ضرورت پژوهش باوری در مديريت شهري

 

بزرگ شدن و گسترش شهرها و ایجاد نیازهای جدید منجر به تغییر نحوه مدیریت شهر شده است. در گذشته که شهرها کوچکتر بودند چند کار کوچک برای مدیرت آنها کافی بود اما امروزه نمی توان با مشغول شدن به کارهای بی اهمیت و از آن مهمتر انجام آزمون و خطاها، به مدیریت در عرصه شهری پرداخت. مسائل مربوط به شهرها علاوه بر گسترش، دارای تنوع بیشتری شده اند و توقعات مردم نیز افزایش پیدا کرده است و آنها خواستار رفاه بیشتر در زندگی اجتماعی خود هستند. به همین علت پژوهش یکی از راهکارهای مهمی است که می تواند مدیران را در اداره بهتر شهرشان یاری کند و مانع آزمون و خطاهایی شود که ممکن است خسارات سنگینی بر دوش شهر بگذارد. هرچه اطلاعات مدیران بیشتر باشد سرعت و دقت انها در تصمیم گیری افزایش می یابد.پژوهش فرضیات را نتیجه می دهد و از دوباره کاری ها جلوگیری می کند.تا چندسال پیش هیچ بودجه ای به سازمان ها برای حمایت از طرحهای پژوهشی داده نمی شد درحالی که طی چندسال اخیر بودجه پژوهش برای سازمان ها و نهادهای مختلف درنظر گرفته شده است اما سوال مهم اینجاست که ایا مدیران ما بر اساس پژوهش های صورت گرفته فعالیت می کنند؟
نگاهی ساده به مسائل پیرامون نشان می دهد که در بسیاری از موارد به آمارها و پژوهش ها توجهی نمی شود به طور مثال سرعت رشد جمعیت در سالهای اخیر رو به کاهش بود و امار و سرشماری این مساله را نشان می داد اما مدیران بسیار دیر به فکر راه حل این مشکل افتادند در حالی که اگر همان سالها به امار و پژوهش های صورت گرفته در این زمینه توجه می شد می توانستیم سریعتر به رفع مشکلات موجود بپردازیم. در این مجال چند نكته به عنوان نقاط ضعف درحوزه پژوهش بيان مي گردد:

1.عدم شناخت ظرفیت های مطالعاتي و مراکزپژوهشی: شهر مشهد ظرفیت های فیزیکی و کارشناسان خبره ای دارد که می توان با استفاده از آنها بیشتر از این به پیشرفت مشهد در حوزه های مختلف کمک کرد و وجود فضاهایی مانند بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی، پارک علم و فناوری مشهد،مرکز پژوهش های حوزه علمیه، مرکز پژوهش های شورای شهر و دفتر تبلیغات اسلامی و… ظرفیت های مناسبی را برای پژوهش فراهم می کند تا از نتایج آن بهره مند شویم.
2.پژوهش های تئوریک به جای تحقیقات کاردبردی: از مشکلاتی که در زمینه پژوهش وجود دارد این است که با وجود دارا بودن افراد نخبه و دانشگاهی، پژوهش گرانی که در حوزه های عملی دست به کار شوند کم هستند و بیشتر تحقیقات،مقالات،پایان نامه ها و کتاب ها تنها در خصوص مباحث تئوریک نوشته می شود و کمتر کسی است که به دنبال پژوهش های کاربردی برای رفع مشکلات موجود در عرصه های شهری و استانی باشد.
3.عدم وجود بنیاد ملی نخبگان در استان: با اینکه خراسان رضوی رتبه سوم کشور را از نظر تعداد نخبگان دارد هنوز هم نتوانسته ایم دفتر بنیاد نخبگان را در استان خود داشته باشیم و این نشان می دهد که پژوهش هنوز هم نتوانسته است جایگاه خود را در میان مدیران پیدا کند.
پژوهش محوری و پژوهش باوری باید محوریت فعالیت مدیران را تشکیل دهد تا از این طریق علاوه بر کمک به رشد شهر از جهات مختلف، از ظرفیت های فکری نخبگان  و پتانسیل های فیزیکی شهر استفاده بهینه شده و کلانشهر مشهد جایگاه واقعی خود را در عرصه های پژوهشی و بهره گیری از آن در مدیریت شهری بدست بیاورد. به عنايت به فرمايشات رهبر معظم انقلاب اسلامي چون فرصت خدمت رساني و دوران مديريت و مسئوليت كوتاه است ضرورت دارد مسئولان با دقت و مطالعه و پژوهش هاي علمي تصميم گيري نمايند تا از انجام فعاليت ها مبتني بر آزمون و خطا پرهيز شود و اشتباهات مديريتي به حداقل ممكن كاهش يابد.

 

http://shahrara.com/news/1391/9/28/pdf/5.pdf

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *