جشنواره بين‌المللي رسانه‌هاي ديجيتال براي قضاوت فعالان و متخصصان اين حوزه روي سايت جشنواره قرار گرفت.
صرامي افزود: همچنين ملاك‌هايي كه داوران بر‌ اساس آن نظر خود را درباره آثار مي‌دهند براي ابراز نظر فعالان اين حوزه در سايت جشنواره قرار داده شد. در بخش نرم‌افزارهاي چند‌رسانه‌اي، كاربرگ‌ها شامل كاربرگ تخصصي بهترين جلوه‌هاي صوتي، ارتباط تصويري، معماري اطلاعات و روابط كاربري و محتوا‌گزيني بود.
وي افزود: كاربرگ‌هاي تخصصي ديگر اين بخش با عناوين بهترين اثر با مخاطب كودك و نوجوان‌، ايران‌شناسي و مبلغ و مروج فرهنگ و هنر ايراني، مبلغ و مروج زبان و ادب فارسي، اسلام و معارف اسلامي و انديشه‌هاي حضرت امام (ره) و ارزش‌هاي انقلاب و دفاع مقدس بودند.
صرامي تصريح كرد: همچنين كاربرگ‌هاي تخصصي كارشناسي فني و محتوايي مشترك و كاربرگ‌هاي تخصصي بهترين پايگاه‌هاي معارف اسلامي، پايگاه‌هاي فرهنگي و ادبي در بخش نرم‌افزارهاي تلفن همراه و پايگاه‌هاي اينترنتي و وبلاگ‌ها در نظر گرفته شد.
قائم‌مقام دبير سومين جشنواره و نمايشگاه بين‌المللي رسانه‌هاي ديجيتال با تأكيد بر اين‌كه ارتقاي كيفيت آثار ديجيتالي، مهم‌ترين هدف سومين جشنواره و نمايشگاه رسانه‌هاي ديجيتال است، اظهار داشت: مسئولان جشنواره آثار بسياري را در سطوح مختلف مورد ارزيابي و نقد قرار دادند. نقد حقيقي و واقعي امري ضروري و مهم است، از نظر بيشتر افراد نقد به حسي منفي منجر مي‌شود اما بايد واژه نقد را به درستي شناخت و به كار گرفت.
وي افزود: نقد در واقع از واژه نقادي به معني تعيين عيار براي ارزش طلا و جواهر است كه متأسفانه در جامعه در بيان ظواهر منفي به كار مي‌رود و هيئت‌هاي داوري در نمايشگاه سعي كردند موضوع نقد را به طور كلي در بررسي آثار مورد توجه قرار دهند.
صرامي گفت: در سومين جشنواره و نمايشگاه رسانه‌هاي ديجيتال نقد حقيقي توسط هيئت‌هاي داوري انجام گرفت و افراد در جلسات داوري از ابعاد مختلف نرم‌افزار و آثار خود دفاع كرده و به سؤالات داوران پاسخ دادند.
وي فرآيند داوري آثار را به سه بخش تقسيم كرد و بگفت: دسته اول؛ دسته‌بندي آثار رسيده بود كه نخستين گام داوري تطبيق آثار ارسال شده به جشنواره با شاخص‌هاي اصلي و شرايط عمومي هر بخش صورت مي‌گيرد. اين كار به نوعي غربال‌گري اوليه آثر به لحاظ دارا بودن شرايط عمومي و مرتبط بودن اثر با بخش شركت داده شده بود. گام دوم براي ارزيابي و داوري آثار‌، قضاوت هيئت داروان تخصصي هر بخش در‌باره آثار رسيده بود.
صرامي ادامه داد: دسته سوم؛ امتياز‌بندي آثار بود يعني پس از دسته‌بندي، امتيازبندي آثار صورت گرفت. 100 كارگروه تخصصي در قالب كاربرگ‌هايي به صورت مستقل، هريك از آثار را داوري كردند. هر اثر توسط سه داور مورد ارزيابي قرار گرفت و امتياز دريافت كرد. داوري تخصصي در قالب كاربرگ‌هاي تخصصي با هدف تعيين نامزدها انجام گرفت.
وي افزود: مرحله سوم، داوري درقالب 8 هيئت داوري متشكل از اشخاص صاحب نام و شناخته شده و صاحب نظر بود. به اين ترتيب مي‌توان گفت فرآيند داوري آثار رسيده به سومين جشنواره رسانه‌هاي ديجيتال بسيار پيچيده، تخصصي و چند مرحله‌اي بوده تا آثار برگزيده واجد بهترين شرايط اثر رسيده به جشنواره باشند.
صرامي درباره نقد آثار ارسال شده گفت: نقد آثار رسيده به دبيرخانه جشنواره با هدف ارتقاي سطح كيفي تمامي محصولات فرهنگي و نرم‌افزارهاي ارائه شده، صورت گرفت. اين در حالي است كه جامعه ما به امر خطير نقد، نگاه منفي دارد اما هيئت داوران اين جشنواره تلاش كردند تا آثار به نحو مطلوب و از منظر اصول و قواعد در هر بخشي، مورد ارزيابي قرار دهند.
وي اظهار داشت: حضور نامزدهاي اصلي دريافت جايزه در مراسم نهايي در تالار وحدت و شركت در جلسه دفاعيه براي دفاع از نرم‌افزار خود و ابعاد مختلف آن از ديگر نكاتي است كه به قوت كار قضاوت آثار افزوده است .
صرامي گفت: جشنواره رسانه‌هاي ديجيتال، الگوي جديدي را فراروي داوري آثار و محصولات فرهنگي در مسابقات و جشنواره‌هاي كشور قرار داده است كه اگر چه سخت و پيچيده بوده و از ملاحظات سليقه‌اي و سفارشي مرسوم به دور است اما جامعه توليد كننده نرم‌افزارهاي فرهنگي را به آينده فعاليت خود در فضاي ديجيتالي اميدوار مي‌كند.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي به دليل ذيق وقت تنها در اهداي جوايز حضور پيدا كرد و به ارائه سخنراني نپرداخت.
سومين جشنواره و نمايشگاه بين‌المللي رسانه‌هاي ديجيتال از تاريخ 8 تا 18 مهر در محل مصلي امام خميني (ره ) تهران برگزار شد. اين جشنواره در تاريخ 15 مهرماه برگزيدگان خود را معرفي كرد اما اعلام برترين‌هاي آن به 19 مهر در مراسم اختتاميه موكول شد.
در اين مراسم كه با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و جمعي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي برگزار شد از برگزيدگان بخش‌هاي مختلف تقدير شد.

http://www.farsnews.net/newstext.php?nn=8807210466

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *