زندگی ماهواره ای

رشد سریع ابزارهای اتباطی مانند تلفن همراه، اینترنت، نشریات مکتوب و مجازی و شبکه های ماهواره ای از جمله نشانه های گسترش فوق العاده ارتباطات در دو دهه اخیر است. همانطور که پیشرفت وسایل ارتباطی در آسان شدن زندگی انسانها نقش بسیار مهم و غیر قابل انکاری ایفا کرده آسیب های غیر قابل اغماضی را نیز درپی داشته اندکه اگر نادیده گرفته شوند میتوانند بنیان خانواده ها را از هم بپاشند. یکی از وسایل ارتباطی بسیار تنش زا ماهواره است که با وجود برنامه های علمی مفیدی که در اختیار ببینندگان خود میگذارد به علت داشتن برنامه های نامناسب و نبود هیچگونه قانون یا نظمی برای فیلتر و یا پخش برنامه ها آثار مخربی برجای گذاشته است و مشکلات اخلاقی که در جامعه امروزی شاهد آن هستیم ناشی از همین زندگی های ماهواره ای است.
یکی از مشکلات بزرگی که زندگی ماهواره ای برای خانواده های ایرانی به ارمغان آورده است افزایش ارتباطات آزاد دخترها با پسرها در قالب دوستی های خیابانی است که توجیهات غیرقابل قبولی هم برای آن پیدا می کنند و در قالب همین دوستی هاست که مشکلات فجیعی از قبیل فرار از خانه،تجاوز به عنف و … رخ می دهد. معضل دیگر این گونه زندگی ها ایجاد بی مهری در خانواده و بین زن و شوهر است.چرا که در برنامه های ماهواره ای بارها شاهد انواع خیانت های زن و شوهرها به یکدیگر هستیم و این مساله باعث می شود قبح این کار از بین برود و اشخاص با خودشان فکر کنند که می توانند به راحتی از مسائل دینی و شرعی عبور کرده و با سایر افرادی غیر از همسر خود نیز ارتباط داشته باشند.
کاهش سن بلوغ در کودکان از دیگر اثرات منفی برنامه های ماهواره ای است. دیدن تصاویر زننده و تحریک کننده که حتی در کوتاه ترین صحنه های فیلم های ماهواره ای و حتی تبلیغات های ماهواره وجود دارد باعث شده است که کودکان خیلی زودتر از سن طبیعی به بلوغ برسند و این مساله علاوه بر اینکه مشکلاتی را از نظر جسمانی و هورمونی برای انان بوجود می آورد باعث بروز مشکلات اجتماعی نیز می شود چرا که عشق های خیابانی دختران و پسران نوجوان ریشه در همین موضوع دارد و ازدواج های زودهنگام که تنها برای رفع نیازهای جنسی انان صورت می گیرد بخاطر همین بلوغ زودرس است.
اگر از این مباحث بگذریم به تاثیرات منفی که این برنامه ها در نگرش افراد به دین و مذهب و هم چنین ملیت خود دارند می رسیم چرا که در بیشتر شبکه های ماهواره ای بحث اسلام ستیزی همواره داغ است و عوامل این شبکه ها از هر راهی به دنبال این هستند که نجوای تحجرگرایی اسلام را در گوش مردم جهان و بخصوص ایرانیان بخوانند و مردم را نسبت به اسلام بدبین نمایند تا از این راه بتوانند به اهداف بی شرمانه خود برسند و رسوم اشتباه فرهنگ خود را به سایرین تحمیل کنند. از طرف دیگر با اغراق در نشان دادن آزادی و رفاه در کشورهای اروپایی به دنبال این هدف هستند که از یک سو نخبگان کشور را به طرف خود جذب کنند و ازسوی دیگر با کاهش حس تعهد و تعلق خاطر مردم ایران به کشورشان مانع از پیشرفت کشور شوند. در عصر ارتباطات فرار کردن از خطراتی که در انتظارمان است بیهوده است چرا که زندگی روزمره  ما به کمک همین وسایل ارتباطی اداره می شود. اما می شود با این خطرات مقابله کرد و با روشهای آگاهانه و مدبرانه مانع بروز آسیب های ناشی از آنها شد.

http://www.khorasannews.com/News.aspx?id=4632331

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *