زمانی برای با هم بودن

 

شاید شما هم این گلایه را از بعضی خانم ها شنیده باشید که همسرشان برای آنها وقت نمی گذارد و یا این که تا دیروقت سرکار بوده و زمانی هم که به خانه می آید بازهم درگیر کارهای عقب افتاده خویش است و هیچ زمانی برای خانم خانه و بچه هایش اختصاص نمی دهد. حال سؤال اساسی اینجاست که آیا خانم ها بیش از حد از همسرشان توقع دارند یا آقایان هستند که با عدم تفکیک میان کار بیرون و اوقات فراغت منزل زمینه بروز دلخوری در خانواده را فراهم می نمایند؟ مسلماً در این مسأله نمی توان بصورت قطعی اظهار نظر کرد که آقا مطلقاً حق دارد و یا خانم ذی حق است بلکه به نظر می رسد هرکدام تا حدی درست می گویند. اما بازنگری در برخی از شیوه های غلط زندگی می تواند در این زمینه تعادل بوجود آورد تا هم آقا به کارهایش برسد و هم خانم و بچه ها از وجود همسر و پدر در خانه بهره مند شوند.
مثلاً برخی آقایان خستگی و کار طولانی را بهانه می کنند و با بداخلاقی به خانه می آیند و خانم را وادار می کنند تا بچه ها را بخواباند چون به قول خودشان حوصله سروصدای بچه ها را ندارند! آن وقت تا پاسی از شب بیدار می مانند و وقت خود را به نگاه کردن فوتبال می گذرانند و خانم خانه که از صبح چشم انتظار بوده، الان که همسرش از سرکار برگشته بازهم باید تنهایی به کارهایش بپردازد و زمانی هم که می خواهد با وی حرف بزند آنقدر واکنش های تند می بیند که پشیمان می شود. البته برخی از اقایان هم هستند که وقتی می آیند دیگر حوصله حرف زدن با کسی را ندارند و ترجیح می دهند وقت خود را با خواندن و تورق روزنامه ها پر کنند.
همچنین به نظر می رسد یکی از دلایل بروز این مشکل توقعات زیاد برخی از خانم ها از همسرشان است. چشم و هم چشمی هایی که بعضاً وجود دارد یا ریخت و پاش هایی که خانم انجام می دهد باعث می شود همسرش برای تامین این هزینه ها مجبور شود تا دیروقت کار کند و حتی کارهای خود را نیز به خانه بیاورد و ادامه انها را در خانه انجام دهد در حالی که اگر خانم ها قناعت کردن را از افراط و تفریط تشخیص دهند و دچار چشم و هم چشمی های بیجا نشوند و از همسرشان بیش از حد توانش توقع نداشته باشند آقا می تواند وقت بیشتری برای خانواده اش بگذارد.
رفیق بازی هم از دیگر مشکلاتی است که هر یک از طرفین ممکن است گرفتار آن باشند. مثلاً روزهای تعطیل اقای خانه به جای اینکه برنامه ریزی کند تا با بچه ها و همسرش به تفریح برود به دوستانش تلفن می زند و برنامه کوه و استخر و… می ریزد و شب هم خسته و بی حال به خانه می رسد و در این میان زندگی مشترک است که روز بروز سردتر می شود و بچه ها قربانی این سردی می گردند.
در نهایت باید به این نکته اشاره کرد که وضعیت اقتصادی امروز به گونه ای است که در بسیاری از موارد اداره زندگی تنها با کار شدید ممکن می شود. لذا ضرورت دارد علاوه بر اینکه خانم ها این مسأله را به خوبی درک کرده و همسر خود را همراهی می نمایند آقایان هم به گونه ای برنامه ریزی کنند که حتی المقدور بیشترین وقت را در کنار خانواده باشند.
خراسان – مورخ سه‌شنبه 1392/04/11 شماره انتشار 18442

http://www.khorasannews.com/News.aspx?id=4946783

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *