شمار نشريات فعال در كشور به 3 هزار عنوان رسيد

سيدمحمد حسيني ظهر امروز در مراسم گراميداشت روز خبرنگار در استان سمنان در سالن تئاتر شهر سمنان اظهار داشت: در سال 1384 فقط يك هزار و 992 نشريه و روزنامه در كشور وجود داشت كه امروز اين تعداد به بيش از 3 هزار نشريه فعال افزايش يافته است.
وي تصريح كرد: اين رقم جداي از نشرياتي است كه مجوز فعاليت گرفته‌اند اما فعال نيستند.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ادامه داد: افزايش نشريات فعال كشور به اين تعداد نشان مي‌دهد كه برخلاف ادعاهاي برخي، نگاه انبساطي در اين حوزه وجود داشته است و تبليغاتي كه انجام مي‌شود درست نيست.
حسيني افزود: از اين تعداد، 900 نشريه ديني، علمي، فرهنگي و تخصصي هستند و اين نشان‌دهنده اهتمام دست‌اندركاران رسانه‌اي كشور به مباحث اساسي موجود است.

* برگزاري نشست هيئت نظارت هر هفته
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي همچنين با انتقاد از وضع گذشته هيئت نظارت بر مطبوعات و حضور نيافتن تعدادي از اعضاي اين هيئت در جلسات گفت: مقرر شده است تا جلسات هيئت نظارت هر هفته برگزار شود.

حسيني اضافه كرد: در جلسه اخير هيئت نظارت بر مطبوعات، مجوز فعاليت 32 عنوان نشريه جديد صادر شد.
وي تصريح كرد: اين آمادگي در مجموعه وزارت ارشاد وجود دارد تا با تشكيل جلسه ويژه اين هيئت، همه پرونده‌هاي در فهرست انتظار از استان سمنان بررسي و مجوزهاي لازم به واجدان شرايط داده شود.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي همچنين با بيان اينكه يك هزار و 200 خبرنامه داخلي نيز در موسسات، شركت‌ها و دستگاه‌هاي اجرايي كشور منتشر مي‌شود، اظهار داشت: براساس فصول يك و دوي قانون مطبوعات، ماموريت و اهداف اصلي رسانه‌ها تبيين شده كه ترويج و تبليغ فرهنگ اصيل اسلامي يكي از مهم‌ترين آنهاست و بايد به آن توجه شود.
حسيني افزود: رسانه‌ها بايد به ترويج فرهنگ عفاف و حجاب در خانواده‌ها بيشتر بپردازند.

* اخبار به دور از سلايق شخصي مخابره شود
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي همچنين با بيان اينكه هر فردي تعلقات، گرايش‌ها و تفكراتي دارد، افزود: اين گرايش‌ها و سلايق نبايد وارد حوزه خبررساني شود و خبرنگار نبايد دلبستگي‌ها يا فاصله‌داشتن‌ها را در كارش دخالت دهد.

حسيني اضافه كرد: حمايت از كل خبرنگاران كشور ساماندهي مي‌شود و اعتقاد داريم كه حمايت‌ها نبايد محدود به پايتخت باشد.
وي با بيان اينكه هرگز نبايد مسائل اصلي و فرعي جامعه را با هم جابه‌جا كرد، اظهار داشت: گاهي مسائل جدي‌تر و اولويت‌دار از سوي رسانه‌ها فراموش مي‌شود و مباحث فرعي با افراط و تفريط‌ها جاي آن را مي‌گيرد.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با بيان اينكه خبرنگاران بايد مصالح ملي و خطوط قرمزها را رعايت كنند، افزود: صحت، سرعت و دقت بايد همواره مد نظر خبرنگاران قرار گيرد.
حسيني افزود: گاهي مشاهده مي‌شود كه رسانه‌ها براي اينكه خبري را سريع‌تر مخابره كنند، به صحت و دقت خبر لطمه مي‌زنند و اين صحيح نيست و ما آن را ظلم در حق جامعه و مسئولان مي‌دانيم.

* حيثيت افراد در خبرها مد نظر قرار گيرد
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي همچنين با تاكيد بر اينكه حيثيت افرادي كه نامي از آنها در خبرها برده مي‌شود بايد مد نظر قرار گيرد و خدشه‌اي به آن وارد نيايد، افزود: درست است كه خبرنگار بايد شفاف‌سازي كند، اما اين روشنگري مرز ظريفي دارد كه بايد رعايت شود و نبايد حرمت‌ها و حيثيت افراد در خبرها مورد سوءاستفاده قرار گيرد.

حسيني همچنين با بيان اينكه انسان و به ويژه يك خبرنگار هرگز نبايد خود را مستغني بداند، گفت: همواره بايد از تجربيات ديگران و علم و دانش روز حرفه‌اي و همچنين ابزارهاي موجود بهترين بهره را برد و به طور مستمر در حال رشد و پيشرفت بود.

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8905150494

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *