مديريت اردو

خلاصه كتاب:
جذبه ی هستی عالم ،عالم هستی را پیوسته به شدن و رفتن واداشته است.عالمی که همواره در حرکت است ،مرکب راهوار انسان راهی مسافر است و این مسافر افلاکی خاک نشین ، هر لحظه از صورتی به صورت دیگر و از نشئه ای به نشئه تازه تر در سیر و سفر است ..سفر را چنانچه به معنای رفتن و مقابل واژه حضر ( به معنای ماندن ) بیاوریم این واژه حرکت را نیز به همراه خواهد داشت ، و حرکت  اساس زندگانی بشری است و آیا بدون حرکت آدمی چیزی فراتر از جمادات خواهد بود ؟ همانگونه که آب با رفتن و جاری شدن است که رود شده و به وصال دریا نائل می آید و اگر بماند عاقبتی جز مرداب شدن نخواهد داشت آدمی نیز اگر نرود ، هرگز نخواهد رسید
شناسنامه کتاب

گردآوری و تألیف                                               جاوید شورچی
هدایت و اشراف                                                  یعقوب سلیمانی
نظارت                                                                 حامد واعظ زاده
هماهنگی ومشاوره                                                ابوذر علی پور
ویرایش ادبی                                                       فریده ارونقی
ناشر                                                                    سازمان اردویی راهیان نور ،گردشگری بسیج
چاپ                                                                 مرکز چاپ و نشر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
شمارگان                                                            5000 جلد
نوبت چاپ                                                          اول
تاریخ انتشار                                                        تابستان 1389
سفر
جذبه ی هستی عالم ،عالم هستی را پیوسته به شدن و رفتن واداشته است.عالمی که همواره در حرکت است ،مرکب راهوار انسان راهی مسافر است و این مسافر افلاکی خاک نشین ، هر لحظه از صورتی به صورت دیگر و از نشئه ای به نشئه تازه تر در سیر و سفر است ..
سفر را چنانچه به معنای رفتن و مقابل واژه حضر ( به معنای ماندن ) بیاوریم این واژه حرکت را نیز به همراه خواهد داشت ، و حرکت  اساس زندگانی بشری است و آیا بدون حرکت آدمی چیزی فراتر از جمادات خواهد بود ؟ همانگونه که آب با رفتن و جاری شدن است که رود شده و به وصال دریا نائل می آید و اگر بماند عاقبتی جز مرداب شدن نخواهد داشت آدمی نیز اگر نرود ، هرگز نخواهد رسید .اقبال لاهوری در این باب بیتی سروده :
ساحل افتاده گفت : « گرچه بسی زیستم                هیچ نه معلوم شد جمله که من کیستم»
موج ز خود رفته ای تیز خرامید و گفت               « هستم اگر می روم ، گر نروم نیستم»
در قرآن این صحیفه وحیانی و این هدیه ربانی دلایلی چند در لزوم و اهمیت سفر و انواع آن ذکر گردیده ، که در این مجال به بیان شمه ای از آن می پردازیم :
سفر  به منظور شناخت حق و درک حقیقت
برای اهل بصیرت و یقین مشاهده خردمندانه جهان آفرینش درس معرفت و خداشناسی است . برای صاحبان اندیشه ، سفر فرصتی است مناسب که ندای توحید و زمزمه های ذکر توحیدی که بر  زبان حال ذرات عالم جاری است ، به گوش جان نیوش کند ، و آیا صاحب خردی را می توان سراغ داشت که بادیدن جلوه های صنع پروردگار مدهوش باده دانایی و هشیاری نگردد .
قرآن کریم انسان را به توجه در نشانه های وجود خداوند متعال ، چه در عالم اکبر و چه در عالم اصغر ( وجود  خود انسان ) دعوت کرده و می فرماید :
سنریهم آیاتنا فی الآفاق و فی انفسهم حتی یتبین لهم انه الحق اولم یکفر بربک انه علی کل شیء شهید ( فصلت 53)
بزودی نشانه های خود را در اطراف جهان و در درون جانشان به آنها نشان می دهیم تا برای آنان آشکار گردد که او حق است آیا کافی نیست که پروردگارت بر همه چیز شاهد و گواه است !؟
سفر به منظور شناخت چگونگیآغاز آفرینش :
چرخه زندگی موجو دات که با آفرینش پدیدار می شود ، بازندگی جریان می یابد و با مرگ به صورتی دیگر جلوه می کند، نه تنها چگونگی آغاز خلقت را هویدا می سازد ، بلکه برای اهل خرد ، نشانه هایی  از رستاخیز را با خود به  همراه دارد ، سفر عالمانه کلید مخازن معرفت است و راز آغاز خلقت را آشکار می سازد . خداوند متعال در قرآن کریم سیر در زمین را برای مشاهده چگونگی  خلقت مورد توجه قرار داده است .
قل سیروا فی الارض فانظروا کیف بدأ الخلق ثم الله ینشئ النشأه الآخره ان الله علی کل شیء قدیر ( العنکبوت 20)
بگو : در زمین بگردید و بنگرید خداوند چگونه  آفرینش را آغاز کرده است؟سپس خداوند (به همین گونه ) جهان آخرت را ایجاد می کند یقینا خدا بر همه چیز تواناست!
سفر وسیله ی توسعه شناخت و تقویت توحید :
در هر سفر خطرات و مخاطراتی پدید می آید که انسان از مواجهه با آن ها بیمناک و از مقابله با آنها عاجز است ، آن هنگام که انسان به ناتوانی خویش آگاه شود ، به قادری متعال دل خواهد بست ، و آنگاه که پی به کوچکی خود برد ، دربرابر عظمت خداوند سبحان سر به سجده خواهد سایید .
سفارش به سفر به منظوردرک سرانجام پیشینیان :
سفر ، درسهای بسیار دارد و آموزه های بیشمار ، چه بسیارند آیینه های عبرت که در طول سفر مقابل چشمان انسان حقیقت بین ، نمایان می شوند و او را نهیب می زنند : که ای انسان !گذشتگان آمدند مدتی کوتاه ماندن و گذاشتند و گذشتند ، تو نیز فرصتی کوتاه پیش رو خواهی داشت این دم را غنیمت دان .
قرآن عاقبت اندیشان را به سیر در زمین فرا میخواند تا ببینند و عبرت گیرند :
قل سیروا فی الارض فانظروا کیف کان عاقبت الذین من قبل کان أکثرهم مشرکین (روم42)
بگو : درزمین سیر کنید و بنگرید عاقبت کسانی که قبل از شما بودند چگونه بود ؟ بیشتر آنها مشرک بودند .
سفر به منظور درک سرانجام تکذیب کنندگان :
در طول تاریخ چه بسیار امت هایی بودند که چون روزگاری قدرت یافتند و به خیال خام خویش حکومتهایی توانمند ساختند ، درسرزمین های سرتاسر جهان تاختند و به طغیان پرداختند این مردمان کوته نظر چند صباحی در تاریکی و کفر و غفلت سر کردند و ثمری جز هلاکت و نیستی برنداشتند . قرآن مبین کتاب تاریخ را به روی بشر گشوده است و آدمی را به سیر در زمین و پند آموزی از عاقبت ناگوار تکذیب کنندگان فرا می خواند.
قل سیروا فی الارض ثم انظروا کیف کان عاقبت المکذبین (انعام11)
بگو : روی زمین گردش کنید !سپس بنگرید سرانجام تکذیب کنندگان آیات الهی چه شد ؟
سفر اسباب کسب روزی :
اگرچه سفر کلاس درس عبرت بینان عاقبت اندیش است و فواید معنوی و ثمرات اخروی بسیاری دارد، لیکن همین سفر می تواند وسیله معاش و اسباب کسب روزی حلال مسافر را نیز همراه آورد و علاوه بر ذخیره آخرت تامین کننده حوائج دنیوی او نیز باشد .
سفر موجب رحمت و غفران الهی :
سفرهایی که به قصد رضایت حق تعالی صورت می پذیرند و هدفی جز حفظ دین و دفاع از مکتب توحیدی ندارند موجب بارش باران رحمت و نزول برکات مغفرتند.
ان الذین آمنوا والذین هاجروا و جاهدوا فی سبیل الله اولئک یرجون رحمه الله والله غفور الرحیم.
کسانی که ایمان آورده و کسانی که هجرت کرده و درراه خدا جهاد نموده اند، آنها امید به رحمت پروردگار دارند و خداوند آمرزنده مهربان است.
سفر پیوند دهنده قلوب مومنان :
سفر مومنان را به هم نزدیک می کند ودلهای آنان را نسبت به هم مهربان می سازد و این خاصیت سفر است ، سفری که درآن همسفران یک مقصد و یک مقصوددارند ، و برای رسیدن به یک هدف مشترک ، توأمان تلاش می کنند همراهان را از خود می دانند و با جان و دل به ایشان یاری می رسانند.
انواع سفر
سفر پنج قسم است
سفر اول : در طلب علم است ، واین سفر فریضه بود ، چون تعلم علم فریضه و سنت بود
سفر د وم: برای عبادت است چون حج و زیارت گور انبیاء و صحابه و تابعین ، بلکه زیارت علما و بزرگان دین که نظردر روی ایشان عبادت بود .
سفر سوم : گریختن بود از چیزی که مشوش دین باشد ، چون جاه و مال و ولایت و شغل دنیا
سفر چهارم : تجارت بود در طلب دنیا . این سفر مباح است و اگر نیت آن باشد تا خود را و عیال خود را از روی خلق بی نیاز دارد ، این سفر طاعت باشد .
سفر پنجم : سفر تماشا و تفریح باشد چون اندکی باشد و گاه گاه ، اما اگر کسی در شهرها گردیدن عادت گیرد و وی را هیچ غرضی نباشد مگر آنکه شهرهای نو .گروهی گفته اندک «که این رنجانیدن خود باشد »
اردو
تعریف لغوی اردو :
فرهنگ لغت علامه دهخدا ، اردو را کلمه ای معرفی کند که ریشه ای ترکی ـ مغولی دارد ، علامه برای اردو معانی متعددی ذکر نموده است که از آن میان به موارد زیر اشاره می شود :
– جماعتی بسیار .
– جا به جایی لشکر و سپاه .
– لشکر پادشاهی .
– زبانی در پاکستان و قسمتی از هندوستان .
– زبانی جهت گفتگو در بین لشکریان سلطان محمود .
– محلی که ورزشکاران یا پیش آهنگان برای تمرین یا تفریح در آنجا گرد می آیند .
تعریف اصطلاحی اردو :
امروزه نظام های تعلیم و تربیت پیشرو ادو را نه تنها بخشی از زندگی بلکه ان را عین زندگی میدانند این نظام های مدرن برای یادگیری و یاددهی حد و مرزی نمیشناسند کلاس های بی دیوار را تبلیغ می کنند و مدارس بی انحصار را ترویج میدهند در واقع امروزه در نظام های اموزشی و پرورشی  پیشرفته :
1-اردو اموزشی است برای زندگی اجتماعی
2-و مکملی است برای فعالیت های اموزشی و پرورشی
گروهی اردو را چنین تعریف میکنند به حرکتی دسته جمعی گفته میشود که با هدف مشخص افراد گروهی به مکانی معین راهنمایی می شوند در ان فضای مفرح با استفاده از کلاس های غیر رسمی و بحث های اصولی روح تازه ای ته ان جمع بخشیده می شود و انها را ترغیب به تکاپو در جهت کسب معارف و تثبیت شخصیت خویش می کنند انان می توانند در زمان فعالیت نشاط شادابی و طراوت را در زندگی توأم با فعالیت در یابند و در ساعات استراحت خویش در خود فرو روند و بهاعماق اگاهای ها چشم بدوزند و بهنر وجود خویش را در یابند با اینکه تعاریف متعددی از اردو موجود است اما همگی در نکات اساسی ان یکسانند که در زیر به برخی از انها اشاره می کنیم :
1-اردو گروهی است
2-اردو فعالیتی تربیتی است
3-اردو فعالیتی سازمان یافته و منسجم است
4-برنامه های اردو روح تعاون و حس مشارکت جویی را در افراد بالا می برد
5-اردو برنامه هایی مشخص و معین دارد
6-محیط اردو باید مفرح ، جذاب و توأم با صمیمیت باشد
7-برنامه های اردو باید با شرایط سنی و رشدی متّربیان آن سازگار باشد
اهداف اردو :
اعتقادیتدبر د ر آیات الهی و اسرار آفرینش
تقویت مبانی دینی ، اعتقادی و اخلاقی
آشنایی با فرایض دینی و التزام عملی به انجام آن
ترویج ادب واخلاق اسلامی ، شجاعت و رادمردی ، حقیقت طلبی
اجتماعی آشنایی با زندگی گروهی و ارتقاء مهارتهای اجتماعی
گسترش فرهنگ نوع دوستی ، ظالم ستیزی و دفاع از مظلوم
ترویج آداب معاشرت ، قانون مداری ، خویشتن داری ، خوشرویی
تقویت حس اعتمادبه نفس و روحیه مشارکت جویی و مسئولیت پذیری
تربیتیتقویت قوه ابتکار ، خلاقیت و نوآوری
پرورش قوای جسمی و حفظ سلامت و شادابی
ارضای نیازهای عاطفی و روانی متناسب با ویژگیهای سنی  و رشدی افراد
حمایتی معرفی میراث فرهنگی صنایع دستی و …
آشنایی با جاذبه های طبیعی ، فرهنگی ، هنری ، تاریخی و اجتماعی
ارتقاء کیفیت و افزایش بهره وری صنعت گردشگری ملی

انواع اردو :
به طور کلی اردو ها را از نظر مدت زمان ، موقعیت جغرافیایی ، سطوح برگزار کننده ، موضوع محتوا می توان تقسیم بندی نمود که هر یک از این اقسام دارای بخش هایی است .
مدت زمان :
1- اردو یکروزه بدون بیتوته
2- اردوهای دو روزه یا چند روزه به بیتوته
موقعیت جغرافیایی :
– اردوهای درون شهری
– اردوهای برون شهری
– اردوهای درون استانی
– اردوهای برون مرزی
سطوح برگزار کننده
– اردوهای آموزشگاهی ، مدرسه ای ، پایگاهی
– اردوهای حوزه ای
– اردوهای استانی
– اردوهای کشوری
موضوع و محتوا
-اردوهای علمی ، پژوهشی و آموزشی
– اردوهای تلاش و سازندگی
– اردوهای بهداشتی
– اردوهای ورزشی
– اردوهای گردشگری
– اردوهای سیاحتی ، زیارتی
شرایط و لوازم مدیریت   

دانش دانش
مدیریت عمومی با اتکا به آن ، مدیر با اصول ، اقسام و روشهای برنامه ریزی ، سازماندهی ، هدایت و رهبری ، نظارت و کنترل و ایجاد هماهنگی میان اجزاء مختلف سازمان ، آشنایی ضروری را بدست می آورد دانش مدیریت خاص آشنایی به مسا ئل خاص نوع و رشته ای از مدیریت که مدیر بدان می پردازد ، نیز ضروری است سایر دانش هاشناخت پاره ای از مسائلی که مدیر را در بازیابی اصول و قوانین حاکم بر انسان و جامعه مدد می کند ، ضرورت دارد مانند جامعه شناسی، حقوق مهارت به معنی زبر دستی و چالاکی در کار است که در اثر تکرار و تمرین حاصل می شود لذا در گزینش مدیران موفق علاوه بر عامل دانش سابقه کارهم حائز اهمیت استاخلاق منظور از اخلاق منش ، رو حیه و شخصیت های اخلاقی ویژه ای است که مدیران و فرماندهان باید آن را احراز کنند

ویژگیهای مدیران
ویژگیهای شخصیتی مدیران اصالت و سلامت خانواده ها
تقوا ( و نه طبقه و گروه اجتماعی )
ویژگیهای رفتاریخدامحوری  اخلاق مداری
تقوا گرایی  خادمیت
امانتداریتواضع و فروتنی
عدالت محوری
اصالت و سلامت خانواده : امام علی در دستورالعمل سیاسی به مدیران ارشد خود رهنمود می دهد که مدیران کشور اسلامی را از خانواده های پاک و با اصالت و نیکوکار انتخاب کند زیرا آنها دارای شخصیت حساب شده و دلاور و سلحشور و بخشنده و بلند نظرند
تقوا : امام علی به مالک اشتر رهنمود می دهد با یک طبقه ممتاز اجتماعی روابط نداشته باشد بلکه از آنها در برابر محرومان و دیگر طبقات ضعیف جامعه چشم بپوشد .
خدامحوری : به دنیا پرستی روی نیاورید گرچه به سراغ شما آید و بر آنچه از دنیا از دست می دهید اندوهناک مباشید.
امانتداری: کسی که امانت الهی را خوار شمرد و دست به خیانت آلوده کند و خود و دین خود را پاک نسازد ، درهای خواری را در دنیا به روی خود گشوده و در قیامت خوارتر و رسواتر خواهد بود، و همانا بزرگترین خیانت ، خیانت به ملت و رسواترین دغل کاری ، دغل بازی با امامان است،
عدالت محوری : در نگاههایت وخیره شدن با مردم به تساوی رفتار کن تا بزرگان در ستمکاری تو طمع نکنند ، و ناتوان ها در عدالت تو مأیوس نگردند.
ویژگیهای عمومی مدیریت اردو: مدیر اردو کسی است که بطور عمومی شایستگی زیر را داشته باشد.
1-توانایی تشخیص و شناسایی اصول و مفاهیم اردو
2- توانایی تشخیص و شناسایی اصول و مفاهیم مدیریت اردو
3- توانایی تشخیص اصول و مفاهیم برنامه ریزی در اردو
4- سازماندهی و ایجاد ساختار اردو
5-توانایی برگزار ی هماهنگی در اردو
6- توانایی اعمال و رهبری و جلب همکاری افراد برای انجام فعالیتهای اردو
7- هدایت و اداره کردن منظم اردو
8- توانایی کنترل و نظارت اردو
9- آشنایی و توانایی برقراری بهداشت روانی در طول برگزاری اردو
مشخصات اختصاصی مدیر اردو
با تقوا و پرهیزگار                                 امین و مردم دار
انتقاد پذیر                                  صبور و شکیبا
با گذشت و مهربان                              دارای انضباط اجتماعی
برخودار از حسن سابقه و تجربه کافی                                               بلند همت
شجاع و دلیر                                دارای انگیزه کافی
صادق و راست کردار                                  دارای سعه صدر
صالح و متعهد                              کوشا در انجام وظایف
قاطع و صریح الهجه در بیان حق                            مسئولیت پذیر و پاسخگو
مقاوم و پایدار                             برخودار از جاذبه و دافعه

ویژگیهای مهم مدیران در اردو
رفتار پدرانه رسول گرامی اسلام (ص) فرمود:
من و علی دو پدر این امت هستیم.
محبت ورزی خداوند متعال در قرآن کریم فرمودند به سبب رحمت خداست که تو به آنها اینچنین خوشخو و مهربان هستی اگر تندخو و سخت دل بودی از گرد تو پراکنده می شدند ، پس بر آنها ببخشا و برایشان آمرزش بخواه .
تغافل و چشم پوشی امام صادق می فرماید:
صلاح زندگی و معاشرت با دیگران بر اساس پیمانه است که دو سوم آن زیرکی و آگاهی است و یک سوم آن تغافل( و تظاهر به نادانی ) است.
عفو و گذشت رسول گرامی اسلام فرمود:
تا آنجا که می توانید مجازاتها را از مسلمانان بازدار ید زیرا اگر زمامداری در بخشش خطا کند بهتر از آنست که در مجازات خطا کند.
صراحت و قاطعیت امام علی به زیادبن ابیه می نویسد:
من صادقانه به خدا سوگند می خورم اگر به من خبر رسد که تو در بیت المال مسلمانان خیانت ورزیده ای خواه چیز کوچک باشد خواه بزرگ آنچنان بر تو سخت خواهم گرفت که به فقر گرفتار شوی.
انضباط اقتصادی ای گروه بازر گانان نخست احکام را بیاموزید سپس به بازار روید.
انضباط اخلاقی بسیاری از مسائل اخلاقی نیز در اجتماع مفهوم پیدا می کند و نقش اساسی را در تنظیم روابط اجتماعی ایفا می کند.
اردو پیش از تصمیم تا پس از اجرا:
هدف کلی از این بحث آشنایی مختصری با مراحل مختلف اجرای اردو ، که این مراحل پیش از تصمیم آغاز می گردد ، تا پایان اردو ادامه دارد در صورتی که بازخورد مناسبی از آن دریافت شود راهنمای خوبی برای اردوهای بعدی است .   
اقدامات پیش از اردو :   
از لحظه ای که مقرر می شود اردویی برگزار شود دو سوال عمده مطرح می گردد سوالاتی که پاسخ منطقی  به هر یک از آنها می تواند دستیابی به اردو را آسان نموده ، مدیران را به بالاترین نصاب توفیق و شرکت  کنندگان  را به  بیشترین رضایت و بهره برداری از آن نایل آورد . اما آن دو سوال اساسی چیست؟      الف ) کجا برویم ؟ ( به این معنا که هدف خود را انتخابکنیم ) 
ب ) چرا برویم ؟ (بدانیم به کدام دلایل منطقی ، این هدف را برگزیده ایم )
سلسله اقدامات پیش از اردو را می توان به پنج گام اساسی تقسیم کرد :   
نیاز چیست ؟
فاصله میان نتایج جاری و نتایج موردنظر
تعریف هدف :
نقطه ای که کوشش ها معطوف به آن می باشد و بیانگر نتایجی است که انتظار می رود بدست آید.
روشهای اولویت بندی اهداف :
روش نظر خواهی ساده : نظر خواهی از جامعه مورد نظر و گروه مخاطب
نظر کسانی که قرار است به اردو بروند راجع به نوع ، مکان و زمان و برنامه های اردو جویا شوید .
روش نظر خواهی کامل : نظر خواهی از اقشار مختلف مرتبط با موضوع و کل جامعه
روش طبقه بندی بر اساس الویت ها : طبقه بندی و الویت بخشی به اهداف بر حسب اهمیت و ضرورت آنها برای فرد ، گروه ، سازمان و یا جامعه مورد نظر .
روش جامعه : در این روش اهداف کلی از لحاظ سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی تعیین شده هر کدام به گروه ها و دسته های پایین تر تقسیم و تجزیه می شوند ، سپس اهداف ویژه بررسی و تحلیل می شوند .
تصمیم گیری:
برگزیدن بهترین و مناسبترین راه برای رسیدن به هدف است.
نکات قابل توجه در امر تصمیم گیری :
-در فرآیند تصمیم گیری ، زمان و روابط انسانی نقش های مهمی ایفا می کنند .
– تصمیم گیری مبتنی و متکی بر تجربیات گذشته و دانایی های موجود است .
– تجربه های مدیر ، در تعیین گذینه های مطلوب و یا ممکن ، نقش ایفا می کنند .
– تصمیم گیری فرآیندی است که مدیران در ارتباط با سایر تصمیم گیرندگان مسیر را شناسایی می کنند .
– تصمیم گیری با مسائل سر و کار دارد ، بنابراین مدیران باید به عواملی توجه کنند ، که آنها را با مسائل و فرصت های پیش رو آشنا می سازند .
فرآیند تصمیم گیری عقلایی :  
برنامه ریزی:
برای دست یافتن به هدف مورد نظر باید قبل از تلاش فیزیکی یا اقدام به انجام کار یا تلاش ذهنی برنامه ریزی کافی صورت گیرد.
هدف های برنامه ریزی :
افزایش احتمال رسیدن به هدف از طریق تنظیم فعالیت ها
افزایش جنبه اقتصادی انجام امور (مقرون به صرفه بودن عملیات )
تمرکز روی اهداف و پرهیز از تغییر مسیر و یا انحراف از آن
تهیه ابزاری برای کنترل مسیر و فرآیند
اگر وظایف مدیریت را سطوح مختلف یک هرم در نظر بگیریم ، برنامه ریزی در رأس آن قرار می
گیرد اگر چه وظایف مدیریت را بطور جداگانه بررسی می کنیم ، ولی این وظایف به مرتبط بوده و در این  میان برنامه ریزی از اهمیت و الویت ویژه ای برخوردار است .
سازماندهی :
طی آن با تقسیم کار میان افراد و گروههای کاری و ایجاد هماهنگی میان آنها برای کسب اهداف تلاش می شود.
به بیان دیگر ، سازماندهی فرآیندی سه مرحله ای است مرکب از :
الف ) طراحی کارها و فعالیت ها .
ب ) دسته بندی فعالیت ها به پست های سازمانی .
ج ) برقراری رابطه میان پست ها به منظور کسب هدف مشترک .
اقدامات حین اردو
مدیران اردو حین اردو چه اقداماتی باید انجام دهند ؟ از چه قابلیت هایی می بایست برخوردار باشند ؟ چه شیوه هایی را باید برگزینند تا بهترین نتیجه را از اقدامات خود دریافت کنند ؟ مدیران در هنگام اردو باید بطور همزمان چهار قابلیت ویژه داشته باشند :
تعاریف :
فرماندهی : داشتن قدرت نفوذ در دیگران و توان دستور دادن
رهبری : استفاده از قدرت نفوذ برای رسیدن به هدف
اداره کردن : مدیر از تمامی مادی و انسانی به بهترین شکل بهره می گیرد و مجموعه برنامه ها را چنان با دقت و نظم و از
روی اصول و ضوابط خاص اداره می کند که حداکثر اثربخشی و بالا ترین کارایی را داشته باشد
کنترل و تظارت : تحت نظر داشتن کلیه کنش ها و واکنش ها ی اردو و نظارت بر جریان آنها
سلسله اقدامات پس از اردو
پس از اجرای هر برنامه دو فعالیت مهم و اساسی صورت می پذیرد :
نخست : ارزشیابی پایانی از برنامه اجرا شده و بررسی میزان تحقق اهداف کلی و ویژه ی تعیین شده ، به منظور بهره برداری در سایر برنامه ها
دوم : ارائه گزارش نهایی از کمیت و کیفیت برنامه های اجرا شده به منظور تنویر افکار مدیران
تعاریف سلسله اقدامات پس از اردو :
ارزشیابی : یک فرایند نظام دار برای جمع آوری و تفسیر اطلاعات گفته می شود به این منظور تعیین می شود که آیا هدف مورد نظر تحقق یافته است دا نه ؟
گزارش نویسی : نوشته ای است که د رآن نویسنده آگاهی های لازم را از فعالیت ها و بررسی خود د رمورد موضوعات گوناگون به اطلاع فرد یا گروهی می رساند
انواع گزارش :
1_ شخصی و غیر رسمی
2- اداری و رسمی : توسط یک یا چند نفر به حسب اهمیت و گستردگی موضوع تهیه می گردد و همه خود را مسئول حسن تنظیم آن می دانند . گزارش اداری و رسمی نوعی وظیفه جدی و گاه مهم و دشوار است که فرد یا افرادی در سازمان مأمور تهیه آن می شوند و از طریق جریان گزارش می توان از فعالیت و نتایج کار سازمان یا نقایص موجود اطلاع پیدا کرد.
ارکان گزارش :
1- موضوع گزارش
2- گیرنده گزارش
3- هدف از تهیه گزارش
بازخوردگیری : به معنی پرسش از دیگران در مورد چگونگی روند اردو این در تهیه گزارش نویسی موثر است
حفظ انسجام : در پایان اردو به تمامی شرکت کنندگان در اردو هدایایی به رسم یاد بود تقدیم نمایید در غیر این صورت از همه ی آنها به خاطر همکاری و مشارکتشان در برگزاری اردو تشکر و قدردانی کنید .
نتیجه گیری : هیچ اردویی به خوبی برگزار نمی شود مگر اینکه یک مدیر با تمام مولفه های مدیریتی در پس آن وجود داشته باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *