فعاليت دانشگاه‌ها بايد درمسيرخواسته‌هاي مردم باشد

وزير علوم، تحقيقات و فناوري همزمان با سومين سفر هيات دولت به استان ايلام خطاب به دانشگاهيان گفت: اگر فردي در مسير خواست ملت ايران در راهپيمايي‌هاي بزرگ 9 دي و 22 بهمن 88 حركت نكند، بدون ترديد جايي در دانشگاه نخواهد داشت.
حداقل90 تا 95 درصد كادر مديريتي آينده كشوردر دانشگاه‌ها تربيت مي‌شوند
دکتر كامران دانشجو در جمع رؤساي دانشكده‌ها و اساتيد دانشگاه ايلام به تشريح اهميت جايگاه دانشگاه در كشور پرداخت و اظهاركرد: دانشگاه محل تربيت و تعليم نسل آينده كشور است و حداقل 90 تا 95 درصد كادر مديريتي آينده كشور در همين دانشگاه‌ها تربيت مي‌شوند.
وي با اشاره به فرمايشات حضرت امام خميني (ره)‌ مبني بر اينكه دانشگاه مي‌تواند مبدأ تحول در كشور باشد، افزود: اگر دانشگاه متحول شود، مي‌تواند كشور را نيز متحول كند اما اين تحول بايد در مسير تعالي بشريت باشد.
وزير علوم با بيان اينكه ايجاد تحول در دانشگاه به دست اساتيد و اعضاي هيات علمي انجام مي‌شود، گفت: حضرت امام (ره) تاكيد داشتند كه دانشگاه كارخانه آدم سازي است و همه ما كه به دنبال پيروي از خط امام هستيم، مي‌دانيم كه منظور حضرت امام، آدم با جهان‌بيني الهي بوده است.
فعاليت دانشگاه‌ها بايد در مسير خواسته‌هاي70 ميليون ايراني باشد
وي افزود: دانشگاه تنها متعلق به ما و اعضاي هيات علمي نيست، بنابراين بايد فعاليت دانشگاه‌ها در مسير خواسته‌هاي همان70 ميليون ايراني باشد كه مسير خود را در 9 دي و 22 بهمن نشان دادند.
دانشجو همچنين به تشريح تفاوت‌هاي دانشگاه‌هاي كشور با دانشگاه‌هاي غرب پرداخت و گفت: جهان‌بيني غربي، مادي و يا سكولار هيچ تفاوتي با هم ندارند و همگي وحي و پيام انبيا را كتمان مي‌كنند و يا اينكه تلاش مي‌كنند نقش آن در مناسبات بشري را ناديده بگيرد. در نتيجه براي انسان فطرتي قائل نيستند و بايدها و نبايدهاي علمي و اخلاقي را ناديده مي‌گيرند.
دانشجو در ادامه با اشاره به ديدگاه توحيدي، اظهاركرد: انسان موجودي آرمان‌خواه تعريف شده است و اين آرمانخواهي به اين دليل است كه روح آدمي از روح مطلق حضرت حق نشات گرفته است، بنابراين انسان عدالت و آزادي را دوست دارد و از ظلم بيزار است.
وزيرعلوم با تاكيد بر اينكه در اين ديدگاه بايدها و نبايدها بايد در دانشگاه نيز جاري باشد، تصريح كرد: در جهان‌بيني توحيدي آزادي با بي‌بند و باري و هرج و مرج تفاوت دارد و نمي‌توان قبول كرد كه برخي به نام فرهيختگان هر كاري كه دوست داشته باشند در دانشگاه انجام دهند، چون هر فرهيخته‌اي در هر جامعه‌اي شاخص و معيار خاص خود را دارد.
دانشجو گفت: عده‌اي مي‌خواستند كاري كنند كه حاكميت نقشي در دانشگاه نداشته باشد، اما مردم در9 دي و 22 بهمن اعلام كردند كه در دانشگاهي كه بايد براي نظام كادرسازي كند، نبايد از مسير مورد نظر مردم خارج شود و دانشگاه بايد در آن اعمال حاكميت كند؛ چراکه اعمال حاكميت در دانشگاه سبب مي‌شود تا دانشگاه در مسير جمهوري اسلامي،‌ اخلاقي ديني و اسلامي و خواسته‌هاي مردم قرارگيرد.
وي با تاكيد بر اينكه هيچ نظامي با جهان‌بيني توحيدي نمي‌تواند دانشگاه و دانشگاهياني بدون اين جهان‌بيني داشته باشد، خاطرنشان كرد: حاصل حاكميت جهان‌بيني توحيدي، پويايي دانشگاه خواهد بود و ‌هر فردي كه دانشگاه را به سمت يك جناح يا يك فرد از يك جناح يا يك حزب سياسي سوق دهد بداند كه خواسته يا ناخواسته و غافل يا جاهل خيانت مي‌كند.
شأن دانشگاه تبديل شدن به پياده نظام افراد خاص نيست؛ بلكه خدمتگزاري به مردم است
دانشجو با تاكيد بر اينكه دانشگاه محل بازي‌هاي سياسي نيست، افزود: دانشگاه محل علم و ايمان است و فعاليت‌هاي فرهنگي، سياسي و اجتماعي نيز بايد در آن جاري باشد، اما شأن دانشگاه تبديل شدن به پياده نظام افراد خاص نيست؛ بلكه خدمتگزاري به مردم است.
وزيرعلوم با بيان اينكه درهر فعاليت علمي، فرهنگي و سياسي و اجتماعي بايد مرز بين خود و دشمن را شفاف كنيم، گفت: اگر اين شفافيت در دانشگاه ايجاد شود، دشمن نمي‌تواند طمع كند و به همين دليل بايد بدانيم اگر روزي دشمن براي انجام كاري ما را تشويق كرد حتما به خطا رفته‌ايم.
دانشجو در خصوص حوادث پس از انتخابات رياست جمهوري يادآور شد: در فتنه اخير، دانشگاهيان همانند دوران دفاع مقدس كه دشمن در كشور طمع كرده بود، يك بار ديگر علي رغم برخي اختلاف نظرات، ولايتمداري خود را اثبات كرده و در دهان دشمن و فتنه زدند.
دانشگاهيان هرگز اجازه نمي‌دهند كه دشمن يك بار ديگر به كشور طمع كند
وي با اشاره به فرمايشات مقام معظم رهبري در خصوص اعطاي عنوان فرماندهان و افسران جبهه جنگ نرم به اساتيد و دانشجويان كشور خاطرنشان كرد: اين مسئله كاملا درست بود و دانشگاهيان نيز از اين ميدان آزمايش سربلند بيرون آمدند و باعث سرافرازي ملت و اعتماد بيشتر آنها به دانشگاهيان شدند.
وزير علوم در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به پيشرفت‌هاي متعدد علمي كشور اظهاركرد: اين پيشرفت‌ها حاصل تربيت نيروي انساني مناسب در دانشگاه‌هاي كشور است و به همين دليل ملت به دانشگاهيان افتخار مي‌كنند.
وي گفت: در حوزه دانشگاه اسلامي، پوشش يكي از مظاهر خواهد بود، هر كسي كه حجاب اسلامي مورد نظر ما را نداشته باشد، يكي از لايه‌هاي پنهان فتنه نيست، بلکه برخي اطلاعات كاملي در خصوص فوايد پوشش اسلامي ندارد كه بايد آنها را مطلع كرد.
دانشجو با بيان اينكه دانشگاه محل فعاليت علمي است، يادآو شد: در حوادث بعد از انتخابات برخي در دام دشمن افتادند كه حساب آنها از دانشگاهياني كه مورد اعتماد مردم هستند، جداست، دانشگاهيان هرگز اجازه نمي‌دهند كه دشمن يك بار ديگر به كشور طمع كند و خود در مقابل دشمنان خواهند ايستاد.
سالانه هزار عضو هيات علمي جذب خواهند شد
وزارت علوم با چشم بسته به مسئله كرسي‌هاي آزادانديشي نمي پردازد
وزيرعلوم در ديدار با روسا واعضاي هيات علمي دانشگاه‌هاي ايلام هم گفت:‌ از آغاز دولت دهم 600 عضو هيات علمي جذب شده و سالانه هزار نفر جذب خواهند شد.
دانشجو در خصوص راه‌اندازي كرسي‌هاي آزاد انديشي در دانشگاه‌هاي كشور اظهاركرد: كرسي‌هاي آزادانديشي در برخي دانشگاه‌ها مانند تهران و صنعتي شريف راه‌اندازي شده که معاونت فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم امور مربوط به آن را پيگيري مي‌كند.
وي دراين رابطه افزود: وزارت علوم با چشم بسته به اين مسئله نمي پردازد، بلكه تلاش مي‌كند با شناخت كامل در پي راه‌اندازي كرسي‌هاي آزاد اندشي در دانشگاه‌هاي كشور باشد.
دانشجو با اشاره به مشکلاتي که در زمينه وضعيت متون علوم انساني وجود دارد، يادآورشد: بيش از همه ما مقام معظم رهبري در اين زمينه دغدغه دارند و ما هم در وزارت علوم پيگير اين مسئله هستيم.
وضعيت دانشگاه‌هاي كشوراز نظر اعتقادي وديني نسبت به ساير اقشار اگر بهتر نباشد، بدتر هم نيست
وي همچنين در خصوص درخواست برخي از اساتيد براي توسعه واقعي دانشگاه‌هاي كشور خاطرنشان كرد: در اين زمينه طرح آمايش سرزميني در دستور كار وزارت علوم قرار دارد كه وضعيت موجود آموزشي كشور را تعريف مي‌كند و به سمت وضعيت مطلوب حركت خواهد كرد.
وزيرعلوم افزود: در طرح آمايش سرزميني ظرفيت هر استان شناسايي خواهد شد و در مرحله بعد مسائل مربوط به آن پيگيري مي‌شود و گزارش اين طرح را هم به مجلس شوراي اسلامي ارائه كرده‌ايم.
دانشجو در پاسخ به اظهارات برخي از حاضرين كه معتقد بودند ورودي دانشگاه‌هاي كشور از لحاظ اعتقادي و ديني چندان مطلوب نيست، تصريح كرد: مسائلي نظير حجاب و عفاف،‌ دينداري و سلامت يك حلقه به هم پيوسته در جامعه است؛ اما وضعيت دانشگاه‌هاي كشور نسبت به ساير اقشار اگر بهتر نباشد، بدتر هم نيست.
دانشگاهيان كشور جزء سالم‌ترين اقشار جامعه هستند
مباحث فرهنگي بيش از بودجه به مكارم اخلاقي نياز دارد
وي با بيان اينکه اساتيد و دانشگاهيان كشور جزء سالم‌ترين اقشار جامعه هستند و در اين زمينه نبايد بي‌انصافي كرد، به طرح ارتقاء اساتيد و اعضاي هيات علمي دانشگاه‌ها اشاره كرد و گفت: استاد دانشگاه شاخص‌هاي مشخصي در جهان دارد و براساس همين معيارها رده‌بندي مي شوند، البته وزارت علوم تلاش مي‌كند كه اساتيد دانشگاه‌هايي مانند دانشگاه‌هاي ايلام اين مسير را سريع‌تر طي كنند.
دانشجو در ادامه در پاسخ به گلايه‌ يكي از حاضران مبني بر عدم پاسخگويي به تمام اقشار دانشگاهي كشور از سوي مسئولان وزارت علوم اظهاركرد: اگر در يك سفر زمان كافي براي ديدار و گفت‌وگو با تمام اقشار فراهم نشود، هرگز نشان از بي‌احترامي مسئولان نخواهد بود، شأن ما نوكري مردم است و بنده براي خود و معاونينم در وزارت علوم شأني بيش از اين قائل نيستم.
وزير علوم با بيان اينكه مباحث فرهنگي بيش از بودجه به مكارم اخلاقي نياز دارد، گفت: دور سوم سفرهاي استاني دولت با بينش فرهنگي انجام مي‌شود و كارگروه فرهنگي اين سفرها نيز از سوي شخص رييس‌جمهور اداره مي‌شود كه اميدواريم اين مسئله به دانشگاهيان نيز منتقل شود.
در اين جلسه همچنين رييس دانشگاه ايلام، نماينده ولي فقيه در دانشگاه ايلام و تعدادي از اساتيد حاضر در جلسه به بيان ديدگاه‌ها و طرح برخي از مشكلات مبني بر تبديل وضعيت مربيان، درخواست رشته جديد براي دانشگاه ايلام، هماهنگي اعمال آيين‌نامه‌هاي مختلف در دانشگاه‌هاي كشور و ISIو ISC و توسعه دانشگاه‌هاي دولتي در شهرستان‌هاي استان، تأثيرات مقالات و همچنين رعايت عدالت در انتخاب پژوهشگران پرداختند.
http://www.isna.ir/ISNA/NewsView.aspx?ID=News-1550593&Lang=P

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *