فناوري اطلاعات در خدمت اصلاح الگوي مصرف

Carbon و Artefact دو شركت مشهور در زمينه توليد لوازم خانگي چهار محصول مفهومي جديد را با هدف يافتن راهي براي كاهش مصرف انرژي و كمك به خانوارها براي مديريت ميزان مصرف انرژي طراحي كرده اند.يكي از اين محصولات به نام Impact Clock نوعي ساعت پيشرفته است كه به افراد كمك مي كند تا از تاريخچه و سوابق مصرف انرژي توسط خانوار مطلع شوند. اين ساعت يك ساعت سياه رنگ است كه مثل هر ساعت ديگري داراي دو عقربه دقيقه شمار و ساعت شمار است. اما آانچه كه آ نرا از ديگر ساعت ها متمايز مي كند نمودارهاي خطي كمرنگي است كه در پس زمينه ساعت به نمايش در مي ايد و ميزان مصرف انرژي را در طول زمان به افراد خانواده نشان مي دهد.به عنوان مثال اگر نمودار در ساعت 10 صبح اوج بگيرد اين مساله به معناي اوج مصرف انرژي در اين ساعت است. وقتي هم كه نمودار پايين بيايد مي توان نتيجه گرفت كه مصرف انرژي كمتر شده است.
محصول ديگري كه در اين زمينه مي توان از آ ن نام برد يك يخچال ويژه است كه Impact Fridge نام دارد. اين يخچال در حد فاصل دو در خود يك نوار نوري سبز رنگ دارد كه وقتي افراد در يخچال را زياد باز نگهدارند اين نور سبز رنگ به نشانه افزايش مصرف انرژي كوتاه تر و كوتاه تر مي شود و اگر در يخچال براي مدت زيادي بسته بماند و هواي سرد يخچال بي جهت هدر نرود اين خط نوري سبز رنگ هم طولاني تر و طولاني تر مي شود. با استفاده از اين نوار سبز رنگ ديجيتالي و همين طور ساعت فوق الذكر كه هر دو با استفاده از حسگرهاي ديجيتال عمل مي كنند به سادگي مي توان مصرف انرژي را مديريت كرد و از هدر دادن آن جلوگيري كرد.
اما اين ابداعات محدود به همين دو مورد نيست و ظرف شوي خودكار Impact Dishwasher هم به شيوه نسبتا مشابهي به كمك شما مي آيد. اين ظرفشو با تنها يك لمس ساده انگشت از حالت خواب خارج شده و فعال مي گردد. اين ظرفشوي خودكار هم داراي يك ميله نوري سبز رنگ مشابه است كه به شما نشان مي دهد با انتخاب كدام حالت براي شستشوي ظرف هاي مختلف كمترين ميزان انرژي مصرف مي شود و در عين حال ظرف ها هم به صورت مناسب شسته مي شوند. به بيان ديگر اين قابليت جديد تعادلي ميان ميزان مصرف انرژي و نحوه شستشوي ظرف ها ايجاد مي كند.
عاشقان فناوري و آنهايي كه دائما از گوشي تلفن همراه و ديگر وسايل الكترونيك قابل حمل استفاده مي كنند هم مي توانند از راه دور وضعيت اين ميله هاي سبز را بر روي يخچال، ظرفشوي خودكار و كنترل كنند. كافيست اين افراد نرم افزار Impact App را بر روي گوشي خود نصب كنند تا از راه دور اطلاعات تكميلي را در اين زمينه دريافت كنند و ميزان مصرف انرژي دستگاه هاي مختلف الكترونيك را هم كنترل كنند. با اين حساب شما با گوشيتان هم در هر زمان و مكان مي توانيد در مصرف انرژي در منزل صرفه جويي كنيد. پيش بيني مي شود با افزايش هزينه برق در كشورهاي مختلف استفاده از چنين ابزاري براي اصلاح الگوي مصرف در نقاط مختلف جهان افزايش يابد. 

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8905290086

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *